וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרון ברק: "אין ביטחון ללא זכויות אדם"

לדברי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, "ביטחון המדינה אינו יכול להצדיק פגיעה בכל מקרה ובכל מצב, בזכויות האדם"

"ביקורת שיפוטית על חוקיות המלחמה בטרור עשויה להקשות על המלחמה בטרור בטווח הקצר, אך מחשלת ומחזקת את כוחו של העם בטווח הארוך". כך אמר הערב (שני) נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרון ברק, במסגרת הרצאה על זכויות אדם וביטחון לאומי במכון "משואה" ללימודי השואה.

נשיא בית המשפט העליון לשעבר הדגיש בהרצאה, כי "טרור אינו מצדיק את זניחתן של הנורמות המשפטיות המקובלות". לדבריו, "בכך אנו נבדלים מהטרוריסטים עצמם. אלה פועלים כנגד המשפט, ותוך הפרתו ורמיסתו. ואילו מדינה דמוקרטית פועלת במלחמתה בטרור במסגרת המשפט ועל פיו".

ברק ציין, כי "המאבק בטרור צריך להיעשות תוך איזון ראוי בין ערכים ועקרונות נוגדים". לדבריו, "מחד גיסא, מונחים הערכים והעקרונות הקשורים בביטחון המדינה ואזרחיה. זכויות האדם אינן יכולות להצדיק בכל מקרה ובכל מצב פגיעה בביטחון המדינה. מאידך, מונחים הערכים והעקרונות הקשורים בכבוד האדם ובחירותו. ביטחון המדינה לא יכול להצדיק פגיעה בכל מקרה ובכל מצב, בזכויות האדם. ביטחון המדינה אינו היתר בלתי מוגבל לפגוע בפרט". ""אין ביטחון ללא זכויות ואין זכויות ללא ביטחון", סיכם.

בנוסף, התייחס ברק לתפקידו של בית המשפט העליון במקרה שבו הרשות המבצעת טוענת כי שיקולי הביטחון הם שהביאו לפעולה השלטונית. "'שיקולי ביטחון' אינם מילת קסם", אמר. "על בית המשפט לעמוד על כך כי שיקולי הביטחון יוצגו בפניו. עליו להשתכנע כי אכן שיקולי ביטחון עומדים ביסוד הפעילות נגד הטרור, ולא שיקולים אחרים". לדבריו, "על בית המשפט להשתכנע כי במסגרת אמצעי הביטחון ננקטו האמצעים הפוגעים במידה פחותה בזכויות האדם".

  • עוד באותו נושא:
  • טרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully