וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושף מעלליו של סטאלין הלך לעולמו

זוכה פרס נובל אלכסנדר סולז'ניצין חשף בספריו את המתרחש במחנות הכפייה הסובייטיים. הוא נרדף בידי המשטר, אך לבסוף זכה בתהילה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

אלכסנדר סולז'ניצין, הדיסידנט הסובייטי וזוכה פרס נובל לספרות, שחשף את הזוועות שהתרחשו במחנות העבודה הברוטליים של סטאלין, מת אתמול (ראשון) בגיל 89. כתביו החשובים ביותר, הכוללים את "המעגל הראשון" ו"אגף הסרטן", הביאו לו תהילת עולם ואת פרס נובל לספרות ב-1970.

הסופר הנודע, שספריו גוללו את זוועות שיטת ה"גולאג" הסובייטי (מחנות הכפייה), זכה להכרה כמנהיג מוסרי ורוחני, וכאחד הסופרים הגדולים של תקופתו. עמידתו ללא חת בתנאי מחנות הכפייה ריתקה את בני ארצו, והם שאבו בשקיקה את עברם הסודי, אותו הוא חשף. כתביו העניקו לו גם הכרה בינלאומית, והוא הפך לסמל של התנגדות אינטלקטואלית לשלטון הקומוניסטי.

ספרו של סולז'ניצין "ארכיפלג גולאג", שנכתב בחשאי תחת המשטר הסובייטי וראה אור בפריז בשנים 1973-1978, מתאר בהרחבה את המחנות של סטאלין, בהם מתו עשרות מיליונים. עם פרסום הספר, נשללה ממנו אזרחותו והוא הוגלה מארצו. סולז'ניצין התיישב בארה"ב, אך ב-1989 התיר מיכאל גורבצ'וב את פרסום כתביו גם ברוסיה, והשיב לו את אזרחותו הסובייטית. הוא חזר לרוסיה בשנת 1994.

ההכרה הרוסית שקיבל הפכה עד מהרה להערכה יוצאת מן הכלל בארצו. בשנה שעברה זכה סולז'ניצין בפרס הסטאט - הפרס הרוסי היוקרתי ביותר. מגיש הפרס אמר באותו מעמד כי סולז'ניצין "כתב ספרים שבלעדיהם קשה לדמיין את המאה ה-20". ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי אתמול ביקש השלטון הרוסי לשלוח את תנחומיו למשפחתו. דובר הקרמלין פרסם הודעה בה נכתב כי "הנשיא דימיטרי מדוודב מביע את תנחומיו למשפחתו של סולז'ניצין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully