וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מנסים להציל את תוכנית החילוץ

חברים בסנאט אמרו כי "דרושים שינויים קוסמטיים בלבד כדי להעביר התוכנית". ג'ורג' בוש: "אני מאוכזב מדחיית התוכנית". בורסות העולם נצבעו באדום

הסנאט מנסה להציל את תוכנית החילוץ לכלכלת ארה"ב, ולהעלות אותה שוב לשולחן הדיונים כבר מחר. "אנחנו מקווים לחזור מחר לקונגרס ולהשיג תוצאה אחרת", אמר יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, הנרי דוד.

אתמול דחה הקונגרס האמריקאי את תוכנית החילוץ, שנועדה להזרים לשווקים 700 מיליארד דולר, ברוב של 228 קולות לעומת 205. תוכנית החילוץ התגבשה לאחר ימים ארוכים של משא ומתן וכללה פשרות רבות, אולם המחוקקים דחו אותה בכל זאת.

הרפובליקנים בקונגרס, שהפילו את התכנית, צפויים להתעקש על מספר שינויים, ביניהם תוכנית ביטוח לכל אגרות החוב מגובות המשכנתאות והערכת השווי האמיתי של הנכסים הבעייתיים על ידי רגולטור הבנקים. עם זאת, אישור תנאים אלה בתכנית החילוץ עלול לעלות לממשל האמריקאי בקולותיהם של הדמוקרטים. אתמול התנגדו לתוכנית 95 חברי קונגרס דמוקרטים, בנוסף ל-133 הרפובליקנים.

הנשיא ג'ורג' בוש הביע אכזבה רבה מדחיית התוכנית, ובכוונתו לערוך היום בצהריים נאום לאומה בעקבות דחיית תוכנית החילוץ. "הם לא הולכים לעזוב את העניין" אמרו גורמים בוושינגטון, "הם יעשו מספר שינויים מינוריים וקוסמטיים ויעבירו את התוכנית. מדובר בסך הכל בתרגיל פוליטי".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי קיימה מסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר סיום ההצבעה. "אנחנו שומרים על קווי תקשורת פתוחים בין הנציגים ועדיין מעוניינים לבודד את הציבור האמריקני מהמשבר". היא סיפרה כי שוחחה עם פולסון והציעה לו לשתף פעולה ככל שיידרש כדי לטפל במשבר הכלכלי. היא הדגישה שיש צורך בעבודה משותפת של שתי המפלגות כדי להגיע לחקיקה.

עימותים בין אובמה למקיין

גם המועמדים לנשיאות הגיבו לדחיית התוכנית והחליפו מהלומות מילוליות. "מדובר ברגע של משבר לאומי", אמר המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, והוסיף כי "ההחלטה של הקונגרס לדחות את התוכנית וההצהרות של ג'ון מקיין הם בדיוק מה שגורם לאזרחי ארה"ב לתחושת גועל מוושיגנטון". אובמה הביע תקווה כי התוכנית תאושר במתכונת אחרת בסופו של דבר. "הדברים אף פעם לא הולכים חלק בקונגרס, זה יהיה קצת קשה, אבל אני בטוח שנגיע לשם".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, ג'ון מקיין, אמר כי על הקונגרס לשוב מיד לעבודה על תוכנית החירום הכלכלית שבית הנבחרים דחה אמש. "אם מנהיגינו לא יפעלו, אני מאמין שלאתגרים העומדים בפני הכלכלה שלנו עלולות להיות השלכות מצערות על כל עובד במשק האמריקאי, על כל בעל עסק קטן ועל כל משפחה".

מקיין תקף את יריבו הדמוקרטי ואמר כי "אובמה נוהג בחוסר אחריות במשבר הנוכחי, הסנטור אובמה וחבריו בקונגרס פעלו בצורה מפלגתית, במקום לנהוג באחריות בהצבעה על אישור תוכנית ההצלה".
.
דחיית תוכנית החילוץ שלחה אתמול את וול סטריט לירידה הדרמטית ביותר מאז שנת 87'. הנאסד"ק ירד ב-9.1%, לרמה של 1,983 נקודות; דאו ג'ונס איבד 7%, לרמה של 10,394 נקודות ורשם את הירידה החד-היומית החדה מעולם. מדד S&P 500 התכווץ ב-8.8%, לרמה של 1,107 נקודות.

בעקבות הירידות בוול סטריט רשמו גם הבורסות במזרח הרחוק ירידות שערים, בטוקיו ירד המדד ב-3.59% הבורסה באוסטרליה צנחה ב-4.6%. המסחר בבורסות באירופה נפתח הבוקר גם הוא בירידות שערים של עד 2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully