וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי המדעי הגדול בהיסטוריה יוצא לדרך

בשעה זו נערך בשוויץ הניסוי שאמור לשחזר את המפץ הגדול. הפסימים מזהירים מפני קץ האנושות, האופטימים מדברים על הבנת סודות הבריאה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

הניסוי המדעי הגדול בהיסטוריה יצא לדרך הבוקר (רביעי) בגבול בין צרפת לשוויץ, סמוך לז'נבה. הארגון למחקר גרעיני של האיחוד האירופי (CERN) תכנן בשנים האחרונות ניסוי, שעלותו 7.7 מיליארד דולר, ומטרתו לגלות מה קרה לאחר שהעולם נוצר במפץ הגדול. לשם כך נבנתה מנהרה מיוחדת (LHC) בה ירסקו חלקיקים תת אטומים אחד לתוך השני במהירות קרובה למהירות האור. כמיליארד התנגשויות בשנייה בין פרוטונים צפויות להתרחש במאיץ.

המדענים מקווים ליצור מחדש תנאים שלא נראו בכדור הארץ מאז נוצר לפני כ-14 מיליארד שנה. הם עשויים למצוא תשובות לכמה מהשאלות הגדולות בפיזיקה, כגון מדוע העולם נראה כפי שהוא נראה וכיצד להסביר מהם מסה, כוח משיכה. ייתכן גם כי יצוצו פרטים נוספים בנוגע לחומר הבלתי נראה שמחבר בין חלקיקים (dark matter), ומרכיב את רוב היקום. בנוסף, הם מקווים למצוא את הראיה הראשונה לקיום ממדים נוספים בחלל וליצור מיני חורים שחורים שנוצרים ונכחדים בחלקיק שניה.

בניסוי משתתפים 8,000 מדענים וטכנאים מכ-80 מדינות, העובדים על המאיץ כבר למעלה מעשור. לא פחות ממחצית מפיזיקאי החלקיקים בעולם לוקחים חלק בפרויקט.

החשש: חור שחור יבלע את כדוה"א

אך לא כולם שותפים להתרגשות הרבה שאוחזת בעולם המדע. לצד כאלו הסבורים כי מדובר באחד הניסויים החשובים בתולדות ההיסטוריה האנושית, יש מי שסבורים כי תוצאותיו עלולות להיות הרות אסון.

החשש של חלק מהמדענים הוא שהניסוי יפער שורה ארוכה של חורים שחורים קטנים שיגרמו לרעידות אדמה, לגלי צונמי ענקיים, ואף יבלעו את כדור הארץ על כל יושביו. לשם עצירת הניסוי, הם אף החלו לפעול באמצעים משפטיים, אך כל התביעות נדחו על ידי בית הדין האירופי מחוסר ראיות.

"מזג האוויר ישתנה לחלוטין, כל בעלי החיים יימחו, ומהר מאוד כל כדור הארץ ייאכל", אמר המדען הגרמני אוטו רוסלר ל"טיימס אוף אינדיה". "אם אתם יכולים לצפות בניסוי מהירח - תעשו זאת. זה יהיה הארמגדון התנ"כי, כשגם ענן מאש עשוי לפרוץ". רבים סופרים את השעות לקראת מה שהם רואים כסוף העולם.

כמה מהמדענים העובדים על הניסוי אף קיבלו איומים על חייהם באמצעות דואר אלקטרוני ומאות שיחות טלפון מאזרחים מודאגים החוששים כי הפעלת המכונה תגרום לרעידת אדמה ולגלי צונאמי שיהרסו את העולם.

סטיבן הוקינג דווקא אופטימי

בניגוד אליהם, כמה מהמדענים המובילים בעולם דואגים להרגיע: "לא משנה מה הניסוי במאיץ החלקיקים יגלה, תוצאותיו יעידו רבות על מבנה היקום", טען הפיזיקאי הנודע פרופסור סטיבן הוקינג בראיון לרשת BBC.

הוקינג דוחה את הטענות לפיהן הניסוי יוביל ליצירת חורים שחורים שיבלעו את העולם: "קיים סיכוי קלוש שההתנגשויות במאיץ ייצרו חור שחור זעיר, אך גם אם זה יקרה, הוא פשוט יתאדה כלעומת שהופיע אחרי זמן קצר. התנגשויות בעוצמה כזו ואף גדולה ממנה מתרחשות מדי יום באטמוספירה של כדור הארץ, ושום דבר נורא לא קורה", מרגיע הוקינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully