וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על מדינות ערב לנהוג כמו ספינות השלום"

כך אמר בכיר בממשלת חמאס, בעקבות בואם של 44 פעילי זכויות אדם מקפריסין לעזה. אחד הפעילים: "לשבור המצור על הרצועה"

שר הפנים בממשלת חמאס סעיד סיאם, קרא הערב (שבת) למדינות ערב לנהוג כפי שנהגו 44 פעילי זכויות האדם שהגיעו לעזה ולפעול להסרת המצור מעל העיר. בקול ישראל דווח, כי עקב כמות האזרחים הפלסטינים הרבה שהגיעה לאזור הנמל, החליטה משטרת חמאס לבטל את קבלת הפנים לפעילי זכויות האדם שהגיעו מקפריסין.

יועצו של אבו מאזן נימר חמאד קרא לחמאס שלא לנצל את בואם של פעילי זכויות האדם כדי לנגח את מדינות ערב. לדבריו, "יש חשיבות לבואן של הספינות, אך אין להפריז בדיבורים כגון שבירת המצור מעל עזה".

שתי ספינות המחאה הגיעו אחר הצהרים לרצועת עזה והתקבלו בתשואות. בספינות שיצאו אתמול לדרכן מקפריסין הפליגו 44 פעילי זכויות אדם שמוחים על המצור שהטילה ישראל על רצועת עזה. על פי דיווחים, הביאו הפעילים לרצועה ציוד הומניטרי ותרופות. לדברי הפעילים על הספינה, ילדים יצאו לקראתם בשחייה ועשרות אלפים נמצאים על החוף. ג'ף הרפר, ישראלי שהיה על הספינה אמר כי "זה בהחלט דבר מרגש, מליון וחצי אנשים מנותקים מהעולם החיצוני לחלוטין, פתאום אנשים מכל העולם מגיעים אליהם בשתי ספינות".

הרפר דיבר גלי צה"ל ואמר כי "הרעיון הוא לשבור את המצור בפרט ואת הכיבוש בכלל". לדבריו, למרות שהמטרה לא הומניטרית אלא פוליטית "לא הגענו בידיים ריקות אלא הבאנו 200 מכשירי שמיעה לילדים שהתחרשו בגלל ההפצצות הישראליות ברצועה". לדבריו, ישארו הפעילים מספר ימים ברצועה ויקיימו מספר "ביקורים הומניטרים".

גורמים בירושלים הודיעו אחר הצהרים כי ישראל החליטה לאפשר לשתי הספינות לעגון ברצועה. על פי הגורמים, הוחלט לאפשר לספינות לעגון בחוף כדי למנוע פרובוקציות ותגובות בינלאומיות קשות. כמו כן, הוסיפו הבכירים כי ידוע מי ומה נמצאים על הספינה, ועל כן אין חשש להברחות כלי נשק לרצועה.

הגעתן של שתי הספינות התעכבה בכמה שעות בשל ים סוער ומזג אוויר קשה. לדברי מארגני המשט, מלבד מזג האוויר הקשה, גם מערכות התקשורת בספינה שובשו, לדעתם על ידי ישראל. רמזי קיזיה דובר מטעם הפעילים אמר כי "הספינות נושאות דגל יווני במים בינלאומיים ואנו תחת התקפה פירטית אלקטרונית שמשבשת את המערכות בספינה".

בתוך כך, עשרות סירות דיג פלסטיניות עשו את דרכן מחופי הים של עזה אל לב ים בשעות הצהרים בכדי לקבל את פני הספינות. אך גורמים פלסטינים אמרו שכלי שיט של צה"ל ירו באוויר והסירות שבו לחוף. מדובר צה"ל נמסר כי לא ידוע על כל פעילות צבאית במקום.

"המצור לא חוקי"

הפעילים, תושבי 17 מדינות שונות, יצאו ממפרץ לרנקה. בין הפעילים נזירה קתולית בת 81, גיסתו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושליח הקוורטט למזרח התיכון טוני בלייר וחבר בפרלמנט היווני. ניצולת השואה הדי אפשטיין, בת 84, התכוונה לצאת למסע, אך לא יכלה לעשות זאת מסיבות רפואיות. לדבריהם, אנשי הקבוצה מתכננים לשלוח סיוע לפלסטינים ברצועה, אך המטרה העיקרית היא העלאת המודעות לתנאי המחייה של הפלסטינים הסובלים ממחסור בדלק ובמזון.

"המצור של ישראל על עזה הוא לא רק בלתי חוקי בעיני החוק הבינלאומי, אלא גם בלתי מוסרי", אמרה הווידה עראף, פלסטינית אזרחית ישראל וארה"ב, "המוסדות הבינלאומיים וממשלות העולם יודעות מה קורה אך לא עושות דבר לגבי כך". בכיר קפריסאי סיפר שישראל ניסתה לברר האם ניתן למנוע את ההפלגה, אך לא היה ניתן לעשות זאת. ניסיון קודם של אש"ף להפליג מחיפה לקפריסין עם מגורשים פלסטינים נכשל ב-1989 בשל פצצה שפערה חור בגוף האונייה השכורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully