וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת מעטפות הכסף: מלחמת היחצ"נים

רה"מ אולמרט שכר יועץ תקשורת שילווה את החקירות המתנהלות נגדו. כך גם משה טלנסקי. "יחצ"נים מנהלים את המשפטים מעל מרקע הטלוויזיה", אמרה אתמול נשיאת ביהמ"ש העליון. מי הם היח"צים

"כל הגבולות נפרצו. אנשי תקשורת, יחצ"נים ועורכי דין מטעם הצדדים ומטעם העדים, בוחרים היום לנהל את המשפטים מעל מרקע הטלוויזיה, בעיתונות ובזירות ציבוריות. עלול להיות בכך לא רק רצון להשיג דעת קהל אוהדת, אלא גם להשפיע על בתי המשפט ועל טוהר ההליך השיפוטי". כך אמרה אתמול (שני) נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בכנס נשיא המדינה לדמוקרטיה, שהתקיים במשכן הנשיא בירושלים.

ביניש גם קראה להפסיק את התופעה הבעייתית, אך נראה שדבריה לא נפלו על אוזניים קשובות במיוחד. אולי משום שבמקביל להם זרמו למערכות התקשורת ציטוטים למכביר מעדותו של איש העסקים היהודי-אמריקאי משה טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים; ציטוטים שזכו לסיקור תקשורתי נרחב וגם לוו במניפולציות של כל הצדדים המעורבים, ספינים, ספינים נגדיים ותמלילים מחדרי החקירות.

כל חקירה או חשד פלילי נגד איש ציבור או אדם מפורסם מעוררים, מטבע הדברים, סקרנות רבה, ולכן גם תופסים נפח תקשורתי רב, אך ספק אם אי פעם התנהלו כאן הליכים משפטיים כל כך מתוקשרים, כמו אלה שמתנהלים בימים אלה נגד אולמרט. למשטרה ולפרקליטות יש חלק נכבד בכך, אך גם לעדים ולנחקרים, או ליתר דיוק ליועצי התקשורת שפועלים מטעמם.

מנסים להטות את המטוטלת התקשורתית

אז מי הם יועצי התקשורת, שעומדים מאחורי לא מעט כותרות שנחשפנו אליהן בשבועות האחרונים בפרשת המעטפות? לאחר שהתברר לראש הממשלה אולמרט שיעקב גלנטי, ראש אגף ההסברה ויועץ התקשורת שלו, אינו יכול לדברר אותו בפרשות שבהן הוא נחקר, הוא שכר את שירותיו של אמיר דן. דן משמש כמנכ"ל חברת יחסי הציבור מקאן עיתונות ופועל במסגרת קבוצת הפרסום מקאן. הוא עבד בעבר במשרד המשפטים, בלשכת הדובר, כך שצבר ניסיון רב בעבודה מול גורמי תקשורת בעניינים משפטיים.

אבל לא רק אולמרט שכר יועץ תקשורת. גם משה טלנסקי, אחד העדים המרכזיים נגדו, הגיע למסקנה שהוא זקוק לליווי תקשורתי צמוד כדי להגן על שמו הטוב. הוא שכר את מוטי מורל ורונן צור, יועצי תקשורת מהשורה הראשונה שידועים בטקטיקות התקשורתיות האגרסיביות שלהם, כפי שנוכחנו למשל בפרשת קצב.

כל אימת שטלנסקי מעיד בבית המשפט המחוזי בירושלים, מתייצבים שם גם היועצים ומתחילים בעבודתם: אמיר דן מטעם אולמרט ורונן צור מטעם טלנסקי. הם מתראיינים, מתדרכים, מדליפים, מבליטים מרכיבים שראויים בעיניהם להבלטה ומנסים להצניע אמירות וצדדים שאינם נוחים ללקוחותיהם. לעתים הם אינם מסתפקים רק בשיחות עם הכתבים שמסקרים את הפרשה, אלא מתקשרים גם לעורכים כדי לנזוף בהם על כותרות בלתי-הוגנות, לטענתם, או כדי להמתיק סודות, כביכול.

בנוסף, הם מגיבים על ההתפתחויות השונות בפרשה, בניסיון להטות את המטוטלת התקשורתית לכיוונם. כך, למשל, לאחר פרסום תמלילי החקירות שעבר אולמרט, אמר אתמול יועצו אמיר דן שהפרסום "הוא הוכחה לכך שהפרקליטות והמשטרה מרגישים שעדות טלנסקי מתפוררת. בכל פעם שמשהו נופל להם, הם מדליפים משהו אחר שיסווה על כך". לעומתו, רמזו גורמים בפרקליטות כי ההדלפות מגיעות דווקא מכיוונו של אולמרט בניסיון ליצור "מצג של רדיפה" על ידי גורמי אכיפת החוק.

גם משרד יחס הציבור של מוטי מורל ורונן צור לא נותר חייב. הקרב העיקרי שמתנהל כעת הוא בין הפרלקיטות לאולמרט ואנשיו, אך יועצי התקשורת של טלנסקי, שאינו בחזקת חשוד, מיהרו להבהיר, שעדות טלסנקי אינה מתפוררת וש"מקורבים לאולמרט" מכפישים אותו ללא כל ביסוס עובדתי.

"החקירות הפכו לקרקס ציבורי"

האם במסגרת הקרב שמנהלים יועצי התקשורת על דעת הקהל אכן נפרצו כל הגבולות, כפי שאמרה נשיאת בית המשפט העליון?
ואם כן, אז מי האשמים בכך?

לדעת ארנון פרלמן, שהיה יועץ התקשורת של ראש הממשלה אריאל שרון, מאוד נוח להפיל הכל על יועצי התקשורת, אך "בדרך כלל לא היועצים הם אלה שמדליפים חומרים חסויים ופרוטוקולים של חקירות". בשיחה עם וואלה! חדשות הוא אמר שאין טעם לדון בשאלה מי התחיל ושהתוצאה היא החשובה.

"התוצאה היא זילות מוחלטת של מערכת אכיפת החוק ושל הפוליטיקה" ציין. "הפגיעה היא לא רק באינדיבידואלים, אלא בכולנו. כך לא אמורים להתנהל הליכים משפטיים". הוא הוסיף, כי החקירות, שפרטיהן מרוחים מעל דפי העיתונים, הפכו ל"קרקס ציבורי".

בשיחה עם וואלה! חדשות הוא אמר, "הליך העדות המוקדמת שמתנהל כעת הוא פומבי", אמר פרלמן לוואלה! חדשות, "והוא הפך לקרקס ציבורי". "אולי ההתעוררות שאנו עדים לה בעניין זה בימים האחרונים", סיכם, תוביל בסופו של דבר למשהו טוב יותר. אולי היינו צריכים להגיע לקצה כדי להבין איפה טעינו, כדי להגיע לשפיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully