וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו אופ: נלסון מנדלה - מאבק בן 90 שנה

ממנהיג הקונגרס הלאומי האפריקאי, שנלחם בשלטון האפרטהייד בדרום אפריקה, דרך 27 שנה בכלא ועד נשיאות המדינה. מנדלה חוגג 90

משפטי הבגידה - מי בגד במי?

נלסון מנדלה נולד בשם רוליהלהלה, שמשמעותו "למשוך ענף של עץ", או "עושה צרות". ב-1956 עמדו 156 בני אדם למשפט, רובם ככולם פעילי זכויות לשחורים ופעילים קומוניסטים, שלרוב התנגדו לשלטון האפרטהייד הגזעני של דרום אפריקה. בין הנאשמים ב"משפטי הבגידה" היה מנדלה. כולם זוכו מההאשמות ב"בגידה חמורה ומזימה לבצע הפיכה אלימה שתעלה ממשלה קומוניסטית". (כתב: גיל קדרון)

עקרון אי האלימות - עד גבול מסוים

אחת הדמויות שהשפיעו יותר מכל על חייו של מנדלה היה המהטמה גנדהי, המנהיג הפוליטי והרוחני של הודו של לפני העצמאות. גנדהי עבד בתחילת המאה ה-20 כעו"ד בדרום אפריקה, וכשראה מקרוב את האפליה נגד שחורים ומהגרים הודים, פיתח את עקרון ההתנגדות הלא אלימה (אהימסה). בשנות ה-60 סטה מנדלה מעקרון זה, כשהפך למנהיג הזרוע הצבאית של הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), ה"אומקונטו ווה סיזווה" ("חנית האומה"). מנדלה הסביר כי לא נותרה לו ברירה אלא לפנות לאלימות.

משפחה בהפרעה - וויני מנדלה

אשתו השנייה של מנדלה, וויני, היתה לעובדת הסוציאלית השחורה הראשונה בדרום אפריקה. ב-1962 הסתייעו הרשויות הדרום אפריקאיות ב-CIA על מנת לאתר ולעצור את בעלה, שחי שנה וחצי במחתרת, וכך הפכה וויני מנדלה לדמות מפתח במאבק באפרטהייד. מאוחר יותר מונתה למספר תפקידים ממשלתיים. ב-1994 התגרשו הזוג לבית מנדלה.

שחורים התאחדו - אבדו את שלשלותיכם

כליאתו של מנדלה, שכאן מובא לבית המשפט ביוהנסבורג, סייעה לאחד את השורות סביב מנהיגותו של נשיא הקונגרס הלאומי האפריקאי. המוני שחורים הפגינו למען שחרורו והגיעו למחות נגד המעצרים הפוליטיים שלו ושל פעילים אחרים. כאן נראה גבר צועק לתוך הזינזאנה מילות עידוד למנדלה וחבריו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

רוק עצמאות - מופע תמיכה במנדלה

שורה של אמנים הופיעו באצטדיון וומבלי ב-1988 וחגגו את יום הולדתו ה-70 של מנהיג הקונגרס האפריקאי הלאומי העצור, מנדלה. 70 אלף איש נכחו בקונצרט שנקרא "חופש בגיל 70", ושודר ל-60 מדינות ברחבי העולם. בידודה ההולך וגובר של דרום אפריקה בקהילה הבינלאומית, והלחץ המתמיד שהופעל עליה לבטל את החוקים הגזעניים עליה, סייע להפלת משטר האפטרהייד.

לחופש נולד - מנדלה משתחרר

לאחר שישב 27 שנה בבית הכלא באשמת חבלה ותכנון פיגועים באתרים סמליים של משטר האפטרהייד, שוחרר נלסון מנדלה בן ה-72 ב-11 בפברואר 1990. חברו הוותיק אוליבר טמבו (במשקפי השמש), שהחליפו כנשיא ה-ANC כשמנדלה בילה מאחורי סורג ובריח, הצטרף אליו לקבלות הפנים החמות להן זכה הגיבור הלאומי.

שחור ולבן - החומות קורסות

נשיא דרום אפריקה דאז פרדריק ווילם דה קלרק, שנכנס לתפקידו ב-1989, היה האיש שהביא לסיומו דה פקטו של האפטרהייד, בין היתר על ידי כך שהורה על שחרורו של מנדלה. אחר כך פתח עמו ועם הקונגרס הלאומי האפריקאי במשא ומתן, כדי להגיע להסכמות רבות ככל האפשר בנוגע לדרכי הפעולה ולוחות הזמנים של הפלת החומות הגזעניים במדינה.

סוף פסוק - הנשיא מנדלה

ב-27 באפריל 1994 נבחר מנדלה ברוב של 62 אחוזים בבחירות החופשיות והפתוחות הראשונות במדינה. ב-10 למאי הושבע מנדלה ונכנס בגיל 77 לתפקיד עליו חלם כל חייו. כשבראשה של דרום אפריקה עמד לראשונה נשיא שחור, שהיה לא במקרה האיש שהנהיג את מאבק השחורים במשך עשרות שנים, הגיע האפטרהייד לסיומו המוחלט.

לא נשכח ולא נסלח - הפיוס

הקמת ה"וועידה לאמת ופיוס" איפשרה לנפגעים מהאפרטהייד להעיד בנושא, כמו גם לאלו שהשתתפו במעשי העוולה, ובתמורה קיבלו חנינה על מעשיהם. מנדלה סירב לקבור את עברה של דרא"פ, ופנה להתמודד עמו ישירות, וכך איחד את המדינה המשוסעת. הוא אף התעקש שייכתב בפרוטוקול שגם פעולותיו החבלניות היוו הפרה של זכויות אדם. כאן נראים בני משפחתו של המנהיג הקומוניסטי כריס האני ישובים בוועידה, בעת בקשת החנינה של האדם הלבן שרצחהו ב-1994.

מזל טוב - מנדלה בן 90

לקראת יום הולדתו ה-90 של מנדלה, שיחול ב-18 ביולי 2008, הגיע המדינאי המוערך והאהוב לאנגליה, שם הכינו עבורו חודש שלם של חגיגות ואירועים. מנדלה, שפרש מהנשיאות ב-1998, ולאחר קנדציה אחת בלבד, ניצל את ההזדמנות התקשורתית ואת השפעתו הסמלית והמוסרית כדי להביע את התנגדותו למשטרו של נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה. נלסון, שיהיה במזל טוב, ועד 120.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully