וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: מענים עצירים ע"י שימוש במשפחה

"הוועד נגד עינויים בישראל" טוען כי השב"כ עושה שימוש בלתי חוקי בבני משפחה חפים מפשע כדי לענות נחקרים. הדו"ח ידון היום בוועדת חוקה

השב"כ עושה שימוש פסול ולא חוקי בבני משפחה של נחקרים על מנת להפעיל עליהם לחץ, ובכך פוגע אנושות בהם ובבני משפחותיהם. כך קובע דו"ח "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל" שהתפרסם אתמול ושיידון בצהרים (ראשון) בוועדת חוקה של הכנסת.

על פי הדו"ח, שימוש בלתי חוקי זה בבני משפחה, שבמקרים רבים אינם חשודים במעורבות בעבירה כלשהי, גורם ל"סבל נפשי חמור לנחקר ולבני משפחתו. במקרים קיצוניים יותר, מדובר בעינויים נפשיים של ממש לנחקר, לצד שימוש מבזה שנעשה בבן משפחתו החף מפשע. לפחות במקרה אחד, הביא הלחץ אף לכדי ניסיונות התאבדות מצדו של הנחקר".

הדו"ח מתאר שישה מקרים של שימוש פסול בבני משפחה כנגד עצור, הנחקר בחשד לעבירות ביטחוניות. בחלק מהמקרים הציגו החוקרים מצג שווא לנחקר, לפיו בני משפחתו עצורים ועוברים גם הם עינויים. הוועד טוען כי "במקרים אחרים בוצע מעצר של ממש של בני המשפחה, ואף עינויים, במטרה להפעיל לחץ על הנחקר". באחד מהמקרים המתוארים בדו"ח, נעצרו בני הזוג ג'אסר אבו עומר וחולה זיתאווי "והושמו במעצר ממושך, תוך עינויים פיזיים קשים, מבלי לאפשר להם לדעת דבר על גורל בנותיהם הפעוטות, בת שנתיים ובת חצי שנה, אשר שימשו אף הן כקלפי מיקוח בידי השב"כ".

הדו"ח נכתב בידי עו"ד אביאל לינדר, וחושף כי "השימוש בבני משפחה למטרות לחץ על נחקרים נמשך על אף, שהוא נפסל גם בידי היועץ המשפטי לממשלה". בעקבות פניית הוועד ליועץ המשפטי לממשלה, נמסר מלשכתו ביולי 2007, כי "ככלל, במצב דברים בו בן משפחתו של העצור אינו במעצר, ואין עילת מעצר חוקית כנגדו, אין מקום ליצור כלפי הנחקר מצג לפיו בן המשפחה עצור".

"ניצול בני המשפחה וההתעללות הנפשית בנחקר וביקיריו אסורים ובלתי קבילים בחברה דמוקרטית, המושתתת על כבוד האדם", מסכם הדו"ח ומטיל ספק באמיתות ההודאות שהושגו "באמצעים כה קשים ופסולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully