וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומת הטליבן לחקר תולדות האומנות

הארגון ששלט באפגניסטן ניתץ פסלי ענק של בודהה, בטענה שהיו לא-איסלמיים. מאחוריהם התגלו מערות ובהן ציורי השמן העתיקים בעולם

ציור באמצעות צבעי שמן היה בשימוש באסיה מאות שנים לפני שהטכניקה נכנסה לשימוש באירופה. כך מוכיחים ציורים על קירות מערה באפגניסטן שחשפו השבוע חוקרים. לטענתם, מדובר בציורי השמן הקדומים שהתגלו עד כה.

היסטוריונים של האמנות סברו עד היום שמקורה של טכניקת הציור בצבעי שמן באירופה של המאה ה-15. מדענים גילו ציורי קיר ברשת של מערות בהן חיו והתפללו נזירים במחוז האפגני במיאן. כך על פי הצהרה שפורסמה באתר האינטרנט של המתקן האירופי לקרינה סינכרוטרונית שניתח את הציורים העתיקים. "זוהי הדוגמה הברורה הקדומה ביותר בעולם של ציורי שמן", אמר יוקו טניגוצ'י, שעמד בראש צוות המדענים.

עד 2001, ניצבו בפתח המערות שני פסלי הבודהה הגבוהים בעולם שהתנשאו לגובה של 53 ו-36 מטרים. הטליבן ששלטו אז באפגניסטן החליטו לנתץ את הפסלים בטענה שהיו לא-איסלמיים. פיצוץ הפסלים גרר גינוי בינלאומי חריף. בתוך המערות גילו המדענים ציורי קיר שצוירו במאה השביעית ובהם נראה בודהה עטוי ארגמן, יושב כשרגליו משוכלות בינות דקלים ויצורים מיתיים. ב-12 מתוך 50 מערות הציורים צוירו באמצעות שמנים מתייבשים, ככל הנראה שמני אגוז או פרג.

במיאן, מחוז הממוקם כ-130 קילומטרים מצפון-מערב לבירת אפגניסטן קבול, היה בעבר מרכז משגשג של מסחר ובודהיזם. מדענים משערים כי הציור הוא מעשה ידיהם של אמנים שנדדו לאורך "דרך המשי" – נתיב הסחר העתיק בין סין למערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully