וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוקינג מרגיע: העולם יתקדם, לא ייעלם

פרופ' סטיבן הוקינג טוען שאין סיבה לחשוש מניסוי מאיץ החלקיקים הגדול: "החור השחור המזערי יתאדה, אבל אני עלול להפסיד 100 דולר"

"לא משנה מה הניסוי במאיץ החלקיקים יגלה, תוצאותיו יעידו רבות על מבנה היקום", טען הפיזיקאי הנודע פרופסור סטיבן הוקינג בראיון לרשת BBC. בעוד מדעני הארגון למחקר גרעיני של האיחוד האירופי (CERN) מחממים מנועים לקראת הפעלת מאיץ החלקיקים הענק מתחת לגבול צרפת-שוויץ היום (רביעי), וההדיוטות עוסקים בסופו של העולם – הוקינג עסוק בהתערבויות.

הוקינג התערב שהניסוי לא יביא למציאתו של בוזון היגס – אותו חלקיק תאורטי המכונה גם "חלקיק האלוהים", שאת קיומו מבקשים המדענים להוכיח בניסוי. על פי התאוריה שפותחה בשנות השישים על ידי הפיזיקאי הבריטי פיטר היגס, החלקיק קריטי להבנת היקום, מכיוון שהוא מעניק לכל החלקיקים האחרים את מסתם. הניסוי ינסה לדמות את התנאים ביקום לאחר המפץ הגדול. כאשר חלקיקים תת-אטומיים כמו פרוטונים ירוסקו זה לזה במאיץ, האנרגיה שתשתחרר תיצור מגוון חדש של חלקיקים, שחלקם לא נראו מאז המפץ הגדול עצמו.כך מדענים יוכלו להציץ לדרך שבה יסודות החומר בנויים.

"המאיץ יגביר פי ארבעה את האנרגיה שבה אנו יכולים ללמוד אינטראקציה בין חלקיקים", הסביר הוקינג, "על פי הידוע לנו כיום, זה צריך להיות מספיק כדי לגלות את חלקיק היגס". מאיצי חלקיקים אחרים לא הצליחו לחשוף את קיומו, אבל בגלל שהמאיץ הנוכחי, ה-LHC, כל כך יותר עוצמתי, יש תקווה שהוא יצליח היכן שהאחרים כשלו. לדברי הוקינג, אפילו אם החלקיק לא יתגלה, התוצאות יהיו מרגשות, כי הן יציבו שאלות חדשות בנוגע לחוקי הטבע.

"אני חושב שזה יהיה הרבה יותר מרגש אם לא נמצא את החלקיק. זה יראה שמשהו בחשיבה שלנו לא נכון, ועלינו לחשוב שוב. אני התערבתי על 100 דולרים שלא נמצא אותו", סיפר הוקינג. הוא מאמין שהניסוי עשוי להוביל לגילוי חשוב אחר – קיומם של שותפי-על (סופר...), חלקיקים הקיימים באופן תיאורטי, הקשורים באופן סימטרי לחלקיקים הידועים. "ייתכן שהם מרכיבים את החומר האפל המסתורי שמחבר את הגלקסיות וקיומם יהיה אישור חשוב לתיאוריית המיתרים".

סוף העולם? אולי פרס נובל

הוקינג דוחה את הטענות לפיהן הניסוי יוביל ליצירת חורים שחורים שיבלעו את העולם: "קיים סיכוי קלוש שההתנגשויות במאיץ ייצרו חור שחור זעיר, אך גם אם זה יקרה, הוא פשוט יתאדה כלעומת שהופיע אחרי זמן קצר. התנגשויות בעוצמה כזו ואף גדולה ממנה מתרחשות מדי יום באטמוספירה של כדור הארץ, ושום דבר נורא לא קורה", מרגיע הוקינג.

"לאורך ההיסטוריה, אנשים עסקו במחקר מדעי טהור מתוך תשוקה להבין את היקום, ולא לשם יישומים מעשיים או רווח כספי. אך מאוחר יותר התברר שלגילוייהם יש ערך מעשי רב", אמר הוקינג. "קשה לראות את הרווח הכלכלי מהניסוי, אבל זה לא אומר שלא יהיה כזה".

כשנשאל איזה פרויקט חשוב יותר לקידום הידע האנושי, התוכנית לחקר החלל או הניסוי באירופה, אמר הוקינג כי "הדבר דומה לשאלה איזה מילדיי אבחר להעלות לקורבן". לטענתו, שני הפרויקטים הכרחיים כדי למנוע את התנוונות המין האנושי עד לגוויעתו. "עלות שתי התוכניות יחדיו נמוכה מאחוז מהתוצר הלאומי הגולמי של העולם. אם המין האנושי לא יכול להרשות לעצמו את זה, הוא אינו ראוי לתואר אנושי".

בעבר התבדח הוקינג כשאמר שאם הניסוי של הארגון למחקר גרעיני אכן יביא ליצירתם של חורים שחורים – אפילו לזמן מוגבל – הוא עשוי לזכות בפרס נובל, שכן הדבר מתאים לתיאוריה שפיתח. "אבל אני סבור שהסבירות שלמאיץ יש מספיק אנרגיה כדי ליצור חורים שחורים נמוכה מאחוז, אז אני לא ממש מצפה לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully