וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה קרה: בריטניה מקפיאה את נכסי איסלנד

בעקבות קריסת הבנקים באיסלנד, החלה בריטניה בהקפאת נכסים איסלנדיים שבתחומה. ר"מ איסלנד זועם: "אנחנו בפני פשיטת רגל"

משבר דיפלומטי פרץ אתמול (חמישי) בין בריטניה לאיסלנד על רקע קריסת מערכת הבנקאות באי הצפוני, שבגינה ירדו לטמיון חסכונות בגובה מאות מיליוני ליש"ט של אזרחים בריטים.

לדברי ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, כישלונה של איסלנד בשמירה על חסכונות האזרחים הוא "לחלוטין בלתי קביל". "זו בראש ובראשונה בעיה של הרשות לשירותים פיננסיים באיסלנד. היא איכזבה לא רק את אזרחי איסלנד, אלא גם את אזרחי בריטניה", אמר בראון בראיון לתאגיד השידור הבריטי BBC.

מוקדם יותר הביע ראש ממשלת איסלנד, גייר הרדה, זעם על הממשלה הבריטית בגין החלטתה להקפיא נכסים איסלנדיים בבריטניה – סמכות המוקנית לממלכה בחוק למניעת טרור. לדברי הרדה, הוא הביע את עמדתו הנחרצת בנושא בשיחת טלפון עם שר האוצר הבריטי אליסטר דרלינג.

"זה לא דבר נעים במיוחד", אמר גייר הרדה במסיבת עיתונאים. "אני חושש שלא הרבה ממשלות היו מקבלות בנחמדות את הצבתן בקטגוריה הזו (של גורמים תומכי טרור). בשום צורה, איני יכול לראות את עצמנו כגורם שהחוק הזה אמור לחול עליו".

"על אזרחי איסלנד להישאר רגועים"

בתגובה לדברים, אמר ראש הממשלה בראון כי לא נותרה לו ברירה, אלא לנקוט בצעד הקיצוני. "אני חושב שהציבור יבין שכאשר אנשים חוסכים כסף והחסכונות שלהם בסכנה", הסביר בראון, "אנחנו רשאים לנקוט בפעולות הדרושות להחרמת נכסים, אם אין לנו דרך טובה יותר... נקטנו בפעולה הזו, ואיני מתנצל עליה. עשינו את הדבר הנכון בנסיבות הקיימות".

בתוך כך, ראש ממשלת איסלנד הזהיר אתמול כי מדינתו עומדת בפני "סיכון של פשיטת רגל כלכלית". הוא קרא לאזרחים להישאר רגועים וציין כי טרם החליט האם לבקש עזרה מקרן המטבע הבינלאומית.

השבוע הלאימה ממשלת איסלנד את בנק קאופטינג – הבנק הגדול במדינה, שלו חובות ונכסים ברחבי אירופה. זוהי ההלאמה השלישית שביצעה באחרונה הממשלה. בנוסף, היא השתמשה בסמכויות חירום שהוקנו לה על ידי הפרלמנט והקימה שני בנקים חדשים – בנק שצפוי להשתלט על רוב הפעילות הבנקאית במדינה ובנק שירכוש את הבנקים המתמוטטים בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully