וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: "כל מתקפה על מתקן גרעיני היא התאבדות"

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 11:49

על פי הערכות, הכוחות הרוסיים משתמשים בתחנת הכוח הגרעינית הכבושה זפוריז'יה "במטרה לעורר את הפחד במערב מפני אסון גרעיני באוקראינה ולמנוע תמיכה צבאית נוספת". שתי ספינות נושאות תירס וסויה יצאו מנמלי ים אוקראיניים

תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, אוקראינה, אוגוסט 2022. רויטרס
תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, אוקראינה, אוגוסט 2022/רויטרס
  • 12:36/אנטולי צ'ובאייס שוחרר מבית החולים באיטליה

    אנטולי צ'ובאייס, צאר ההפרטה לשעבר ברוסיה שאחרי נפילת ברית המועצות, שוחרר מבית החולים באיטליה לאחר טיפול, כך דיווח "לה רפובליקה".

    שני מקורות שקרובים לצ'ובאייס בן ה-67, שליח מיוחד לשעבר של הקרמלין שהתפטר במחאה על המלחמה באוקראינה, אושפז במחלה לטיפול נמרץ בשל הפרעה נדירה במערכת החיסונית המכונה תסמונת גיליאן-ברה . על פי דיווחים בתקשורת, הוא הורעל.

    על פי "לה רפובליקה", צ'ובאייס הגיב היטב לטיפול ולכן "הרופאים בטוחים שמדובר בתסמונת". "הוא מרגיש טוב יותר", דווח בעיתון. בנוסף, דווח כי צ'ובאייס שוחרר אתמול מבית החולים מאטר אולביה בסרדיניה. על פי הדיווח, הוא התהלך ללא סיוע ועזב לפרנקפורט כדי לשהות במתקן החלמה.

  • 11:44

    מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לתת גישה לפקחים בינלאומיים למתקן הגרעין בזפוריז'יה, לאחר שאוקראינה ורוסיה החליפו האשמות לגבי הפצצת תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה.

    "כל מתקפה על מתקן גרעיני היא התאבדות" אמר גוטרש במסיבת עיתונאים ביפן, יומיים לאחר שהשתתף בטקס אזכרה לציון 77 שנים להטלת פצצת האטום האמריקנית על הירושימה. גוטרש אמר כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA ) זקוקה לגישה למתקן.

    המכון למחקרי מלחמה (ISW) בוושינגטון העריך ב-3 באוגוסט כי הכוחות הרוסיים משתמשים בתחנת הכוח הכבושה "במטרה לעורר את הפחד במערב מפני אסון גרעיני באוקראינה כדי למנוע אספקת תמיכה צבאית נוספת למדינה". לדברי המכון, רוסיה "משתמשת במתקן כמגן גרעיני למניעת מתקפות אוקראיניות על כוחות וציוד רוסיים".

    במקביל, מחזקת רוסיה את כוחותיה בחזית הדרומית כהכנה למתקפת נגד אוקראינית ומאמנת את כוחותיה על הקרקע למתקפה, על פי המודיעין הבריטי. על פי מקור במודיעין הצבאי האוקראיני, הכוחות הרוסים שורפים את האדמות לאורך הגבול באזור חרסון הכבוש על מנת לעצור את הכוחות האוקראיניים. רוסיה גם מוסיפה יחידות נוספות לטובת המתקפה על מיקולייב, כמו גם אוספת מידע מודיעיני מהאוויר.

  • 11:45

    שתי ספינות נושאות תירס וסויה יצאו מנמלי הים האוקראיניים בים השחור, על פי הודעה של טורקיה ושל אוקראינה. בסך הכל יצאו עשר ספינות מנמלי הים האלה מאז ההסכם בשבוע שעבר להסרת המצור הרוסי על יצוא דגן.

  • 11:10/ארבע אוניות נושאות דגן אוקראיני יצאו מנמלי ים אוקראיניים

    ארבע אוניות נושאות דגן אוקראיני יצאו מנמלי ים אוקראיניים כחלק מההסכם להסיר את המצור על היצוא הימי, אמרו גורמים רשמיים אוקראינים וטורקים. ארבע האוניות נושאות 170 אלף טונה תירס ודגנים אחרים, הודיעה רשות הנמלים האוקראינית.

    בשבת, ספינה בבעלות זרה הגיעה לאוקראינה לראשונה מאז תחילת המלחמה בפברואר כדי לאסוף דגן, אמר שר התשתיות האוקראיני אולקסנדר קוברקוב. "אנחנו מגדילים את היקף העבודה בהדרגה. אנחנו מתכננים להבטיח את היכולת של נמלי הים לשרת לפחות 100 אוניות בחודש בעתיד הקרוב", הוא אמר. המטרה, לדבריו, היא משלוחים של 3 מיליון טונה בחודש.

    חמש אוניות חדשות קיבלו אישור לעבור במסדרון הים השחור: ארבע אוניות שיצאו מצ'ורנומורסק ואודסה כשעליהן 161,084 טונה של מוצרי מזון, ואוניה אחת שצפויה להיכנס לנמל.

  • 11:10/"סיכון אמיתי לאסון גרעיני"

    ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA ) העלה חששות כבדים לגבי ההפצצות בתחנת הכוח הגרעינית באוקראינה, בזמן שרוסיה תקפה עשרות ערים אוקראיניות בקו החזית.

    הלחימה כעת בתחנת הכוח זפוריז'יה בדרום, שאותה כבשו הרוסים בתחילת המלחמה בפברואר, מעלה חששות מפני אסון נרחב יותר. "אני מודאג ביותר מההפצצות בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה. יש סיכון אמיתי לאסון גרעיני", אמר רפאול גרוסי, ראש IAEA.

    חברת האנרגיה הגרעינית האוקראינית אנרגוטום האשימה את רוסיה בנזקי ההפצצות בעוד רוסיה מאשימה את הצבא האוקראיני בכך. ארצות הברית האשימה את רוסיה בשימוש בתחנת הכוח כ"מגן גרעיני". גרוסי דחק בצדדים לגלות "איפוק".

    ביום שישי פגעו מרגמות בקו מתח בתחנת הכוח ומפעיליה נאלצו לנתק את הריאקטור אף שלא זוהתה נזילה רדיואקטיבית.

    ובינתיים ממשיכה המלחמה במזרח ודרום אוקראינה. הצבא האוקראיני אמר אתמול כי הכוחות הרוסיים הפגיזו עשרות עיירות לאורך החזית ומנסים לתקוף בשישה אזורים שונים במחוז דונצק.

    דוח של המודיעין הצבאי הבריטי הראה כי הכוחות הרוסיים מתוגברים בדרום, בציפייה למתקפת נגד או כהכנה למתקפה חדשה וכי המלחמה עומדת להיכנס לשלב חדש. רוב הלחימה תתמקד כעת ב-350 ק"מ מזפוריז'יה לחרסון במקביל לנהר דנייפר.

  • 11:26

    על פי דוח של משרד ההגנה הבריטי ,הכוחות האוקראיניים ממקדים את מטרותיהם בגשרים, מאגרי נשק ומסילות רכבת באזור דרום המדינה, כולל באזור חרסון כדי לנתק את הגישה לחצי האי קרים שנכבש על ידי רוסיה.

    על פי משרד ההגנה הבריטי, המלחמה עומדת בפני "שלב חדש". "המלחמה של רוסיה באוקראינה עומדת בפני שלב חדש, כשהלחימה הקשה עוברת לחזית של 350 ק"מ בדרום מערב מזפוריז'יה לחרסון, במקביל לנהר דנייפר.

  • 11:26/נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן

    נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש אתמול עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לשיחות בנוגע למלחמה באוקראינה, שככל הנראה כללו גם את הנסיונות של הקרמין להתחמק מסנקציות מערביות. פוטין קיבל את ארדואן בסוצ'י והודה לו על הסיוע בתיווך בהסכם היצוא מנמלי הים באוקראינה בפגישה סגורה.

    על פי דיווחים, הפגישה התמקדה גם בבקשה רוסית לרכוש נתחים במתקני נפט, טרמינלים ומאגרים במטרה לסייע בהסוואה של נפט רוסי לקראת אמברגו נפט רוסי של האיחוד האירופי. וושינגטון פוסט דיווח כי רוסיה תבקש גם פתיחה של חשבונות בעבור בנקים רוסיים גדולים במטרה לעקוף סנקציות פיננסיות.

  • 11:03

    שלוש אוניות נושאות עשרות אלפי טון של דגן יצאה מנמלי ים אוקראיניים, על פי דיווח של משרד ההגנה הטורקי. השלוש יצאו לדרך בעקבות הסכם שנחתם בשבוע שעבר בין אוקראינה, רוסיה, טורקיה והאו"ם לשחרר את הנמלים ולפתור את משבר המזון הגלובלי. שתי אוניות יצאו מנמל הים בצ'ורנומורסק ואחת מנמל אודסה בדרום המדינה. הן נושאות 58 אלף טון תירס.

  • 15:26/"רוסיה מגבשת כוח תקיפה צבאי שמטרתו עיר הולדתו של הנשיא זלנסקי"

    אוקראינה טוענת כי רוסיה מגבשת כוח תקיפה צבאי שמטרתו עיר הולדתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, קריבי ריה, במרכז אוקראינה. לדבריה, מוסקבה מכינה גם מתקפה חדשה בדרום המדינה.

    רוסיה השתלטה על דרום אוקראינה אך קייב אמרה שתגיב במתקפת נגד באזור. הצבא האוקראיני הצליח לכבוש מחדש 53 כפרים באזור חרסון הכבוש. פיקוד דרום של אוקראינה אמר כי המצב מתוח וכי רוסיה מתקיפה לאורך קו החזית.

    העיר התעשייתית קריבי ריה, שבה גדל זלנסקי, נמצאת במרחק 50 ק"מ מקו החזית הדרומי. "רוסיה התחילה לגבש קבוצה שתתקוף בכיוון של קריבי ריה", נמסר.

  • 11:04/האו"ם: מתקן הגרעין הגדול של אוקראינה "יצא מכלל שליטה"

    מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, רפאל גרוסי, הזהיר כי מתקן הגרעין הגדול של אוקראינה "יצא מכלל שליטה" ופירסם קריאה דחופה לרוסיה ואוקראינה לאפשר למומחים לבקר בדחיפות במתחם הגדול במטרה לייצב את המצב ולמנוע תאונה גרעינית.

    גרוסי אמר בראיון לסוכנות הידיעות אסוסיאייטד פרס, כי המצב נהפך למסוכן יותר מדי יום במתקן זפוריז'יה בדרום מזרח העיר אנרהודר, שעליה השתלטו הרוסים בתחילת מרץ. "כל עקרון של בטיחות גרעינית הופר" במתקן, הוא אמר. "מה שנמצא על כף המאזניים הוא מסוכן ורציני ביותר".

    גרוסי מנה הפרות רבות של בטיחות המתקן ואמר כי זה קורה "במקום שבו מתנהלת מלחמה" ליד אזור בשליטה רוסית.

    גרוסי אמר כי נוצר מצב פרדוקסלי שבו המתקן נמצא בשליטת רוסיה, אך הצוות האוקראיני הוא שמפעיל את הפעילות הגרעינית, מה שמוביל לחיכוכים ואלימות. בנוסף, שרשרת האספקה של הציוד וחלקי החילוף של המתקן שובשה ולא בטוח שהמפעל מקבל את כל מה שהוא צריך.

    "כשמצרפים את הכל, רואים שנוצר מצב שקורים במתקן דברים שלעולם לא צריכים לקרות במתקן גרעיני", אמר גרוסי.

  • 10:00

    הסנאט האמריקני אישר אתמול (חמישי) ברוב קולות את החברות של פינלנד ושבדיה בנאט"ו וקרא להתרחבות ברית ההגנה "ניצחון" לביטחון הלאומי של ארצות הברית - ויום של חשבון נפש לנשיא ולדימיר פוטין.

    ההצבעה שעברה רוב דו מפלגתי של 95-1 למועמדות של שתי המדינות האירופיות שנמנעו עד המלחמה באוקראינה להצטרף לברית, היא צעד קריטי בדרך להתרחבות של נאט"ו וההסכם בן 73 השנים של הגנה הדדית בין ארצות הברית לבעלות בריתה הדמוקרטיות באירופה.

    אישור של כל המדינות החברות בנאט"ו - כיום 30 - נדרש גם כן. המועמדות של פינלנד ושבדיה קיבלה כבר אישור מיותר ממחצית המדינות בשלושת החודשים מאז הגישו את הבקשה. "הפלישה של רוסיה שינתה את הדרך שבה חשבנו על הביטחון בעולם", אמרה הסנאטורית הדמוקרטית אמי קלובשר ממינסוטה.

    משרד החוץ ומשרד ההגנה של ארצות הברית רואים בשתי המדינות "ספקיות ביטחון" וסבורים כי הן יחזקו את ההגנה של נאט"ו, במיוחד באזור הבלטי. שתי המדינות הגישו בקשה להצטרפות לברית במאי וזנחו מדיניות רבת שנים של נייטרליות צבאית.

    כל ממשלה שחברה בנאט"ו חייבת לאשר כל חברה חדשה לפני הצטרפות. טורקיה העלה חששות בנושא והאשימה את שתי המדינות במדיניות מרוככת כלפי ארגונים כורדיים טורקיים, שלדבריה הם ארגוני טרור. לפיכך, טורקיה כרגע היא האיום על ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully