וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוששת שדו"ח ניצולי השואה ייקבר"

כך אמרה השופטת בדימוס דליה דורנר, יו"ר ועדת החקירה בנושא. "זו ההזדמנות האחרונה לתקן את העוול שנגרם לניצולים"

יממה לאחר הגשת דו"ח ועדת החקירה לטיפול בניצולי השואה מתריעה השופטת בדימוס דליה דורנר, מי שעמדה בראש הוועדה, מפני אי יישומו. "הגשנו את הדו"ח לראש הממשלה והוא לחץ לנו את היד, הודה לנו והעביר אותו למנכ"ל משרדו. אני פוחדת שזו דרך לקבור את הדו"ח", אמרה.

דורנר אמרה את הדברים ביום עיון שנערך היום (שני) באוניברסיטת חיפה, ושדן בהמלצות ובהשלכות של הדו"ח שהוגש אתמול לכנסת ולראש הממשלה."זו ההזדמנות האחרונה של החברה הישראלית לתקן, ולו חלקית, את העוול שנגרם לניצולי השואה." אמרה דורנר. "כדי שזה יקרה חייבים להשאיר את הנושא בסדר היום הציבורי והתקשורתי. אם בתקשורת יעסקו היום בדו"ח ומחר יחזרו לדבר על תוכניות בישול או 'כוכב נולד', הניצולים לא יקבלו גם את הסכומים שעליהם המלצנו".

גם חבר הוועדה פרופ' צבי איזיקוביץ' מאוניברסיטת חיפה נשמע פסימי. "בפגישה אמרו לנו שהמנכ"ל כבר הקים וועדה, אבל אחרי הפגישה אמרו לנו שיש לו לפחות 11 ועדות כאלה. לא נותר לנו הרבה זמן לסייע לניצולי השואה ואני לא אופטימי". הוא הוסיף ואמר כי "בישראל יש פוליטיזציה של נושא הניצולים והשיקולים הפוליטיים גורמים לכך שלהגדרת 'ניצולי שואה' מצטרפים עוד ועוד גורמים, עד שההגדרה הופכת רחבה כל כך עד שלא ניתן לפתור אותה מבחינה תקציבית". עוד טען איזיקוביץ, כי "למדינת ישראל אין מאגר מידע שמאגד בתוכו את כל הניצולים וכי הייתה יד מכוונת לכך מכיוון שחוסר הידע הזה חסך למדינה כסף רב".

חבר הוועדה פרופ' עומר מואב הוסיף, כי "מפריע לי שיש חברי ממשלה לשעבר שמבקרים את הממשלה הנוכחית, למרות שהממשלות שבהן הם היו חברים עשו הרבה פחות למען ניצולי השואה. אבל מכיוון שהם תוקפים את הממשלה הם נחשבים לצד ה'טוב' בעיני התקשורת, ולכן אפילו לא שואלים אותם מדוע בתקופתם לא נעשה דבר".

אתמול, כאמור, הגישה דורנר את דו"ח הוועדה ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ זבולון אורלב, ולמבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. בדו"ח, בן 300 העמודים, ממליצה הוועדה להגדיל את הקצבאות לניצולי שואה שעלו לפני 1953, מהם נשללה הזכות לתבוע ישירות את גרמניה במסגרת הסכם השילומים, לשיעור של 75% מהגמלה שמקבלים עולים שעלו אחר כך. בנוסף היא ממליצה לקצר את ההליכים הבירוקרטיים בוועדות הרפואיות ולהקים מרכז מידע לניצולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully