וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: הריבית צפוייה לעלות ב-0.25%

ביום שני הבא יודיע בנק ישראל

"בנק ישראל יעלה את הריבית המוניטרית בשיעור של 0.25%". כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב בסקירה שהוציאו הבוקר, לקראת ההכרזה על גובה הריבית ביום שני הבא.

במיטב מציינים, כי "בנק ישראל החליט להעלות את הריבית בשיעור של 0.25% בחודש שעבר על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שהיה גבוה מהותית מההערכות. העלאת ריבית זו הייתה שינוי בכיוון הפעילות של הבנק, שרק חודשים ספורים לפני כן הפחית את הריבית בשיעור חד של 1%".

הכלכלן הראשי של מיטב, רון אייכל, כותב, כי "האינפלציה, שעלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-5.4% וגם הערכות האינפלציה ל-12 החודשים הבאים, היו צריכות לספק את כל הסיבות לכדי העלאת מאסיבית של הריבית. בפועל, בנק ישראל בחר להעלות את הריבית בשיעור נמוך מאוד, כאמור של 0.25%. לפיכך, אין ספק כי בנק ישראל לא מתבונן רק על האינפלציה בעודו מחליט לגבי המדיניות המוניטרית, אלא על משתנים נוספים כגון צמיחה ותעסוקה. הוכחה לכך קיבלנו בשתי התבטאויות של נגיד בנק ישראל, מר סטנלי פישר. הראשונה, הייתה בכנס של האגודה הישראלית לכלכלה (ב-4/6) והשנייה בפורום של מערכת הביטחון שהתקיים בימים האחרונים. לפי דבריו של פישר, על הבנק המרכזי לקדם יעדים נוספים כגון צמיחה ותעסוקה. ניתן לקדם יעדים אלו אם ההערכות לגבי האינפלציה מעידות על כך שזו עומדת להתמתן בחודשים הקרובים. וכך, אכן נראות ההערכות של בנק ישראל. פישר אמר כי הוא צופה כי האינפלציה תתמתן בתוך חודש-חודשיים.

"כלומר, לפי דעתו של פישר, העלייה בסביבה האינפלציונית היא זמנית, ולכן ניתן לקדם יעדי מדיניות כלכלית נוספים כמו צמיחה, שהרי בבנק ישראל חוששים מפני הידרדרות הצמיחה (למרות, עדכון התחזית לשנת 2008 לכדי 4.2%) במיוחד בשנת 2009".

אייכל מוסיף, כי "בנק ישראל לא עמד ביעד יציבות המחירים בשנת 2007, בה עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 3.4%. בשנת 2008 בנק ישראל, ככל הנראה יכשל פעם נוספת. עם זאת, נגיד בנק ישראל לא מתרגש מכך. כל עוד אמינות הבנק היא חזקה הוא יכול לנהוג בכלי הריבית במשורה. עדות לאמינות שהשוק מעניק לבנק המרכזי ניתן לראות בהערכות שוק ההון לאינפלציה, החל בשנה השנייה ואילך. יחד עם זאת, חשוב לציין כי החזאים הפרטיים צופים כי ב-12 החודשים הבאים האינפלציה תחרוג מהיעד העליון. אמנם, החריגה היא קלה למדי, אולם על בנק ישראל לקחת זאת בחשבון.

לאור כל אלו, במיטב צופים כי בבנק ישראל יבחרו להעלות את הריבית שתאותת לציבור, מחד על אחריות הבנק לשמירה על יציבות מחירים, ומאידך אינה פוגעת בפעילות הכלכלית, יתר על המידה.

  • עוד באותו נושא:
  • מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully