וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כעת על הגופים השפויים לשחרר את שליט"

מנכ"ל עמותת "לחופש נולד", אלוף (מיל') אייל בן ראובן, אמר את הדברים בראיון לוואלה! LIVE. "במלחמה נעשו טעויות רבות"

האלוף (מיל') אייל בן ראובן ששימש כמפקד חזית היבשה וכסגן אלוף פיקוד הצפון במהלך מלחמת לבנון השנייה, דיבר היום (רביעי) בוואלה! LIVE. בן ראובן דיבר על עסקת השבויים, מצבו של החייל החטוף גלעד שליט, מלחמת לבנון השנייה ועל הרתעה מול שחרור מחבלים.

בן ראובן שימש בעבר גם כראש מטה זרוע יבשה והוביל את הפיכת מפקדת חיילות השדה לזרוע לבניין הכוח ביבשה. כיום הוא מכהן כמנכ"ל עמותת "לחופש נולד", ששמה לה למטרה להשיב את נעדרי צה"ל צבי פלדמן, יהודה כץ, רון ארד וגיא חבר לחיק משפחותיהם. בעמותה הציבורית, חברים נציגי משפחות הנעדרים ואישים בולטים בציבוריות הישראלית.

בן ראובן תיאר את תחושתיו הבוקר בעקבות עסקת השבויים, במסגרתה הוחזרו גופותיהם של אלדד רגב ואהוד גולדווסר. "הבוקר עוד ציפיתי לנס, ובשעה תשע וחצי נכנסה בי סכין. זה אמנם לא הפתיע אותי רציונאלית", אמר, "למעשה זמן קצר לאחר פתיחת המלחמה ידענו שהתוצאות באירוע החטיפה עגומות, אבל כמו המשפחה גם אנחנו מפקדים, ואנחנו אבות ובמידה מסויימת אנחנו מקווים".

"יש לי איזושהי תחושה שמילאנו את חובותינו לחיילים, למשפחות, לחברה הישראלית, החזרנו את החיילים הבייתה. אבל עלינו לזכור שמחר בבוקר צריכים להמשיך לעמוד בפני האתגרים הביטחוניים הקשים שלפנינו. גלעד שליט מחכה שנבוא לקחת אותו הביתה, וכל גם הנעדרים האחרים". בן ראובן אמר כי הוא מדואג לגבי שחרורו של שליט. "אני רואה בעיני רוחי את הלחץ הציבורי העמוק נגד שחרור מחבלים", הסביר, "אני מאוד מקווה שהגופים השפויים יצליחו להביא את הממשלה למיקוח אבל גם להבנה שגלעד הוא הדבר החשוב ביותר".

הרתעה מול ערכים

בן ראובן טען כי במשא ומתן מול גורמי טרור עומדות שתי משקולות מנוגדות - ההרתעה מול ערכי החברה הישראלית. "באופן אישי אני חושב שבהיותנו חברה רגישה כל כך בסוגיית חיילנו, הרציונאל של השטנים בצד השני לחטוף חיילים יתקיים תמיד. לכן, ההרתעה האמיתית לא יושבת על שולחן המו"מ, אלא במקום אחר". לדעתו, "עלינו להבהיר שכל מי שמנסה לחטוף חייל, ישלם על כך מחיר כבד וקשה, זאת דרך ההרתעה. כלומר, המגרש הוא שדה הקרב. מלחמת לבנון השנייה היא דוגמא לכך. בעיני זו אחת מהמלחמות המוצדקות ביותר. לא חשבתי שאני הולך להחזיר את החיילים בסופה, אבל זו דרך ההרתעה".

לגבי התהיה על גורלו של גלעד שליט, הוא חושב כי "שליט הוא נכס מרכזי לחמאס, ולכן אנחנו לא מסכנים את חייו". בן ראובן חושב כי לגבי שליט נעשתה טעות כבר בתחילת הדרך. "כאשר כבר במהלך החטיפה לא הגבנו כשהיינו צריכים להגיב. אני מזכיר שבצה"ל יש פקודות מאוד ברורות, עד כדי ירי על החוטפים, גם בסיכון החייל, אבל כל זה לא בוצע. גם לאחר מכן במקום להיכנס למהלך כואב ובעקבותיו מו"מ מהיר ולהשיב את החייל הביתה, אנו מבזבזים שנתיים".

"לצערי אני לא מאוד אופטימי לגבי שליט", הוסיף, "אני חושב שעל הממשלה, בעקבות שני הארונות שראינו היום, יוטל לחץ ציבורי מאוד לא פשוט באשר לסוגיית המחיר שעלולה לפגוע בנכונות שלנו לשלם מחירים בנושא גלעד שליט". לגבי המחשבה שגלעד ישוב, בן ראובן מסכם ואומר "אוי ואבוי לנו אם לא נחזיר את גלעד בריא הביתה. עיני רון ארד מסתכלות עליי כל הזמן. כולנו הזדעזענו מהתמונה החדשה שקיבלנו של רון. אנחנו חייבים להחזיר את גלעד שליט, גם תמורת מחיר. את ההרתעה נשיג במקום אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully