וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולם בשחור-לבן? סימן שאתה לא צעיר

מחקר חדש טוען כי שידורי הטלוויזיה שבהם צפית בילדותך משפיעים על צבע חלומותיך בבגרותך. הצעירים חולמים בטכניקולור

מחקר חדש מעלה את האפשרות שסוג שידורי הטלוויזיה בהם צפית בילדותך משפיע על צבע חלומותיך. המחקר, שנערך באוניברסיטת דנדי בבריטניה, מצא שבעוד כמעט כל הצעירים בגיל 25 ומטה חולמים בצבעים, אלפים מבני ה-55 ומעלה, שגדלו תוך צפייה בטלוויזיה בשחור-לבן חולמים בצבעים אלו אפילו כיום.

"מהמחקר עולה שישנה תקופת זמן קריטית בילדות שלצפייה בסרטים במהלכה יש השפעה ניכרת על הדרך שבה נוצרים חלומות", אמרה אווה מארזין, סטודנטית לפסיכולוגיה שעמדה בראש המחקר. מארזין סיפרה לעיתון "הדיילי טלגרף" הבריטי כי "הממצאים מצביעים על כך שלפני שידורי הטלוויזיה בשחור-לבן חלמנו בצבע".

מחקרים שנערכו מ-1915 עד שנות החמישים הראו שרוב החלומות נחלמו בשחור-לבן. מגמה זו משתנה בשנות השישים, ותוצאות מאוחרות יותר מראות שעד 83% מהחלומות הכילו צבע. בתקופה זו חל גם המעבר משידורי סרטים וטלוויזיה בשחור-לבן לטכניקולור. אולם ההסבר לפיו אמצעי התקשורת הם אלו שגרמו לשינוי צבעי החלומות היה נתון במחלוקת. הבדלים בין המחקרים המוקדמים והמאוחרים מנעו הסקת מסקנות חד משמעיות.

אך כעת טוענת מארזין כי מצאה את החוט המקשר. היא בחנה את מחקרי העבר ושילבה אותם עם מחקר חדש שערכה בקרב יותר מ-60 מתנדבים, חציים בני למעלה מ-55 וחציים בני 25 ומטה. המתנדבים ענו על שאלון הנוגע לצבע חלומותיהם והרגלי הצפייה שלהם בטלוויזיה בילדותם. לאחר מכן נתבקשו המתנדבים לתעד ביומן מדי בוקר מרכיבים שונים בחלומותיהם. מארזין מצאה שאין הבדל משמעותי בין תוצאות השאלונים לבין התיעוד ביומנים ולכן היא טוענת שמחקרי העבר ניתנים להשוואה.

בקרב הצעירים רק 4.4% מהחלומות היו בשחור-לבן. המבוגרים שדיווחו כי צפו בילדותם בשידורים צבעוניים גם דיווחו על שיעור נמוך של חלומות בשחור-לבן – 7.3%.אך בני ה-55 ומעלה שצפו בשידורים נטולי צבע דיווחו כי הם חולמים בשחור-לבן כמעט 25% מהזמן. "טווח הגילאים הקריטי הוא בין שלוש לעשר", ציינה מארזין. לדבריה, "טלוויזיה וסרטים הם מטבעם מעניינים ומרגשים ואפילו דמויי-חלום. כך שייתכן שהחלום מעתיק את מה שנראה על המסך".

עם זאת, מארזין הדגישה שלא ניתן עדיין לבדוק האם החלומות אכן נחלמים בשחור-לבן, או שמא החשיפה לאמצעי התקשורת משפיעה על הצורה שבה המוח זוכר את החלום לאחר ההתעוררות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully