וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נתערב במקום בו הממשלה פועלת כדין"

דורית ביניש אמרה את הדברים בטקס לשכת עורכי הדין. "צמצום הביקורת השיפוטית בעניני ביטחון עלול לפגוע בדמוקרטיה"

"הקריאות לצמצם את הביקורת השיפוטית בענייניי ביטחון עלולות לפגוע באופי הדמוקרטי המהותי של המדינה" - כך אמרה היום נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש. כשהיא מתייחסת לביקורת המועלת כנגד התערבות בתי המשפט במדיניות הממשלה - במיוחד על ידי שר המשפטים דניאל פרידמן - אמרה ביניש כי "הטענה כאילו הממשלה אינה יכולה לפעול וידיה כבולות בגלל הביקורת השיפוטית חסרת בסיס. מקום בו ממשלה פועלת כדין בגדר סמכויותיה ובמתחם שיקול הדעת שלה, בית המשפט לא יתערב בפעולתה".

ביניש דיברה בטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין בנייני האומה בירושלים. היא פנתה לעורכי הדין החדשים וציינה כי מערכת המשפט חשופה ל"ניסיונות לערער את מעמדה, ולהסיג לאחור חלק מהישגיה ומתפקידיה בתוך המבנה של שלוש הרשויות השלטוניות". כשהיא רומזת לרפורמה שהציע שר המשפטים דניאל פרידמן, אמרה כי "קולות הנשמעים לאחרונה, קוראים לנו כביכול להחזיר את הגלגל לאחור, לחזור למשפט שנהג כאן לפני 30 שנה. קולות המתעלמים מהמציאות הקיימת בישראל".

ביניש התייחסה בנאומה גם ל"סקר מדד הדמוקרטיה הישראלית" שפורסם היום, ממנו עולה כי הציבור סומך על התקשורת, השומרת על הדמוקרטיה בצורה טובה יותר ממערכת המשפט. "חשוב שנזכור כי בשנה החולפת מצא עצמו בית המשפט לראשונה בתולדותיו במוקד של התקפות ישירות ונאלץ להתגונן מפני הרצון לכרסם במעמדו, מגמה שנתמכה בחלקה גם בגיבוי תקשורתי. צר לי על כך, כיוון שבית המשפט אינו יכול לרדת לזירת המחלוקת, אינו מבקש עימות פוליטי ואינו מצוי במצעד הרייטינג. בפני בית המשפט עומדות הכרעות בסוגיות הקשות ביותר".

בהמשך אמרה ביניש כי "אמון הציבור בבית המשפט אינו נמדד בתשואות, האמון נמדד במספר הפניות לבית המשפט הבאות מכל שכבות הציבור ומספר הפונים לבית המשפט הגבוה לצדק הוא רב. האמון נמדד גם בקשת הנושאים המובאים לבית המשפט בכל עניין של זכויות אדם ואכיפת חוק. במדד הזה עומד בית המשפט בכבוד ומשמש כתובת בטוחה ואמינה לכל מבקשי הסעד בסכסוכים שבין אדם לחברו ובין הפרט לרשויות".

"הביקורת הנשמעת באחרונה על מערכת המשפט בכלל ועל בית המשפט העליון בפרט אינה בגדר ביקורת אקדמית, תורמת ומפרה", הוסיפה ביניש, "אנו חשופים לניסיון מתמשך לערער על עצם הלגיטימיות של התפקיד החיוני אותו ממלאת הרשות השופטת בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל. יש חשיבות עצומה לכך שדיון ציבורי בכל הקשור לבית המשפט יהיה דיון אמיתי שיתקיים תוך אחריות ומחויבות לשמירה על המערכת השיפוטית שנבנתה כאן משך 60 שנות המדינה. מערכת עצמאית מבחינת השיפוט המקצועי, א-פוליטית, נטועה בערכי הדמוקרטיה ומחויבת לערכי היסוד שלה. לצערי, עדיין לא עצמאית מבחינה אדמיניסטרטיבית – כגון תקציבים, תקנים וניהול עצמי, דבר שיש בו כשלעצמו כדי לערער את איזון הכוחות המתחייב בין הרשות המבצעת לרשות השופטת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully