וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורנר: "אין חזקת חפות במרחב הציבורי"

שופטת העליון לשעבר התייחסה לשחיתות הציבורית. "יש מקרים שבהם ברור שאיש ציבור שלא הורשע ביצע מעשה לא נורמטיבי"

"ברמה המשפטית ההרשעה מגיעה רק בתנאי של ודאות מעבר לכל ספק, אולם ברמה הציבורית צריכות לפעול נורמות אחרות". כך אמרה היום (שני) שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר בכנס בנושא שחיתות ציבורית, שנערך באוניברסיטת חיפה. לדבריה, "לא הכל משפט פלילי, שכן המדינה לא יכולה להתקיים כך. אין מושג כזה כמו 'חזקת חפות' במרחב הציבורי".

"לעתים נעשה מעשה אסור כלשהו, כשברור לכולם שהמעשה נעשה, אולם על פי הנורמות של המשפט הפלילי לא ניתן להוכיח כוונה פלילית ולכן אי אפשר להרשיע. אולם, המעשה האסור בכל זאת נעשה והנורמה הציבורית לא יכולה לעבור על כך בשקט", הסבירה דורנר.

דורנר נמנעה באופן כללי מלנקוב בשמות אך התייחסה ישירות לפרשת המשנה לראש הממשלה חיים רמון. "בית המשפט הרשיע את רמון, אך בסופו של דבר השופטים החליטו לא לקבוע קלון מטעמים טכניים משפטיים. אני לא אומרת שהוא היה צריך להיעלם לשבע שנים, אבל הוא לא חיכה אפילו שבוע. אפשר לומר שהיישר מהכלא – כי עבודות שרות שקולות למאסר – הוא חזר לתפקיד נחשב יותר", אמרה דורנר.

לדברי דורנר, עוד לפני שמונה לשר המשפטים, עבר דניאל פרידמן על החוק כשפרסם טור פרשנות ב"ידיעות אחרונות" לאחר הכרעת הדין במשפט רמון. החוק אוסר על התייחסות תקשורתית לפני מתן גזר הדין, הסבירה דורנר, והדגישה: "אני לא אומרת שהוא היה צריך להיכנס לכלא או שהיה צריך להעמיד אותו לדין, אבל הוא עבר על החוק".

היא הוסיפה כי ישנם אנשי ציבור שמשמיעים ביקורת על "המשפטיזציה" של בית המשפט העליון ועל כך שבתי המשפט מתערבים מעבר לסמכותם, אולם כשהדבר מגיע לפן הפלילי הם משנים את עמדתם וטוענים כי כל עוד בית המשפט לא הרשיע אותם אזי עומדת להם חזקת החפות ולכן הביקורת נגדם לא הוגנת. לדבריה, על הציבור לבוא חשבון במקרים כאלה, שבהם איש הציבור לא הורשע אולם ברור שביצע מעשה לא נורמטיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully