וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ברוקולי עשוי לתקן נזקים של סוכרת

במחקר חדש שמתפרסם באנגליה עולה כי מרכיב בירק הירוק בשם סולפורפיין מעודד הגנה על כלי דם שנפגעו מהמחלה, ואף מתקן אותם

אכילת ברוקולי עשויה לתקן נזקים שנוצרים בכלי דם ממחלת הסוכרת, כך עולה ממחקר חדש שפורסם הלילה (חמישי) בארצות הברית. צוות מאוניברסיטת וורויק באנגליה מאמין כי על התוצאות השפיע מרכיב הסולפורפיין שנמצא בירק. המרכיב מעודד יצירת אנזים המגן על כלי הדם, ומביא לירידה ברמות המולקולות שגורמות לנזק משמעותי לתאים. ירקות ממשפחת המצליבים, בהם ברוקולי כרוב וכרובית, נודעו בעבר כקשורים להפחתת הסיכוי לשבץ והתקפי לב.

לאנשים החולים במחלת הסוכרת סיכוי גבוה פי חמישה לקבל התקף לב ושבץ מוחי, הקשורים לכלי דם פגועים. רשת ה-BBC דיווחה כי צוות המחקר בדק את השפעת הסולפורפיין על כלי דם שנפגעו מרמת סוכר גבוהה בדם (היפרגליקמיה), שנגרמת לרוב ממחלת הסוכרת. מהמחקר עולה כי בעקבות המרכיב, חלה ירידה של 73 אחוזים בכמות המולקולות מסוג החמצן המגיב (ROS) בגוף. היפרגליקמיה עשויה לגרום לשילוש מספר המולקולות מסוג זה בגוף, דבר הפוגע בתאים אנושיים.

עוד מצאו החוקרים, כי הסולפורפיין "מפעיל" חלבון בגוף שנקרא nrf2, שמגן על תאים ורקמות מנזקים על ידי עידוד אנזימים נוגדי חימצון ומנקי רעלים. מוביל המחקר, פרופסור פול ת'ורנאלי אמר כי "המחקר מלמד שמרכיבים כמו הסולפורפיין בברוקולי עשויים לעזור בהתמודדות עם תהליכים שקשורים להתפתחות מחלות כלי דם אצל חולי סוכרת". לטענתו "בעתיד יהיה חשוב לבדוק האם תזונה עשירה בירקות ממשפחת המצליבים עוזרת לחולי סוכרת, ואני צופה שכך יהיה".

דוקטור איאן פריים, המפקח על המחקר מטעם קרן הסוכרת באנגליה הדגיש כי במחקר נבדקו תאים במעבדה, וכי תוצאותיו רחוקות מלהתאים לחיים האמיתיים. עם זאת, לדעתו "התוצאות מעודדות, משום שנמצא מרכיב שעשוי לעזור בתיקון כלי דם שנפגעו ממחלת הסוכרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully