וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מי אתם סומכים יותר, בג"ץ או הכנסת?

ביום בו שר המשפטים מנסה להגביל את סמכויות בית המשפט ולהגדיל את כוחה של הכנסת, על מי אתם סומכים יותר שישמור עליכם?

שר המשפטים דניאל פרידמן העלה היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית את הצעת החוק שלו, הקוראת להגבלת סמכויות בית המשפט ומגדירה את יחסיו עם הכנסת. במסגרת ההצעה, לבית המשפט יהיה קשה יותר לבטל חוקים שנחקקו בכנסת בעילה של פגיעה בחוקי היסוד, ולכנסת תהיה היכולת לעקוף פסיקות של בית המשפט.

הדמוקרטיה מורכבת מיחסי כוחות עדינים בין גורמי השלטון. אותם יחסים בין בית המחוקקים לבית המשפט - בין הרשות השופטית לרשות המחוקקת - הם אלה שמאפשרים לנו לחיות במקום שמגדיר עצמו כדמוקרטיה. האם כיום יש מקום לשנות את היחסים בין בית המשפט לכנסת? האם בישראל ניתנה לבית המשפט יד חופשית מדי, שמקנה לו זכויות של מחוקק למעשה, או שמא שר המשפטים חותר תחת ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ומסכן את המוסד שמגן על זכויותינו באשר הן?

עד היום, ניצל בית המשפט העליון את היכולות שהקנה לו החוק הקודם חמש פעמים בלבד: ביטול סעיף בחוק השיפוט הצבאי שהסמיך שוטר צבאי לעצור חייל לתקופה של 96 שעות בלי להביאו בפני שופט; ביטול חוק הבזק שאפשר מתן רישיון לתחנת הרדיו של ערוץ 7; ביטול סעיפים בחוק הנזיקין האזרחיים, אשר פטר את המדינה מאחריות ומתשלום פיצויים לפלסטינים שנפצעו בשוגג מכוחות הביטחון וביטול סעיפים בחוק ההתנתקות, שפגעו בגובה הפיצוי למפונים. פעולות אלה הפכו החלטות של הכנסת, וסיכנו גם את מערכת היחסים העדינה בין הרשויות.

בימים בהם נראה שכל חקיקה מעוררת מחלוקת, וכל גזר דין קשה מדי או רכרוכי מדי, על מי אתם סומכים יותר? מי מבין שני הגופים ששולטים בחיינו מקנה לכם תחושה בטוחה ומוגנת יותר? הדעה שלכם, עכשיו גם בווידאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully