וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "האלימות הרוסית אינה מקובלת"

נשיא ארצות הברית אמר לראש הממשלה פוטין שתגובת ארצו בגאורגיה "חסרת פרופורציות". רוסיה מצדה תגברה את כוחותיה באבחזיה

"האלימות שבה רוסיה נוקטת בגאורגיה אינה מקובלת עליי". כך אמר הלילה (שני) נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש בתגובה למלחמה בקווקז. בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית NBC סיפר בוש כי דיבר עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין והבהיר לו, שהתגובה הרוסית "חסרת פרופורציות". הוא הביע תקווה, "שנגיע להחלטה הנכונה בדרכי שלום".

קודם לכן התקשר סגן נשיא ארה"ב, ריצ'רד צ'ייני, לנשיא גאורגיה מיכאל סאאקשווילי והביע סולידריות עם ארצו, שנתונה במלחמה. מלשכת סגן הנשיא נמסר, כי צ'ייני אמר לסאאקשווילי, כי "אסור לתוקפנות הרוסית לעבור ללא תגובה", וכי להמשך התוקפנות תהינה השלכות משמעותיות על יחסי רוסיה וארה"ב.

בעוד הלחימה בין רוסיה וגאורגיה ממשיכה ביתר שאת, בכירים באו"ם הביעו את חששם מפני האלימות המתגברת בחבל הבדלני אבחזיה. כוחות אבחזים ביצעו תקיפות אוויריות ויבשתיות נגד כוחות גאורגיים אתמול במטרה להסיג אותם משטח הנמצא בשליטת גאורגיה. ממשלת גאורגיה דיווחה בתגובה כי 4,000 חיילים רוסים נחתו באבחזיה.

"מזכ"ל האו"ם מודאג ביותר מהמתיחות הגוברת באבחזיה", אמרה לין פסקו, תת מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים, בפגישת מועצת הביטחון אתמול.

רוסיה הגבירה הבוקר את כוחותיה במחוז הבדלני אבחזיה, והגדילה ל-9,000 צנחנים ו-350 אנשי שריון - כך דיווח עוזרו של מפקד כוחות הצבא הרוסי בגאורגיה, אלכסנדר נוביצקי. "מטרת חיזוק כוח השלום היא להבטיח את שליטתו של הכוח הרוסי במקרה של מצב דומה לזה שנתקל בו בצחינוואלי", אמר נוביצקי. "על חיילינו להגן על אזרחים ולמנוע אסון הומניטרי".

ממשרד הפנים של גאורגיה נמסר, כי מטוסי קרב רוסיים תקפו במהלך הלילה בסיס של צבא גאורגיה ומתקן מכ"ם סמוך לבירה טבליסי. מוקדם יותר דווח, כי הצבא הרוסי תקף העיר גורי, הסמוכה למחוז דרום אוסטיה, בארטילריה ובאש מטוסים. דובר המשרד העריך כי החיילים הרוסים נערכים לפלוש אל העיר.

רוסיה וארה"ב התעמתו באו"ם

אתמול פרץ במועצת הביטחון של האו"ם עימות חריף בין שגריר ארה"ב זלמאי חלילזאד לבין עמיתו הרוסי ויטלי צ'ורקין, על רקע המלחמה בין רוסיה לגאורגיה. במהלך דיון על בקשת ארה"ב לאשר החלטה להפסקת אש בין שתי המדינות, טען חלילזאד כי רוסיה דוחה כל ניסיון להפסיק את האש בקווקז ומנסה להפיל את השלטון בטבליסי.

שגריר ארה"ב אמר, כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע לשרת החוץ קונדוליזה רייס כי במסגרת כל הסדר לסיום הלחימה, נשיא גאורגיה מיכאל סאאקשווילי חייב לסיים את תפקידו. לדברי השגריר, לברור הבהיר כי רוסיה אינה רואה בסאקאשווילי שותף למו"מ על הסדר, גם אם אינה מציבה אולטימטום להדיחו.

שגריר רוסיה באו"ם צ'ורקין אמר בתגובה, כי רוסיה מוכנה להפסקת אש עם גאורגיה, ובתום הדיון אמר לעיתונאים, שטענות ארה"ב בדבר ניסיונות להחלפת השלטון בגאורגיה הן "המצאה". צ'ורקין גם האשים את מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בנקיטת עמדה לטובת גאורגיה.

ארה"ב ביקשה ממועצת הביטחון לאשר החלטה הקוראת לנסיגת כל הכוחות למקומות שבהם היו לפני פרוץ הקרבות בקווקז. השגריר האמריקאי הדגיש, כי על רוסיה להסיג את הכוחות ששלחה לדרום אוסטיה ולכבד את ריבונותה של גאורגיה ואת שלמותה הטריטוריאלית. ואולם, הדיון הסתיים ללא תוצאות לאחר ש-15 החברות במועצה לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי נוסח ההצהרה, שתקרא להפסקת אש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully