וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מאיימת: "לא נסתפק במחאה דיפלומטית"

שר החוץ הרוסי הגיב לכוונה להציב טילי הגנה אמריקאים בפולין. רוסיה תקפיא קשריה עם נאט"ו. קונדוליזה רייס: "איומי רוסיה מוזרים"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

רוסיה לא תסתפק במחאה דיפלומטית בתגובה להצבת מערכת טילי ההגנה האמריקאים בפולין - כך אמר הערב (רביעי) שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. "התכנית להצבת הטילים האמריקאים היא חלק מחבילה מסוכנת ביותר של פרויקטים צבאיים", אמר השר. לטענתו, טילי הפטריוט לא יוכלו להגן מפני טילים אירנים. לפני מספר ימים אמרו מקורות רוסים כי המערכת נועדה לאיים על רוסיה. שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס כינתה איומים אלה כ"מוזרים".

נורבגיה אישרה הערב שרוסיה תקפיא את יחסיה עם הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), וזאת בתגובה להחלטת נאט"ו מאתמול להשעות את שיתוף הפעולה שלה עם רוסיה. כך דיווחו סוכנויות הידיעות.

לאחר משא ומתן בן 18 חודשים, חתמו היום באופן רשמי ארצות הברית ופולין על הסכם להצבת מערכת אמריקאית ליירוט טילים על אדמת פולין. רייס הגיעה לוורשה לטקס החתימה. עוד נכחו בטקס שר החוץ הפולני רדוסלב סיקורסקי, ראש הממשלה דונלד טוסק והנשיא לך קצ'ינסקי.

המערכת האמריקאית תכלול 10 טילים ליירוט טילים שיוצבו בפולין, כמו גם מכ"ם עצום שיוצב בצ'כיה השכנה. ציוד זה יהווה את החלק האירופי במערכת ההגנה הגלובלית שמקימה וושינגטון, שלטענתה אמורה ליירט טילים בליסטיים שישוגרו על ידי מדינות עוינות, כגון אירן, או ארגוני טרור כגון אל קאעדה.

רוסיה ראתה בסוללת הטילים, כמו גם במערכת המכ"ם שהוצבה בצ'כיה, ערעור על מאזן הכוחות עם הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) והחתימה המהירה לאחר המשבר בקווקז, סברה כי מדובר בפעולה עוינת של האמריקאים נגדה בתגובה למלחמה בגאורגיה. זאת, אף שההצרות של ארה"ב הבהירו כי מטרת מערכות אלה היתה למזער את האיום של הטילים הבליסטיים מאירן.

מתקפה רוסית בפתח?

משקיפים טענו כי לחץ רוסי הפריע למגעים בין הצדדים. גנרלים רוסים בכירים אף איימו לפרוס טילים טקטיים מסוג "איסקנדר" בבלרוס השכנה, ולשוב לייצר טילים גרעיניים לטווח בינוני וקצר, בתגובה לתוכניות האמריקאיות.

בכיר בצבא הרוסי אמר בשבוע שעבר, כי הסכמת פולין להציב טילי הגנה אמריקאים בשטחה, עלולה לגרור התקפה רוסית. הוא הוסיף כי דוקטרינת הביטחון של רוסיה מאפשרת שימוש בנשק גרעיני נגד בעלת ברית של מעצמה גרעינית כגון ארה"ב. התבטאות זו של הגנרל אנטולי נוגוביטסים היא החריפה ביותר עד כה כנגד פולין, בת בריתה של ארה"ב.

אתמול גינה נאט"ו את איומי רוסיה נגד פולין, החברה בברית, כבלתי מקובלים. נאט"ו תמך בהצבת מערכת יירוט הטילים בפסגה שערך בבוקרשט באפריל. עם זאת, כמה חברות בארגון חוששות כי תוכנית ההגנה מפני טילים תגרור את העולם למרוץ חימוש חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully