וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "צמצום הביקורת השיפוטית - מסוכן"

בכנס לשכת עורכי הדין אמרה נשיאת העליון, כי יש לחזק את ביהמ"ש. אהרן ברק תקף את פרידמן: "הוא מצייר תמונה מעוותת של ביהמ"ש"

"התמונה שמצטיירת של בית המשפט העליון שלנו זו תמונה מעוותת, זו בעצם קריקטורה מפי שר המשפטים". כך אמר היום (שני) נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת. נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש תקפה גם היא את שר המשפטים דניאל פרידמן ואמרה כי "המציאות הישראלית מחייבת כיום לעשות הכל כדי לחזק את מעמדו של בית המשפט העליון ולא להחלישו כמו שיש המציעים לעשות. חוקתנו השברירה מעוגנת באדנים רופפים ובית המשפט הוא הערובה היחידה לקיום ערכי היסוד הקבועים בחוקי היסוד".

פרידמן השיב על הדברים ואמר כי "בית המשפט העליון הוא מרכיב מרכזי במערכת השלטונית ובמערכת הדמוקרטית במדינת ישראל, אבל הדבר הזה לא צריך לשמש וזה לא יכול להיות סאבטקסט לפגיעה ברשויות אחרות כפי שנעשה". כך דווח בקול ישראל.

ביניש דחתה את הביקורת לפיה בית המשפט חורג מסמכותו ומתערב בענייני פוליטיקה וביטחון. "בית המשפט אינו נוטל חלק בזירה הפוליטית גם כאשר להכרעותיו עשויה להיות, מטבע הדברים, השפעה, או תוצאת לוואי המקרינה על השדה הפוליטי. הוא אינו מחפש כוח ואינו זקוק לו כי הוא שואב את כוחו מהיותו עצמאי ובלתי תלוי".

"קשה להעלות על הדעת מה היו הסכנות האורבות לדמוקרטיה בישראל עצמה בתנאים הקשים בהם היא נתונה, אילו הוצאו מתחום הביקורת השיפוטית העניינים הקשורים בביטחון ובהגנת ישראל", אמרה ביניש.

"אווירת סכנה מלאכותית"

לדברי ביניש, "יש ניסיון ליצור אווירת סכנה מלאכותית, ולפיה מקור הסכנה הוא בכך שבביקורתו השיפוטית פולש בג"ץ לתחומן של רשויות אחרות וחורג מתחום פעילותו הלגיטימית ולפיכך מתחייבות פעולות לריסון והגבלת כוחו. זאת באמצעות הרשות המחוקקת, כמו גם על דרך של משלוח רמזים לבית המשפט בעודו דן בתיקים תלויים ועומדים, שאם לא ינהג בריסון ובאיפוק - שהוא אכן נוהג בו במידה רבה בלא קשר לכך - הרי תתחייב חקיקה המצמצמת את כוחו. זוהי מגמה מסוכנת, שתכליתה לצמצם את הביקורת השיפוטית על הרשויות האחרות".

"בפער הקיים בין המציאות שבה מנסה בית המשפט להטמיע נורמות חוקתיות, כללי התנהגות ראויים במוסדות השלטון, ערכי מנהל תקין בגופי הממשל, לבין המצב בו אנו שרויים כתוצאה מאי כיבוד החוק בכל תחומי החברה בישראל, קשה להבין את המגמה של צמצום כוחו של בית המשפט", תמהה ביניש.

"אם השאלה הניצבת לפנינו היא האם יש סיכון להפרת האיזון החוקתי בין הרשויות כפי שהוא מתקיים בישראל, הרי אין ספק שלא נשקפת לכנסת או לממשלה סכנה של כרסום כוחן למלא את התפקיד שלשמו נבחרו", טענה נשיאת בית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully