וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש סבא"א: "קיים סיכון אמיתי לאסון גרעיני בתחנת הכוח המופצצת באוקראינה"

עודכן לאחרונה: 7.8.2022 / 12:36

רפאל גרוסי קרא לצדדים לגלות "איפוק". ארבע אוניות נושאות דגן יצאו מנמלי ים אוקראיניים כחלק מההסכם להסיר את המצור על היצוא הימי. ספינה זרה הגיעה לאוקראינה לראשונה מאז תחילת המלחמה כדי לאסוף דגן

תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, אוקראינה, אוגוסט 2022. רויטרס
תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, אוקראינה, אוגוסט 2022/רויטרס
  • 12:36/אנטולי צ'ובאייס שוחרר מבית החולים באיטליה

    אנטולי צ'ובאייס, צאר ההפרטה לשעבר ברוסיה שאחרי נפילת ברית המועצות, שוחרר מבית החולים באיטליה לאחר טיפול, כך דיווח "לה רפובליקה".

    שני מקורות שקרובים לצ'ובאייס בן ה-67, שליח מיוחד לשעבר של הקרמלין שהתפטר במחאה על המלחמה באוקראינה, אושפז במחלה לטיפול נמרץ בשל הפרעה נדירה במערכת החיסונית המכונה תסמונת גיליאן-ברה . על פי דיווחים בתקשורת, הוא הורעל.

    על פי "לה רפובליקה", צ'ובאייס הגיב היטב לטיפול ולכן "הרופאים בטוחים שמדובר בתסמונת". "הוא מרגיש טוב יותר", דווח בעיתון. בנוסף, דווח כי צ'ובאייס שוחרר אתמול מבית החולים מאטר אולביה בסרדיניה. על פי הדיווח, הוא התהלך ללא סיוע ועזב לפרנקפורט כדי לשהות במתקן החלמה.

  • 11:10/ארבע אוניות נושאות דגן אוקראיני יצאו מנמלי ים אוקראיניים

    ארבע אוניות נושאות דגן אוקראיני יצאו מנמלי ים אוקראיניים כחלק מההסכם להסיר את המצור על היצוא הימי, אמרו גורמים רשמיים אוקראינים וטורקים. ארבע האוניות נושאות 170 אלף טונה תירס ודגנים אחרים, הודיעה רשות הנמלים האוקראינית.

    בשבת, ספינה בבעלות זרה הגיעה לאוקראינה לראשונה מאז תחילת המלחמה בפברואר כדי לאסוף דגן, אמר שר התשתיות האוקראיני אולקסנדר קוברקוב. "אנחנו מגדילים את היקף העבודה בהדרגה. אנחנו מתכננים להבטיח את היכולת של נמלי הים לשרת לפחות 100 אוניות בחודש בעתיד הקרוב", הוא אמר. המטרה, לדבריו, היא משלוחים של 3 מיליון טונה בחודש.

    חמש אוניות חדשות קיבלו אישור לעבור במסדרון הים השחור: ארבע אוניות שיצאו מצ'ורנומורסק ואודסה כשעליהן 161,084 טונה של מוצרי מזון, ואוניה אחת שצפויה להיכנס לנמל.

  • 11:10/"סיכון אמיתי לאסון גרעיני"

    ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA ) העלה חששות כבדים לגבי ההפצצות בתחנת הכוח הגרעינית באוקראינה, בזמן שרוסיה תקפה עשרות ערים אוקראיניות בקו החזית.

    הלחימה כעת בתחנת הכוח זפוריז'יה בדרום, שאותה כבשו הרוסים בתחילת המלחמה בפברואר, מעלה חששות מפני אסון נרחב יותר. "אני מודאג ביותר מההפצצות בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה. יש סיכון אמיתי לאסון גרעיני", אמר רפאול גרוסי, ראש IAEA.

    חברת האנרגיה הגרעינית האוקראינית אנרגוטום האשימה את רוסיה בנזקי ההפצצות בעוד רוסיה מאשימה את הצבא האוקראיני בכך. ארצות הברית האשימה את רוסיה בשימוש בתחנת הכוח כ"מגן גרעיני". גרוסי דחק בצדדים לגלות "איפוק".

    ביום שישי פגעו מרגמות בקו מתח בתחנת הכוח ומפעיליה נאלצו לנתק את הריאקטור אף שלא זוהתה נזילה רדיואקטיבית.

    ובינתיים ממשיכה המלחמה במזרח ודרום אוקראינה. הצבא האוקראיני אמר אתמול כי הכוחות הרוסיים הפגיזו עשרות עיירות לאורך החזית ומנסים לתקוף בשישה אזורים שונים במחוז דונצק.

    דוח של המודיעין הצבאי הבריטי הראה כי הכוחות הרוסיים מתוגברים בדרום, בציפייה למתקפת נגד או כהכנה למתקפה חדשה וכי המלחמה עומדת להיכנס לשלב חדש. רוב הלחימה תתמקד כעת ב-350 ק"מ מזפוריז'יה לחרסון במקביל לנהר דנייפר.

  • 11:26

    על פי דוח של משרד ההגנה הבריטי ,הכוחות האוקראיניים ממקדים את מטרותיהם בגשרים, מאגרי נשק ומסילות רכבת באזור דרום המדינה, כולל באזור חרסון כדי לנתק את הגישה לחצי האי קרים שנכבש על ידי רוסיה.

    על פי משרד ההגנה הבריטי, המלחמה עומדת בפני "שלב חדש". "המלחמה של רוסיה באוקראינה עומדת בפני שלב חדש, כשהלחימה הקשה עוברת לחזית של 350 ק"מ בדרום מערב מזפוריז'יה לחרסון, במקביל לנהר דנייפר.

  • 11:26/נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן

    נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש אתמול עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לשיחות בנוגע למלחמה באוקראינה, שככל הנראה כללו גם את הנסיונות של הקרמין להתחמק מסנקציות מערביות. פוטין קיבל את ארדואן בסוצ'י והודה לו על הסיוע בתיווך בהסכם היצוא מנמלי הים באוקראינה בפגישה סגורה.

    על פי דיווחים, הפגישה התמקדה גם בבקשה רוסית לרכוש נתחים במתקני נפט, טרמינלים ומאגרים במטרה לסייע בהסוואה של נפט רוסי לקראת אמברגו נפט רוסי של האיחוד האירופי. וושינגטון פוסט דיווח כי רוסיה תבקש גם פתיחה של חשבונות בעבור בנקים רוסיים גדולים במטרה לעקוף סנקציות פיננסיות.

  • 11:03

    שלוש אוניות נושאות עשרות אלפי טון של דגן יצאה מנמלי ים אוקראיניים, על פי דיווח של משרד ההגנה הטורקי. השלוש יצאו לדרך בעקבות הסכם שנחתם בשבוע שעבר בין אוקראינה, רוסיה, טורקיה והאו"ם לשחרר את הנמלים ולפתור את משבר המזון הגלובלי. שתי אוניות יצאו מנמל הים בצ'ורנומורסק ואחת מנמל אודסה בדרום המדינה. הן נושאות 58 אלף טון תירס.

  • 15:26/"רוסיה מגבשת כוח תקיפה צבאי שמטרתו עיר הולדתו של הנשיא זלנסקי"

    אוקראינה טוענת כי רוסיה מגבשת כוח תקיפה צבאי שמטרתו עיר הולדתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, קריבי ריה, במרכז אוקראינה. לדבריה, מוסקבה מכינה גם מתקפה חדשה בדרום המדינה.

    רוסיה השתלטה על דרום אוקראינה אך קייב אמרה שתגיב במתקפת נגד באזור. הצבא האוקראיני הצליח לכבוש מחדש 53 כפרים באזור חרסון הכבוש. פיקוד דרום של אוקראינה אמר כי המצב מתוח וכי רוסיה מתקיפה לאורך קו החזית.

    העיר התעשייתית קריבי ריה, שבה גדל זלנסקי, נמצאת במרחק 50 ק"מ מקו החזית הדרומי. "רוסיה התחילה לגבש קבוצה שתתקוף בכיוון של קריבי ריה", נמסר.

  • 11:04/האו"ם: מתקן הגרעין הגדול של אוקראינה "יצא מכלל שליטה"

    מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, רפאל גרוסי, הזהיר כי מתקן הגרעין הגדול של אוקראינה "יצא מכלל שליטה" ופירסם קריאה דחופה לרוסיה ואוקראינה לאפשר למומחים לבקר בדחיפות במתחם הגדול במטרה לייצב את המצב ולמנוע תאונה גרעינית.

    גרוסי אמר בראיון לסוכנות הידיעות אסוסיאייטד פרס, כי המצב נהפך למסוכן יותר מדי יום במתקן זפוריז'יה בדרום מזרח העיר אנרהודר, שעליה השתלטו הרוסים בתחילת מרץ. "כל עקרון של בטיחות גרעינית הופר" במתקן, הוא אמר. "מה שנמצא על כף המאזניים הוא מסוכן ורציני ביותר".

    גרוסי מנה הפרות רבות של בטיחות המתקן ואמר כי זה קורה "במקום שבו מתנהלת מלחמה" ליד אזור בשליטה רוסית.

    גרוסי אמר כי נוצר מצב פרדוקסלי שבו המתקן נמצא בשליטת רוסיה, אך הצוות האוקראיני הוא שמפעיל את הפעילות הגרעינית, מה שמוביל לחיכוכים ואלימות. בנוסף, שרשרת האספקה של הציוד וחלקי החילוף של המתקן שובשה ולא בטוח שהמפעל מקבל את כל מה שהוא צריך.

    "כשמצרפים את הכל, רואים שנוצר מצב שקורים במתקן דברים שלעולם לא צריכים לקרות במתקן גרעיני", אמר גרוסי.

  • 10:00

    הסנאט האמריקני אישר אתמול (חמישי) ברוב קולות את החברות של פינלנד ושבדיה בנאט"ו וקרא להתרחבות ברית ההגנה "ניצחון" לביטחון הלאומי של ארצות הברית - ויום של חשבון נפש לנשיא ולדימיר פוטין.

    ההצבעה שעברה רוב דו מפלגתי של 95-1 למועמדות של שתי המדינות האירופיות שנמנעו עד המלחמה באוקראינה להצטרף לברית, היא צעד קריטי בדרך להתרחבות של נאט"ו וההסכם בן 73 השנים של הגנה הדדית בין ארצות הברית לבעלות בריתה הדמוקרטיות באירופה.

    אישור של כל המדינות החברות בנאט"ו - כיום 30 - נדרש גם כן. המועמדות של פינלנד ושבדיה קיבלה כבר אישור מיותר ממחצית המדינות בשלושת החודשים מאז הגישו את הבקשה. "הפלישה של רוסיה שינתה את הדרך שבה חשבנו על הביטחון בעולם", אמרה הסנאטורית הדמוקרטית אמי קלובשר ממינסוטה.

    משרד החוץ ומשרד ההגנה של ארצות הברית רואים בשתי המדינות "ספקיות ביטחון" וסבורים כי הן יחזקו את ההגנה של נאט"ו, במיוחד באזור הבלטי. שתי המדינות הגישו בקשה להצטרפות לברית במאי וזנחו מדיניות רבת שנים של נייטרליות צבאית.

    כל ממשלה שחברה בנאט"ו חייבת לאשר כל חברה חדשה לפני הצטרפות. טורקיה העלה חששות בנושא והאשימה את שתי המדינות במדיניות מרוככת כלפי ארגונים כורדיים טורקיים, שלדבריה הם ארגוני טרור. לפיכך, טורקיה כרגע היא האיום על ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו.

  • 12:21/אנטולי צ'ובאייס סובל ככל הנראה ממחלת גיליאן-ברה

    אנטולי צ'ובאייס, צאר ההפרטה לשעבר בברית המועצות שהתפטר מתפקידו כשליח מיוחד של הקרמלין בעקבות המלחמה באוקראינה, מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים באירופה וסובל מהפרעה נדירה במערכה החיסונית, כך אמרו שני מקורות המקורבים אליו ל"רויטרס". מהקרמלין נמסר כי "אלה חדשות עצובות", וכי "אנו מאחלים לו החלמה מהירה".

    צ'ובאייס בן ה-67 סובל ככל הנראה ממחלת גיליאן-ברה (Guillain Barre) - הפרעה שבה תאי מערכת החיסון תוקפים את העצבים ופוגעים בתפקודם, אמרו המקורות. "הוא חושב שזאת המחלה", אמר אחד המקורות. "הרופאים אמרו כי גילו אותה בזמן".

    סוכנות מודיעין אירופית שבודקת את המקרה, לא חשפה עדיין את תוצאותיה, אמר המקור. פעילי אופוזיציה ברוסיה ואנשי תקשורת סבורים כי הוא הורעל.

    "איני חושב שזאת הרעלה", אמר אחד המקורות. "הוא עדיין מאושפז בטיפול נמרץ. זאת מחלה נוראית. הבעיה העיקרית היא שהחולה מפסיק לנשום". על פי המקור השני, אשתו של צ'ובאייס, אבדוטיה שמירנובה, נמצאת לצדו. צ'ובאייס עצמו אינו מסוגל ללכת אך יכול לדבר.

    הכתבת והפעילה הפוליטית הרוסיה קסניה סובצ'אק, היתה הראשונה שדיווחה על מצבו של צ'ובאייס, שבעבר כיהן כראש הסגל של הנשיא בוריס ילצין, והיה הנציג המיוחד של ולדימיר פוטין ליחסים עם ארגונים בינלאומיים לפני שהתפטר.

    צ'ובאייס היה חלק מקבוצה חזקה ביותר של כלכלנים רוסים שרצו לבסס את המעבר לקפיטליזם לאחר נפילת החומה והתפרקות ברית המועצות ב-1991. הוא מכר כמה מהנכסים התעשייתיים הגדולים ביותר של רוסיה בשנות ה-90.

  • 10:31/אונייה נושאת תירס אוקראיני יצאה מנמל הים של אודסה בדרום המדינה

    אונייה נושאת תירס אוקראיני יצאה מנמל הים של אודסה בדרום המדינה - הראשונה שעושה זאת כחלק מהסכם לפתוח את נמלי הים של אוקראינה, כך אמר שר התשתיות האוקראיני אולכסנדר קוברקוב. "האונייה הראשונה נושאת דגן מאז #RussianAggression עזבה את הנמל. הודות לתמיכה של כל המדינות השותפות והאו"ם יכולנו ליישם במלואו את ההסכם שנחתם באיסטנבול", הוא צייץ.

    אוקראינה, רוסיה וטורקיה בתיווך האו"ם הגיעו להסכם להבטיח את היצוא הבטוח של חיטה ודגן מנמלי הים השחור של אוקראינה, שהיו תחת מצור רוסי מאז הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר. "שבירת המצור תספק הכנסות זרות בסך לפחות מיליארד דולר לכלכלה, והזדמנות למגזר החקלאות לתכנן את עונת הקציר בשנה הבאה", אמר קוברקוב.

    "בנמלי הים באזור אודסה ממתינות עוד 16 אוניות לתורן. הן היו במצור הרוסי גם כן מאז תחילת הפלישה. היום אוקראינה ושותפותיה עושות צעד נוסף לקראת מניעת רעב עולמי", הוא הוסיף.

    האונייה נושאת 26 אלף טון של תירס והיא צפויה לעבור בדיקות באיסטנבול לפני שתמשיך לטריפולי בלבנון, נמסר ממרכז הפיקוח של האו"ם (JCC) שהוקם במיוחד. האונייה "רזוני" מסיירה ליאון צפויה להגיע לטורקיה ב-2 באוגוסט. כל הצדדים התבקשו ליידע את הצבא כדי להבטיח מעבר בטוח שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully