וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מלחה"ע ה-2 עלתה יותר מהמלחמה בעירק

בעקבות המיתון מתמודדת ארה"ב עם המחיר הכלכלי של המלחמה בעירק. עד כה בוזבזו 3 טריליון דולר - שליש יותר מבווייטנאם

המלחמה בעירק אמורה היתה להיות מלחמה זולה באופן יחסי. אולם חמש שנים מאז החלה, עדיין מוצבים במדינה כ-160 אלף חיילים וסכומי הכסף שממשיך ממשל בוש להוציא מאמיר. כל חודש עולה לארצות הברית 12 מיליארד דולר נוספים שמקשים מאוד על הכלכלה האמריקאית המדרדרת למיתון עמוק.

מאז פלשו הכוחות האמריקאים לעירק בשנת 2003, הוציא הממשל יותר מ-500 מיליארד דולר על המלחמה השנויה במחלוקת, זאת לפי נתונים רשמיים. ג'וזף סטיגליץ, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק אומר, כי "ארה"ב היא מדינה עשירה והמלחמה בעירק לא תביא אותה לפשיטת רגל כלכלית". אולם לטענתו, "המלחמה תורמת רבות להיחלשות הדרגתית של הכלכלה ולפי הערכות היא עלתה עד כה כשלושה טריליון דולר". לדבריו, "ככל שתהיה ארה"ב חסינה מבחינה כלכלית, כך היא תוכל להתמודד טוב יותר עם איומים ביטחוניים".

הנתון המעניין הוא שרק מלחמה אחת בהיסטוריה עלתה יותר מהמלחמה בעירק וזו מלחמת העולם השנייה, כשיותר מ-16 מיליון חיילים אמריקאים נשלחו לחזית האירופית ונלחמו בגרמניה הנאצית ויפן. מלחמת העולם השנייה עלתה לארה"ב כחמישה טריליון דולר ומאז שום מלחמה שניהלה לא התקרב לסכום זה למעט המלחמה בעירק כאמור.

כמו כן, עלות המלחמה בעירק כפולה מסכום מלחמת קוריאה ושליש ממלחמת וייטנאם, שנמשכה 12 שנים. "בסן פרנסיסקו כרוניקל" נכתב, כי למרות הנתונים הללו, בשנת 2002 ערב היציאה למלחמה בעירק, העריך היועץ הכלכלי של הממשל האמריקאי לארי לינדזי כי היא תעלה לארה"ב בין 100 ל-200 מיליארד דולר בלבד.

בשבוע שעבר מלאו חמש שנים מאז פלש צבא ארצות הברית לעירק. סדאם חוסיין נתפס ונתלה וממשלה חדשה ברוח הדמוקרטיה קמה במדינה. אולם למרות הבשורה אותה חשבו להביא האמריקאים למדינה, התפרסם לפני כחודשיים מחקר על פיו נהרגו בעירק מתחילת המלחמה קרוב למיליון בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully