וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: המדינה לא גובה כסף ממזהמי הים

עמותת "צלול" טוענת כי בניגוד לחוק, מדינת ישראל לא גובה היטלים ממפעלים שמזרימים שפכים לים ומוותרת על מאות מיליוני ש"ח

איריס דומאני

(צילום: איריס דומאני. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

עמותת "צלול" לאיכות הסביבה פרסמה היום (רביעי) את הדו"ח השנתי העוסק באיכות המים בחופי ישראל ובנחלים הזורמים לים. הדו"ח בוחן את ההיבטים הכלכליים של זיהום הים בישראל וקובע כי המדינה מוותרת למעשה על מאות מיליוני שקלים שעליה לגבות ממפעלים מזהמים.

על פי הדו"ח, מידי שנה מוזרמים למימי חופי ישראל למעלה מ-50 מיליון מטרים מעוקבים של שפכי תעשייה וביוב בהיתר מיוחד של הוועדה למתן היתרי הזרמה. זאת ללא גביית היטלים מהמפעלים המזרימים, על אף שהחוק קובע כי השר להגנת הסביבה מוסמך לגבות היטל הזרמה ממפעלים אשר זכו להיתרים.

עמותת "צלול" טוענת כי סכום ההיטלים מסתכם לכל הפחות ב-200 מיליון שקלים, סכום הדומה לתקציבו השנתי של המשרד להגנת הסביבה. לטענת העמותה, הסכום עשוי להגיע אף ל-900 מיליון שקלים. בעמותה מציינים כי גביית ההיטל תתרום לצמצום זיהום הים דרך יצירת תמריץ שלילי עבור בעלי ההיתרים ותניע אותם למחזר את המים בהם הם משתמשים. בנוסף, מציינת העמותה כי ההיטלים מהווים אחוזים בודדים מהרווחים השנתיים של חלק מהמפעלים שנבדקו.

בעקבות ממצאי הדו"ח, קוראת העמותה לדרוש את היטל ההזרמה כפי הנדרש בחוק, לעשות שימוש בכספים מגביית ההיטל לשיפור הסביבה הימית ומניעת זיהום ים, ולדרוש ממבקשי ההיתרים השקעה כספית משמעותית ביחס לרווחי החברה, כחלק מתהליך שיפור באיכות השפכים.

שמונת המפעלים שנבדקו הם: חיפה כימיקלים בע"מ (מפרץ חיפה), בתי זיקוק לנפט בע"מ (מפרץ חיפה), כרמל אולפינים בע"מ (מפרץ חיפה), גדות תעשיות ביוכימיה בע"מ (מפרץ חיפה), כימיקים ישראל בע"מ-דשנים (מפרץ חיפה), פז בית זיקוק אשדוד בע"מ (אשדוד), מכתשים- אגן תעשיות בע"מ (אשדוד) ודלתא גליל בע"מ (כרמיאל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully