וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדם להספיד: קלינטון ניצחה בפנסילבניה

מספירת הקולות עולה כי קלינטון הובילה ב-10% על אובמה. לדבריה, "הדרך לבית הלבן מתחילה בפנסילבניה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הסנטורית הילרי קלינטון ניצחה את יריבה הסנטור ברק אובמה בפריימריז שנערכו הלילה (רביעי) בפנסילבניה. לאחר ספירת הקולות עלה כי קלינטון הובילה על אובמה בפער של 10%, 55% מול 45%.

מיד לאחר פרסום התוצאות אמרה קלינטון כי "הדרך לשדרות פנסילבניה (הבית הלבן) מתחילה כאן במדינת פנסילבניה".

"במשך שישה שבועות אובמה ואני חצינו את המדינה וניסינו להציג עצמנו בצורה הטובה ביותר. אתם הקשבתם והיום - בחרתם. לאור המצב הכלכלי ושתי המלחמות שמנהלת אמריקה בחו"ל, ההימור כעת גבוה מתמיד והאתגרים גדולים, אך האפשרויות בלתי מוגבלות. זאת במידה ונפשיל שרוולים ונעבוד עם נשיא המוכן להנהיג מהיום הראשון", אמרה קלינטון.

לדבריה, "השגנו הישג מדהים מול יריב שהשקיע סכומי כסף גדולים פי שלושה, אבל העם בפנסילבניה אמר את דברו". הילרי גם התייחסה לקריאות כי עליה לפרוש מהמירוץ ואמרה כי "העם בפנסילבניה ענה בצורה הכי ברורה לכל אותן קריאות".

קלינטון בחרה בנאומה להדגיש את שורשיה המשפחתיים במדינת פנסילבניה. "עבורי הניצחון הוא אישי. כאן בפנסילבניה סבי החל לעבוד כילד במכרות וסיים כמפקח חמישה עשורים לאחר מכן. אבי למד פה בקולג' ושיחק פוטבול במכללת "פן סטייט", ואני כאן בגלל העבודה הקשה שלהם. הלוואי והיו יכולים להיות כאן היום כדי לראות אותי מגשימה את חלומותיהם ואת חלומותיכם. אני כאן כדי להיאבק עבורכם, עבור כל מי שמתקשה לשלם את חשבונות המשכנתא, שכר הדירה, המזון ובעיקר הדלק".

את הניצחון של קלינטון בפנסילבניה ניתן לזקוף בעיקר לזכות אחוזי ההצבעה הגבוהים בבחירות שעמדו על 55%. במפלגה הדמוקרטית אמרו כי זהו שיער חסר תקדים וכי מעולם לא נרשמו אחוזי הצבעה כה גבוהים בפריימריז. כמון כן, קלינטון זכתה לתמיכה משמעותית בקרב בני המעמד הבינוני וחברי הקהילה ההיספנית. עם זאת, בקרב הקול הצעיר, בני 18-29, עדיין מוביל אובמה. 62% משכבת גיל זו הצביעה לאובמה לעומת 38% לקלינטון. 60% משכבת הגיל של 65 ומעלה הצביעו לקלינטון, כצפוי.

אובמה: "התמונה הכללית לא השתנתה"

קודם לפרסום התוצאות, אמרה קלינטון כי "בשבילי ניצחון הוא ניצחון". היא אף התייחסה לסכומים הגדולים שהוציא אובמה על שידורי תעמולה לקראת הפריימריז במדינה ואמרה כי "הניצחון יקבל משמעות מיוחדת, בעיקר לאור העובדה שיריבי הוציא במהלך הקמפיין סכומי כסף בגדולים פי שלושה מאלו שאני הוצאתי". לדבריה, "השאלה שצריכים לשאול עכשיו היא איך, למרות סכומי הכסף האדירים שאובמה השקיע הוא לא מצליח לנצח?".

במטה של אובמה ניסו כבר מתחילת היום להנמיך ציפיות והציגו את קלינטון כפייבורטית. "התוצאות בפנסילבניה לא צפויות לשנות את התמונה הכללית", אמרו במטה של הסנטור מאילינוי. אובמה עצמו עזב כבר במהלך היום את פנסילבניה בדרכו לזירה הבאה של המירוץ - אינדיאנה בשישי במאי. בדרכו הוא אמר כי "כרגע אני עדיין נהנה מפער גדול על קלינטון גם בקרב נציגי המדינות וגם בקרב כלל המצביעים".

במטה הבחירות של קלינטון מקווים לזכות בפער דו-ספרתי, שיחזיר אותה למירוץ. תקוותה של קלינטון היא שיתרון במספר המצביעים הכלל-ארצי (popular vote) יספיק כדי לשכנע את 800 "צירי העל" של המפלגה להעניק לה את המועמדות, למרות שלאובמה היתרון במספר הצירים. לפי נתונים בלתי רשמיים, אובמה צבר עד כה 1694 צירים לעומת 1555 לקלינטון. כדי לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות, יש לצבור 2,025 צירים.

אולם על פי דיווח סוכנות הידיעות "בלומברג", לאחר למעלה מארבעים התמודדויות ואסיפות בחירה, הסנטור מאילינוי מוביל על קלינטון בלמעלה מ-800 אלף קולות בוחרים. אפילו אם קלינטון תנצח בלמעלה מ-20 אחוזים - היא תתקשה להדביק את הפער במהלך תשעת הפריימריז הבאים.

פרסום ראשון: 04:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully