וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: האם יזכה ספאטרו בכהונה שניה?

השאלה שמטרידה את כולם היא איזו השפעה תהיה, אם בכלל, לרצח הפוליטקאי הסוציאליסטי על ההצבעה והאם יזכה ספאטרו בניצחון המיוחל

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

תושבי ספרד החלו להגיע הבוקר (ראשון) לקלפיות, בבחירות שצפויות להשאיר בשלטון את המפלגה הסוציאליסטית. אתמול, התאבלו הספרדים על מותו של פוליטיקאי סוציאליסטי שנורה למוות, כנראה בידי הארגון הבדלני הבאסקי אט"א. השאלה הגדולה שהטרידה את כולם היתה איזו השפעה תהיה, אם בכלל, לרצח איסאיאס קאראסקו על ההצבעה היום. האם יהיה פרץ אהדה שממנו יפיק תועלת ראש הממשלה הסוציאליסטי חוסה לואיס ספאטרו? או אולי יגבר הכעס נגדו על שנשא ונתן לשווא עם אט"א, בשעה שהשמרנים קראו לחסל ארגון זה?

עד לרצח, שבוצע שלשום בעיר הבאסקית מונדרגון, הראו שלושת סקרי דעת הקהל האחרונים יתרון של 4 נקודות למפלגתו של ספאטרו על פני "המפלגה הפופולרית" השמרנית בראשות מריאנו רחוי. מסע הבחירות התרכז בעיקר במיתון בכלכלה ובחששות מפני ההגירה הבלתי חוקית.

על פני השטח, ארבע השנים האחרונות היו שנים טובות לספרד. הצמיחה הכלכלית הסתכמה בממוצע ב-4%, שוק העבודה שגשג והחלטתו של ספאטרו להוציא את הכוחות הספרדים מעירק זכתה לתמיכה רחבה, כמו גם מדיניותו החברתית; המפלגה הסוציאליסטית העבירה חקיקה שהקלה על גירושין, הפכה לחוקיים נישואין חד מיניים, אישרה מימון ממשלתי לניתוחים לשינויי מין וביטלה את התוכניות ללימודי דת חובה בבתי ספר ציבוריים.

עם זאת, ההסבר לכך שיתרונו של ספאטרו בסקרים אינו גדול יותר נובע משלושה גורמים עיקריים. הראשון הוא הכלכלה, נושא המעורר דאגה גדולה בימים אלו בקרב מרבית הספרדים. הצמיחה הכלכלית הואטה מכ- 4% ב-2007 ל-3%, ויש המעריכים כי תצנח אף ל-2% בסוף השנה. האינפלציה התרחבה ל-4% ושיעור האבטלה ממשיך לעלות.

הסיבה העיקרית להאטה הכלכלית היא כמובן שוק הדיור. שוק הנדל"ן של ספרד הגיע לרתיחה בשנים האחרונות, אך על רקע פקיעתה של בועת הנדל"ן, בתחילה בארצות הברית ואחר כך בעולם כולו, מחירי הבתים בספרד נמצאים בצניחה מתמדת והאווירה עגומה. הגורם השני המחליש את ספאטרו הוא התמיכה שהביעה ממשלתו בהרחבת האוטונומיה של האזורים הבדלנים כגון קטלוניה ומדינת הבסקים, הרואות עצמן אומות בפני עצמן תחת מדינת ספרד. הנושא השנוי ביותר במחלוקת הוא כשלון שיחות השלום שניהל ספאטרו עם אט"א. הנושא השלישי הוא מדיניות ההגירה של ספאטרו. ספרד נהפכה ליעד ההגירה המרכזי באירופה. בעשור האחרון נכנסו לספרד 5 מיליון זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully