וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכנן ה-11 בספטמבר: "רוצה להיות שאהיד"

משפטם של 5 נאשמים באחריות לפיגוע הגדול נפתח היום בכלא גוואנטנמו הידוע לשמצה. ארגוני זכויות אדם מבקרים את ניהולו

חמישה חשודים עיקריים בתכנון מתקפת הטרור בניו יורק בספטמבר 2001, הובאו היום (חמישי) בפני בית דין צבאי אמריקאי מיוחד שהוקם בתוך כלא גוואנטנמו המבודד בקובה.

חאלד שייח' מוחמד, הנחשב למספר שלוש בארגון אל קאעדה, וכמתכנן הפיגוע במגדלי התאומים, יופיע בפעם הראשונה בפני הציבור מאז נתפס בפקיסטן בשנת 2003. התביעה מקווה שבית המשפט יגזור גזר דין מוות נגדו, ונגד ארבעת האחרים המואשמים בתכנון המתקפה. מצבא ארה"ב נמסר כי בנוסף לכך שהודה במעורבות בפיגוע בניו יורק, הודה מוחמד כי היה מעורב ביותר מ-30 התקפות טרור ברחבי העולם.

הנאשמים הנוספים במשפט הם רמזי בינלאשיבה, אזרח סעודי שהיה אמור לחטוף מטוס נוסף במתקפת הטרור, מוסטפה אחמד א-הוסאווי, אזרח סעודי שעזר במימון המתקפה, עלי באן אל-עזיז, עוזרו של מוחמד, וווליד בן עטאש, אזרח תימן שהודה בתכנון הפיגוע בספינת הצי האמריקאית בתימן בשנת 2000, בה נהרגו 17 מלחים.

האישומים נגדם כוללים רצח של 2,973 בני אדם, ותכנון 169 אירועי טרור שקדמו לפגיעה במגדלי התאומים. החמישה הם חלק מ-19 אסירים שעתידים להופיע מול בית המשפט הצבאי, והוכרזו כ"לוחמי האויב". הגדרה זו, שוללת מהם את הזכויות המשפטיות הרגילות הניתנות לעצירים אחרים.

בפתיחת משפטו אמר שייח' מוחמד כי "זו משאלתי - להפוך לשאהיד". כשהשופט שאל אותו האם הוא מרוצה מעורך הדין שסיפק לו הצבא האמריקאי, פתח מוחמד בתפילה עליזה לאללה, ועצר כדי לתרגמה לנוכחים. הוא הוסיף כי הדת לא מאפשרת לו לקבל עורך דין אמריקאי, ושהוא מבקש לייצג את עצמו, על אף שהשופט אמר לו כי זה "רעיון גרוע". הוא המשיך וכינה "מסע צלב" את מדיניות ארצות הברית בעירק ובאפגניסטן, וכן תקף את ה"חוקים הלא חוקיים" של נישואים חד-מיניים.

"מדובר במשפט ראווה"

הליכי המשפט העלו שאלות לא רק לגבי היחס כלפי עצירים, אלא גם לגבי הלגיטימיות של בית הדין הצבאי של ארה"ב. כתב ה-BBC טוען כי המשפטים אינם רק משפטי "ניסיון", אלא בעיקר משפטי ראווה. רשויות ארה"ב טוענות שעשו הכל כדי שיתנהל משפט הוגן, אך חלק מעורכי הדין במערכת המשפט טענו כי התקיימו פגמים רבים בהליכי המשפט.

גורמים בתביעה ובהגנה מבטיחים כי תינתן לנאשמים הזדמנות להגן על עצמם ולטעון טענותיהם "בדרך הצדק האמריקאית". "אנחנו ועדה צבאית, קצינים במדים בתביעה ובהגנה", אמר בכיר בצוות המשפטי, "יינתן לנאשמים חופש מלא להגן על עצמם".

מנגד טענו ארגונים לזכויות אדם בניו יורק, כי המערכת המשפטית הצבאית אינה אמינה. "גזירת עונש מוות בזכות הודאה שהוצאה ממנו בכפייה ובכוח, אינה הדרך", אמרה ג'ניפר דקסל, עו"ד של ארגון זכויות אדם.

על קרובי משפחה של הנרצחים במתקפה בספטמבר 2001 שרצו להגיע לבית המשפט המיוחד, נאסר על כך בשל מיקומו הרגיש בכלא השמור. במיוחד למענם יצולם המשפט בטלוויזיה במעגל סגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully