וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "חטאנו בקיפוח זכויות הניצולים"

בנאום בעצרת המרכזית ביד ושם אמר אולמרט: "ראשה המכוער של שנאת היהודים עדיין מזדקר". פרס: "מה היה נותר אם להיטלר היה גרעין?"

ראש הממשלה אהוד אולמרט ונשיא המדינה שמעון פרס נשאו הערב (רביעי) נאום ברחבת גטו ורשה ב"יד ושם" בעצרת המרכזית לציון פתיחת אירועי יום השואה. פרס אמר בנאומו כי"שישה מיליון יהודים, שליש מבני העם היהודי, הוכחדו על ידי מכונת השטן. הם הוכחדו רק בגלל היותם יהודים". לדבריו, "חובה היא לבצר את מעמדנו, בכוח הצדק ובכוח צודק. לחפש ידידים בעולם, ולדרוש מהם שלא לעצום עיניים. שיזהו סכנות, לא רק נחמות. את המוטל עלינו - נישא על שכמנו. את המוטל על העולם - עליו לעשות ללא דיחוי".

הנשיא רמז לסוגיית הנשק הגרעיני המעסיקה את הקהילה הבינלאומית באומרו: "בלבי אני נחרד כשאני נזכר שהיתה אפשרות שלהיטלר יהיה גם נשק גרעיני. מנהיג משמיד המונים ונשק משמיד המונים, שניהם ביחד. מה היה נותר אז מעולמנו?"

"אינני שוכח לשאול את עצמי שאלה נוספת, מה היה קורה לעם היהודי, אילו בתקופת היטלר הייתה לנו מדינה בעלת עוצמה כמו זו שיש לנו עכשיו? יכולנו לעשות דברים שאחרים נמנעו מלעשותם. יתכן ואיחרנו בהקמת המדינה, ושילמנו מחיר כבד, כי בהיסטוריה אסור לאחר. אבל קמנו. ומשקמנו - אספנו את עמנו. חזרנו למולדתנו. החיינו את שפתנו, פתחנו שערי הצלה לניצולי השואה".

"קשה לי להבין איך עמים אחרים עמדו מנגד. מסונוורים ומשותקים, מול צפע זה. וחלקם אף חתם ברית עם השטן בכבודו ובעצמו, והצטרף לשורותיו, ולחם בחילותיו", אמר פרס, והוסיף להתייחס לאחריות העולם לרצח העם. "אילו מדינות העולם לא היו מאחרות והיו מתייחסות לסכנה הנאצית בזמן, בפיכחון, הן היו יכולות למנוע מהיטלר מלהשפיל אותן, ומלרצוח עשרות מיליוני בני אדם. למנוע מלחמה בטרם תפרוץ".

"להבטיח חיים בכבוד לניצולים"

"גם בחלוף 63 שנים נותרו מימדיה של השואה הנוראה נשגבים מבינתם של כל בר דעת, מצמררים מכדי להתקבל". כך פתח ראש הממשלה אהוד אולמרט את דבריו בעצרת. "עדיין, מי היה מאמין – ראשה המכוער של שנאת היהודים והישראלים מזדקר מעל במות שונות, מרעיל, מסית ומדיח", המשיך. "בין אלו לא נפקד קולם של המכחישים. אלו שטינתם מעבירה אותם על דעתם ומתכחשים לזוועה הגדולה ביותר שידעה האנושות. לכל אלו, המתירים להם לפעול בסביבתם, נאמר ביום זה: לעולם לא תהא עוד".

ראש הממשלה התייחס לנושא תשלום הפיצויים לניצולי השואה: "ביום זה ראוי שאומר כראש ממשלת ישראל - לא תמיד ידעה המדינה למלא את חובתה כלפי הניצולים. בדאבון לב, כשלנו וחטאנו בקיפוח זכותם של הניצולים לקיים חיים בכבוד, ולא ידענו לשבץ את צרכיהם במגוון גדול של דרישות משאבים. טחו עינינו מראות את חלק מהניצולים שוקעים בחיים של עליבות ועוני. אין לכך הצדקה, ואין לכך כפרה", אמר אולמרט. "שינינו זאת. הקצינו השנה ולשנים הבאות משאבים, להבטיח לניצולים חיים בכבוד. לא רק כדי לכפר על חטאי העבר של ממשלות ישראל, אלא כדי לקיים חובה מוסרית נעלה".

ראש הממשלה סיים ואמר: "היום, מדינת ישראל מבטיחה למיליוני היהודים שלעד ננצור את זכר מאורעות השואה. נזכור, נזכיר וניזכר – כאן, מחר ובכלל, כי בזיכרון תהא תקומתנו, ובבניין העתיד, הביטחון והשלום של מדינת ישראל תימצא תקוותנו ונחמתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully