וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסות העולם בצניחה, גם מחירי הנפט

מסכי המסחר בשווקים במזרח הרחוק נצבעו באדום, בעקבות המשבר בארה"ב והקריסה של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. הניקיי צונח ב-5.5%. מחיר הנפט ירד לרמה של 92 דולר לחבית

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מסכי הבורסות ברחבי העולם נצבעו במהלך היממה האחרונה בצבע אדום בוהק, והלילה (שלישי) היה זה תורם של השווקים באסיה להגיב לירידות באירופה ולמשבר הכלכלי בארצות הברית. הבורסה בסיאול רשמה ירידה של למעלה מחמישה אחוז, הבורסה באוסטרליה יורדת בקרוב לשלושה אחוזים, ומדד הניקיי בטוקיו יורד בחמישה אחוזים וחצי.

הירידות בשווקי המזרח הרחוק באות בעקבות אחד מימי המסחר הקשים ביותר שחוותה הבורסה בוול סטריט מאז פרוץ משבר הסאב פריים. המניות הנסחרות בניו יורק רשמו את הירידות החדות ביותר מזה שש שנים. פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארצות הברית, מכירת בנק ההשקעות מריל לינץ' לבנק אוף אמריקה ובקשת סיוע החירום בסך 40 מיליארד דולר של ענקית הביטוח AIG מהממשלה הגבירו את הספקולציות כי המיתון בכלכלה האמריקאית יעמיק.

גם הנפט צונח ב-3% לרמה של 92 דולר לחבית בעקבות המשבר. זאת מחשש כי המשבר בוול סטריט עלול להחליש את הכלכלה הגלובלית ולהקטין את הביקוש לנפט וחומרי גלם.

"אירוע של פעם בשנה"

מניות החברות הנסחרות במדד S&P 500 מחקו 500 מיליארד דולר משוויין והמדד רשם את הירידה החדה ביותר מאז 1989, לפי נתוני סוכנות הידיעות "בלומברג". המדד איבד מעל ל-20% מאז אוקטובר על רקע ההפסדים במגזר הבנקאות. "העובדה שאף גוף לא היה מוכן לחלץ את ליהמן משמעותה שנעלם התמריץ להיות גיבור", אמר פיטר סורנטינו מחברת ההשקעה הפרטית הנטינגטון אסט מנג'מנט. "עלינו להגיע עד לשפל המדרגה ורק אז להתחיל בהערכות", הוסיף.

הירידות החדות ביותר נרשמו במגזר הפיננסים. מניית ליהמן ברדרס צנחה ב-94.2%. סיטי, הבנק הגדול בארה"ב על פי שווי נכסים, ירד ב-14% - הירידה החדה ביותר מאז יולי 2002. בנק אוף אמריקה צנח ב-17%, הירידה החדה ביותר מאז ה-19 באוקטובר 1987. אמריקן אקספרס, חברת האשראי הגדולה בארה"ב, ירדה ב-6%. AIG קרסה ב-55% לשפל החמור ביותר מאז יולי 1988. בנק ההשקעות גולדמן סאקס צנח ב-11% - הירידה החדה ביותר אפריל 2000. ג'יי.פי. מורגן רשם ירידה של 3.5%. מורגן סטנלי, בנק ההשקעות השני בגודלו אחרי גולדמן סאקס, רשם את הירידה החדה ביותר מאז החל להיסחר בבורסה ב-1993 – 16%.

נגיד הבנק הפדרלי לשעבר אלן גרינספן אמר אתמול כי המשבר הפיננסי, שהחל בשנה שעברה עם קריסת שוק משכנתאות הסאבפריים, הוא ככל הנראה "אירוע של פעם במאה" שיוביל לקריסת חברות רבות נוספות. גרינספן בן ה-82, שפרש מתפקידו בינואר 2006 לאחר שכיהן 16 כנגיד ה"פד", אמר את הדברים בראיון לרשת ABC.

כמה אנליסטים דווקא ראו בקריסת ליהמן ברדרס מהלך שיאפשר את התאוששות השווקים. "האוויר יתנקה בתוך חודש וההתאוששות תחל מאמצע אוקטובר ועד אמצע שנה הבאה", אמר מארק פייבר, המוציא לאור של "גלום אנד דום ריפורט" בראיון ל"בלומברג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully