וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בסנאט הפולני: "נחתור ביחד לשלום"

נשיא המדינה נשא נאום בשפה העברית בפני הסנאט, ואמר: "פולין היא מהידידות הטובות ביותר שיש לישראל באיחוד האירופי"

"עם פולין החדשה אנו מסוגלים לקיים קשר טוב וחיובי, גם לאורם של זיכרונות טובים, וגם בצילם של זיכרונות נוראים, ולחתור ביחד לעתיד של שלום, אחווה וצדק. פולין החדשה היא מהידידות הטובות ביותר שיש לישראל באיחוד האירופי", כך אמר נשיא המדינה שמעון פרס בנאום שנשא היום (חמישי) בפני הסנאט הפולני בשפה העברית.

בפתח נאומו הודה פרס לחברי הפרלמנט, ואמר כי "זוהי זכות להופיע בפני המוסד העליון של הדמוקרטיה הפולנית".

"פולין החדשה לא תהיה חזרה על פולין הכבושה", קרא. "בפולין הדמוקרטית, ובעיקר בעשור האחרון, מתחולל שינוי ביחס ליהודים ולמדינת ישראל. החלה בינינו התקרבות מבורכת והבנה מורכבת יותר של בעיות הביטחון. הודק הקשר בין כוחות הביטחון שלנו, התרחבו יחסי התרבות ויחסי הכלכלה, ומנהיגי פולין התייצבו כנגד האנטישמיות, המזיקה גם לשמה של פולין ללא צורך וללא הצדקה".

"במשך כשליש מן ההיסטוריה היהודית, חי בפולין כרבע מן העם היהודי. לא נשכח זאת, כפי שלא נשכח את האסון הנורא ביותר שהתרחש במלחמת העולם השניה, לאחר שהנאצים השתלטו על פולין. אנו מצדיעים לאלף שנות חיים יהודיים בפולין, ואנו מבכים בלב שבור את השמדת מיליוני בני עמנו במחנות המוות של הנאצים".

"נותרה רק בניית מדינה יהודית"

נשיא המדינה אמר כי "יש הטוענים שב-1968 תם הפרק היהודי בהיסטוריה הפולנית, ואיתו תם הפרק הפולני בהיסטוריה היהודית. סבורני שזו טעות, פרק היסטורי זה ייוותר כפרק ייחודי בהיסטוריה של שני העמים, ובזהות שלכם ושלנו".

פרס סיפר כי הוא עצמו נולד בפולין, וסיפר על משפחתו שנספתה בשואה. "מאז אינני פוסק מלשאול את עצמי, מה זה להיות יהודי? ומה זה להיות יהודי לאחר השואה? לשכוח? למחול? להתנקם? להאמין שדבר כזה שוב לא יקרה לעולם? ואולי, הדבר שנותר לעשותו הוא שנבנה מדינה יהודית, בה גורלנו יהיה נתון בידינו ונשאף לגאולה ארצית, כלומר לשוב לביתנו ולגאולה רוחנית, כלומר לשוב למורשתנו. צוואתו של סבי עומדת לנגד עיניי תמיד".

פרס עורך ביקור בפולין, במהלכו ביקר במחנה ההשמדה טרבלינקה בליווי נשיא פולין, לך קצ'ינסקי, והשתתף בטקס לציון 65 שנה למרד גטו ורשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully