וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה רע יהיה אחרי החגים?

אחרי ההקפאה של השבועות האחרונים, נפתחת באמת השנה העברית החדשה בפוליטיקה, בחינוך, במשפט ובעיקר בכלכלה. כתבי וואלה! חדשות עם התחזית המדכדכת

ביטחון: המאבק על הכסא של אבו מאזן

במערכת הביטחון היו שמחים אם "אחרי החגים" ידמו לימים שהיו לפניהם: שקט בגזרת עוטף עזה, מטיילים בגבול לבנון, ושקט מופתי בגזרה הסורית, שמי זוכר עוד כי עמדה על סף פיצוץ לפני כשנה. אבל הפתעה: לא הכל צפוי להיות ורוד.

בפיקוד המרכז ממשיכים להיערך למהומות בגדה, על רקע סיום כהונתו של אבו מאזן. בינואר 2009 אמור יושב ראש הרשות הפלסטינית לסיים את כהונתו, וכרגע לא ברור עדיין אם יעזוב את תפקידו ויסכים לקיום בחירות, כפי שחמאס דורש, או שיאריך את כהונתו בחצי שנה או בשנה. במקרה השני, צפוי חמאס שלא להכיר בלגיטימיות של שלטונו ואולי אף לפתוח בעימות אלים עם אנשי פתח במטרה להשתלט על השלטון. שאלה נוספת שעומדת פתוחה היא מי יהיו המועמדים לנשיאות מטעם פתח: האם אבו מאזן ירוץ שוב, האם סלאם פיאד, או אבו עלא, ומי ירוץ מולם מטעם חמאס?

ובגדה המערבית: חמאס זועם על ישראל שממשיכה לעצור את פעיליו, ועוד יותר על הרשות שרודפת אחר אנשיו ופוגעת בהם ללא רחם. הפלגים הפלסטינים יבחנו את הסכם הרגיעה עם ישראל, שאמור להסתיים בדצמבר, ויחליטו אם ברצונם להאריכו בעזה ו/או להחילו גם בגדה.

העימותים שפרצו בין פלסטינים ופעילי שמאל ישראלים לבין מתנחלים על רקע עונת מסיק הזיתים, עתידים להסלים, חוששים במערכת הביטחון, כשהחגים היו יריית הפתיחה לחגיגת הקללות, האבנים וההאשמות משני הצדדים, כאשר חיילי צה"ל בתווך.

(יהושע בריינר וניר יהב)

פוליטיקה: ממשלה חדשה או בחירות?

תקופת "אחרי החגים" במערכת הפוליטית עומדת להיות עמוסה במיוחד: בשבוע הבא הכנסת תשוב מהפגרה למושב חורף של שלהי ממשלת אולמרט, כשבתוך ימים ספורים הם צפויים להצביע בנוגע להקמת ממשלה חדשה בראשות לבני.

מושב הקיץ האחרון של כנסת ישראל בלט בריבוי חקיקה פופוליסטית חסרת גבולות, לנוכח קריסת הממשלה. מושב החורף יהיה בסימן שאלת מנהיגותה של ציפי לבני. במידה ואכן תוקם ממשלה חדשה בראשותה, ליו"ר קדימה לא יהיה אף לא יום חסד אחד, כך מתכננים בסיעת הליכוד בבית. אם לא תצליח להקים ממשלה חדשה בהרכב הכנסת הנוכחי, הכנסת תפזר את עצמה תוך שבועות ספורים, ואז או אז צפוי חורף יהיה חם במיוחד בפוליטיקה הישראלית לקראת עוד מערכת בחירות.

(פנחס וולף)

משפט: נבחרי העם ועברייניו לדין

אחרי החגים תפתח רשמית שנת המשפט החדשה, וזו הולכת להיות שנה עמוסה ציבורית: אהוד אולמרט, ראש הממשלה היוצא, והנשיא לשעבר משה קצב, ממתינים להגשת כתבי אישום נגדם. הראשון בעבירות של שוחד, מרמה והלבנת הון, האחרון בעבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית. משפטם של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, וחבר הכנסת, צחי הנגבי, ימשיכו: הראשון באשמת הלבנת הון רישום כוזב במסמכי תאגיד, גניבה והפרת אמונים, האחרון מואשם בשוחד, עדות שקר והפרת אמונים.

בזירת משפחות הפשע התוססת, משפחת אברג'יל תאלץ ככל הנראה להיפרד מהאחים יצחק ומאיר, מאחר והם צפויים להיות מוסרים לרשויות החוק בארצות הברית. בקשת ההסגרה אמורה להגיע לישראל כבר בימים הקרובים. העסקים של משפחת אבוטבול הנתניתית נמצאים בסכנת סגירה, האחים רפי ומשה אוחנה חזרו לכלא לאחר שהפרו תנאי מעצר בית.

עוד משפטים בעלי פרופיל ציבורי גבוה: מארי פיזם ורוני רון יעמדו לדין על רצח הבת/הנכדה רוז. אולגה בריסוב ורגינה קרקצוב יעמדו לדין על רצח הבנים שלהן: הראשונה הטביעה את בנה בחוף בבת-ים, השניה בגיגית. בית משפט מחוזי בתל-אביב יגזור את דינו של השחקן חנן גולדבלט, שהורשע באונס ובמעשים מגונים. בבית משפט מחוזי בנצרת ימשיך הדיון בעניין רומן זדורב, המואשם ברצח תאיר ראדה לפני כשנתיים; הנער בן ה-15 שרצח את עו"ד ענת פרלינר ינסה לשכנע את בית המשפט בשפיותו; פרשת רצח הנער רענן לוי מגיעה לשלבי הכרעה; ובית המשפט יגזור את דינו של בועז יונה, וימשיך לטפל בפרשת רמדיה.

(עדי שמחוביץ)

חינוך: תיפתח שנת הלימודים האקדמית?

פגישה בין נציגי האוצר ונציגי מערכת ההשכלה הגבוהה, צפויה להתקיים בימים הקרובים. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ מלכיאור, זעם על הצדדים כי אף פגישה לא נקבעה בתקופה שבין יום הכיפורים ועד סוף החגים, לטענת המועצה להשכלה גבוהה האוצר סירב להיפגש עימם, כך או כך פתיחת שנת הלימודים האקדמיים תוכרע בקרוב, כשברקע האיום של ראשי האוניברסיטאות.

ארגון המורים העל יסודי, בראשותו של רן ארז, הבטיח להמשיך במאבק נגד משרדי החינוך והאוצר, לאחר שלטענתו לא קיימו את ההסכם שנחתם עם הארגון בתום השביתה בת החודשיים בשנת הלימודים הקודמת. האם ישבית רן ארז את מערכת החינוך העל יסודית, או שמא ימשיך במאבקו בבתי המשפט? בקרוב נדע.

בתוך כך צפוי מאבק לאחר למעלה מעשור על ראשות ארגון המורים, כשדודי פרידמן יהיה המועמד החדש שצמח מתוך השביתה הגדולה ההיא. פרידמן ימשיך לנהל מאבק משפטי בכדי לחשוף, לדבריו, את אופי הארגון ואופן הניהול הלקוי בו.

(נעמה טלמור)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כלכלה: עובדים הולכים הביתה

כרגע הספירה לאחור בעולם הכלכלי היא לכיוון חג המולד בארה"ב - נקודת זמן קריטית עבור המשק האמריקאי. הקודקודים בחברות יושבים על תקציביהן לשנה הבאה, וכשהמשק האמריקאי נמצא בלחץ הגדול ביותר שהיה שרוי בו אי פעם, אי הוודאות מחריפה.

החרדה מפני המיתון כבר שלחה הביתה אלפי עובדים בחברות ענק כמו פפסיקו, אצל יצרנית כלי העבודה דנהאר, כשמדינת מסצ'וסטס הודיעה על כוונתה לפטר 1,000 עובדים בשל הירידה בהכנסות ממסים. אלו כמובן רק דוגמאות אנקדוטיות, אבל מהלכים כאלה ודומים להם, בין אם מחויבי המציאות או תלויים בהלכי רוח חרדתיים במשק, צפויים להימשך.

אפילו אם הבורסות בתל אביב והמשק בישראל ימשיך להגיב באיפוק ולגלות יציבות, ההשפעה תגיע גם לכאן. מעסיקים ייסגרו את הכיס ויקבלו לגיטימציה שקטה לכך. מאות אם לא אלפי עובדים ילכו הביתה חפויי ראש אך חרישיים, כי הלא כולנו קראנו באינטרנט שיש מיתון.

(רווית הכט)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully