וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: הרוסים פירקו את הקואליציה

מפלגתו של הנשיא הפרו-מערבי יושנקו פרשה מהקואליציה לאחר שמפלגתה של ראש הממשלה טימושנקו הפרו רוסית הצביעה על קיצוץ סמכויותיו

המשבר בקווקז בין רוסיה וגאורגיה משפיע ישירות על אוקראינה, שהקואליציה שלה התפרקה היום (חמישי), לאחר שמפלגתו של הנשיא יוקטור יושנקו פרשה מהממשלה בעקבות קרע בינה לבין מפלגתה של ראש הממשלה יוליה טימושנקו. יושנקו איים להקדים את הבחירות. כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית.

הצדדים חלוקים בדעתם בנוגע לכיוון אליו על הרפובליקה הסובייטית לשעבר לפנות - מערבה אל עבר ארה"ב ונאט"ו, או מזרחה אל עבר רוסיה. המשבר החריף על רקע ביקורו הערב של סגן נשיא ארה"ב דיק צ'ייני בקייב, במטרה לתמוך בכוחות הפרו מערביים במדינה.

יושנקו, ששם לו למטרה להצטרף לברית נאט"ו, ובכך העמיד את ממשלתו במסלול התנגשות עם רוסיה, האשים אמש את ראש הממשלה טימושנקו בנסיון הפיכה, לאחר שזו העבירה חוק בפרלמנט שמקצץ בסמכויותיו ומרחיב את סמכויותיה. בכך התאימה טימושנקו את עמדותיה לאלו של המפלגות הפרו רוסיות בפרלמנט האוקראיני, שיצטרפו כעת לקואליציה החדשה. באוקראינה מתגוררים כ-8 מיליון רוסים.

העימות הבא בדרך

יושנקו הביע לא מכבר תמיכה בנשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי, והורה לצבא האוקראיני להגביל את תנועת האניות הרוסיות ששטות בשטחה הימי בים השחור, שיידרשו הרוסיות לתת התראה של 72 שעות בכל תנועה שיבצעו בשטח בים השחור.

גנרל רוסי בכיר הבהיר כי לא ייענה לדרישה, אותה כינה "שטות גמורה", ומהקרמלין נמסר כי היא נוגדת את אמנת החברות ושיתוף הפעולה שחתמו שתי המדינות ב-1991. הצי הרוסי השתמש בנמלים האוקראינים בחצי האי קרים מאז חתימת האמנה עם נשיא רוסיה לשעבר בוריס ילצין.

אוקראינה מוגדרת ברוסיה כמרכז השפעה טבעי, שם אין לממשל הרוסי כל כוונה לראות נוכחות של נאט"ו, ברית עליה אמר כי לאחר תום המלחמה הקרה הפכה מיותרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully