וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי חתם על הסכם לקיצוץ הביקוש לגז על רקע איומי רוסיה

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 14:41

שרי האנרגיה אישרו הצעה לכל מדינות האיחוד האירופי להפחית מרצון את השימוש בגז ב-15% מאוגוסט-מרץ. הונגריה היתה המדינה היחידה שהתנגדה. רוסיה הודיעה כי תפחית את אספקת הגז לאירופה החל ממחר

צינורות גז, גרמניה. רויטרס
צינורות גז, גרמניה/רויטרס
  • 14:40/מדינות האיחוד האירופי אישרו תוכנית חירום מרוככת

    מדינות האיחוד האירופי אישרו תוכנית חירום מרוככת שמטרתה לרסן את הביקוש לגז, לאחר שחתמו על הסכמי פשרה להגבלת הקיצוץ בגמה מדינות, בזמן שאירופה מתכוננת להפחתה נוספת באספקת הגז מצד רוסיה.

    שרי האנרגיה אישרו הצעה לכל מדינות האיחוד האירופי להפחית מרצון את השימוש בגז ב-15% מאוגוסט-מרץ. כמה מדינות ותעשיות קיבלו פטור מההפחתה. הונגריה היתה המדינה היחידה שהתנגדה להפחתת הביקוש לגז. ההסכם יפטור מדינות כמו אירלנד ומלטה מההפחתה בביקוש, משום שהן אינן מחוברות לרשת הגז של מדינות אחרות באיחוד.

    התוכנית היא מבחן בעבור הסולידריות של מדינות באיחוד, כשיוון ופולין למשל מתנגדות לחיוב לקצץ את השימוש בגז. שרת האקלים של פולין אנה מוסקווה התנגדה לרעיון שמדינה צריכה להפחית את השימוש בגז בתעשייה כדי לסייע למדינות אחרוץ שסובלות ממחסור. דיפלומטים באיחוד הביעו חשש כי מספר המדינות שקיבלו פטור מההסכם בסופו של דבר יפגע ביכולת להבטיח שלכל המדינות יש מספיק גז לעונת החורף.

  • 11:26/רוסיה הודיעה כי תפחית את אספקת הגז לאירופה

    רוסיה הודיעה כי תפחית את אספקת הגז לאירופה החל ממחר (רביעי), במה שמהווה מהלומה למדינות שתמכו באוקראינה, בזמן שמתקפות טילים רוסיים לחופי ים השחור מעלות תהיות לגבי המחויבות של רוסיה להסכם יצא החיטה מנמלי הים של אוקראינה.

    שרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק אמרה כי מדינות אירופה צריכות לתאם צעדים בדרך להפחתת התלות באנרגיה רוסית והדגישה כי האיחוד האירופי עומד מאוחד נגד רוסיה. "לא יפלגו אותנו בגלל שאין מספיק גז, במקום זאת אנחנו עומדים יחד, וזה האיתות החשוב ביותר לנשיא רוסיה", היא אמרה.


    הספינות הראשונות שנושאות חיטה עשויות לצאת מאוקראינה בתוך ימים ספורים במסגרת ההסכם שנחתם ביום שישי בין אוקראינה לרוסיה, בתיווך האו"ם וטורקיה. עם זאת, רוסיה ממשיכה לשגר טילים לעבר נמל הים בעיר אודסה בדרום אוקראינה.

    מחירי אנרגיה מזנקים והאיום של משבר מזון שממנו יסבלו מיליונים במדינות העניות בשל המחסור בחיטה משקפים את גודל העימות באירופה שנכנס לחודש השישי.

    מדינות האיחוד האירופי צפויות לאשר היום הצעת חירום מרוככת על מנת להפחית את הביקוש לגז, בזמן שהן מנסות להיגמל מהתלות באנרגיה רוסית ומתכוננות להפסקה מוחלטת של הגז הרוסי. ההצעה שמה ליעד קיצוץ של 15% בביקוש לגז באיחוד האירופי . שר הסביבה האירי איימון ריאן אמר כי "15% אינם מספיקים אך זה עדיף על לא כלום".

    הצבא האוקראיני דיווח היום על מתקפות של טילי שיוט רוסיים בדרום המדינה ומסר כי פגע בתגובה ביעדי האויב. גם מזרחית לאודסה לאורך חופי הים השחור, תשתיות נמל בעיר מיקולייב ניזוקו במתקפה רוסית.

    ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום הודיעה כי זרימת הגז לגרמניה דרך צינור נורד סטרים 1 עשויה ליפול ב-33 מיליון מטר מעוקב ביום החל ממחר - צדובר ב-50% מהזרימה הנוכחית, שנמצאת כבר ב-40% מהזרימה הנורמלית. לני המלחמה, אירופה ייבאה 40% מהגז ו-30% מהנפט שלה מרוסיה.

    לדברי הקרמלין, שיבושי הגז הם תוצאה של בעיות תחזוקה והסנקציות המערביות שמוטלות על רוסיה. האיחוד האירופי האשים את רוסיה בסחיטה ובשימוש באנרגיה כנשק.

    הפוליטיקאים באירופה חוששים שרוסיה תעצור את אספקת הגז בחורף הקפוא, מה שיגרום למיתון בכלכלת גרמניה. מוסקבה אמרה כי אינה מתכוונת לעשות זאת.

    יצוא חיטה

    לפני המלחמה והסנקציות, רוסיה ואוקראינה היו אחראיות לשליש מיצוא החיטה לעולם. גורמים בכירים מרוסיה, טורקיה, אוקראינה והאו"ם הסכימו ביום שישי שלא יהיו מתקפות על ספינות סוחר ששטות בים השחור בדרכן למצרי בוספורוס בטורקיה ומשם לעולם כולו.

    עם זאת, רוסיה ממשיכה לתקוף את נמלי הים בדרום אוקראינה ואמרה כי היא פוגעת בתשתיות צבאיות. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי אין מכשולים לייצוא החיטה.

  • 10:21

    אוקראינה הזהירה כי ההסכם לייצא חיטה דרך הים השחור מנמלי הים שלה יתעכב אם המתקפות של רוסיה יימשכו. בשבת שיגרה רוסיה מתקפת טילים על הנמל בעיר אודסה בדרום אוקרינה, ממנו אמורים לצאת משלוחי החיטה שנעצרו בשל מצור ימי שהטילה עליהם רוסיה.

    במקביל, אמר סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, כי רוסיה וטורקיה ישתמשו ב"כוחות צבאיים ימיים" כדי ללוות ספינות שנושאות חיטה אוקראינית דרך הים השחור למצרי בוספורוס, ברגע שהמשלוחים יתחילו. לברוב הוסיף כי "יהיה משתתף נוסף" בליווי הספינות, אך לא פירט לגביו.

    "אוקראינה מנקה את המוקשים שהניחה בים, ומאפשרת לספינות לצאת לים, רוסיה, טורקיה וצד נוסף, שזהותו תיקבע, ילוו את השיירות למצרי הבוספורוס", אמר לברוב במהלך פגישה עם מזכ"ל הליגה העברית בקהיר, אחמד אבו אל-רייט.

    אוקראינה ורוסיה הסכימו לאפשר את חידוש יצוא החיטה מנמלי הים של אוקראינה בים השחור - פריצת דרך דיפלומטית שמטרתה הקלה על משבר המזון הגלובלי שנוצר בשל המלחמה. במסגרת ההסכם, ספינות חיטה ינווטו במסדרון בטוח בים השחור בפיקוח של טייסים אוקראינים, ואז יעברו במצרי בוספורוס - מסדרון מעבר חשוב בצפון מערב טורקיה בדרך לשוקי העולם.

  • 10:21

    כחצי מיליון ילדים אוקראינים הולכים כעת לבתי ספר באיחוד האירופי, כך על פי הנציבות האירופית. 492,647 ילדים השתלבו במערכות החינוך של האיחוד, על פי הנתונים.

    משרד הבריאות האוקראיני דיווח כי לפחות 18 אנשי צוות רפואיים נהרגו וכ-900 מוסדות רפואיים ניזוקו או נהרסו בפלישה של רוסיה לאוקראינה. יותר מ-50 אנשי צוות רפואי נפצעו, נמסר.

  • 10:20

    אוקראינה מעריכה כי תשתלט מחדש על האזור הדרומי חרסון עד ספטמבר. סרגיי חלאן, עוזר מפקד אזור חרסון, אמר בראיון לטלוויזיה האוקראינית כי "אפשר לומר שאזור חרסון יהיה משוחרר לגמרי עד ספטמבר, וכל תוכניות הכובשים ייכשלו". הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר כי הכוחות האוקראיניים נעים "צעד אחר צעד" בחרסון.

  • 09:20/טילים רוסיים פגעו בעיר הנמל האוקראינית אודסה

    טילים רוסיים פגעו בעיר הנמל האוקראינית אודסה שבדרום המדינה, יממה לאחר שאוקראינה ורוסיה חתמו על הסכם שיאפשר את חידוש יצוא החיטה מהאזור לעולם.

    סרהיי ברטצ'וק, דובר של המינהל הצבאי של אודסה, אמר כי שני טילים פגעו בתשתיות של הנמל ושניים אחרים יורטו על ידי הצבא האוקראיני. לפחות שישה פיצוצים נשמעו, על פי חבר הפרלמנט האוקראיני אולקסי גונצ'רנקו.

    מתקפת הטילים קרתה יום לאחר שרוסיה ואוקראינה הגיעו להסכם בתיווך האו"ם וטורקיה באיסטנבול לאפשר את יצוא החיטה מנמלי הים השחור של אוקראינה, בצעד שיקל על משבר המזון הגלובלי שנוצר בשל המלחמה. "זה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסכמים עם רוסיה", צייצה ראש הממשלה של אסטוניה, קאיה קאלאס. שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל, אמר כי הגוש "מגנה בתקיפות" את המתקפה.

    "פגיעה ביעד קריטי ליצוא החיטה יום לאחר החתימה על הסכמי איסטנבול היא ראויה לגינוי באופן מיוחד ומראה שוב את חוסר ההתחשבות של רוסיה להתחייבויות בינלאומיות ולחוק הבינלאומי", הוא צייץ.

    שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן אמר כי מתקפת הטילים "מציבה בספק רציני" את ההסכם על יצוא החיטה. "המתקפה מטילה בספק את האמינות של ההתחייבות הרוסית להסכם וחותרת תחת העבודה של האו"ם, טורקיה ואוקראינה לספק מזון קריטי לשוקי העולם. רוסיה נושאת האחריות להעמקת משבר המזון הגלובלי, חייבת להפסיק את האגרסיביות שלה וליישם את ההסכם במלואו", הוא כתב.

    "היה שביב של תקווה", אמרה סמנתה פאואר, מנהלת הסוכנות לפיתוח בינלאומי של ארצות הברית. "כעת, קיבלנו את ההודעה כי הכוחות הרוסיים הפציצו את תשתיות נמל אודסה, התשתיות שאמורות להעביר את החיטה החוצה לים השחור. זה גרוטסקי וזאת ההוכחה האחרונה לאדישות הקרה של ולדימיר פוטין כלפי מחיר המלחמה באוקראינה - מלחמה שהוא יצר ללא סיבה".

    שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר, אמר כי רוסיה טענה שאין לה קשר להפצצות. "זה מדאיג אותנו שאירוע כזה קרה לאחר שחתמנו על ההסכם. אך אנחנו ממשיכים לשאת באחריות לגבי ההסכם ותומכים בכך שהצדדים ימשיכו את שיתוף הפעולה בשלווה ובסבלנות", הוא אמר.

  • 13:06/אין מידע מודיעיני כי מצבו הבריאותי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רעוע

    אין מידע מודיעיני כי מצבו הבריאותי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רעוע, כך אמר ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, על רקע שלל השמועות בתקשורת וברשתות החברתיות כי פוטין, שיחגוג השנה יום הולדת 70, סובל מבעיות בריאותיות, אולי אף מסרטן. לדברי ברנס, אין לכך ראיות ואף הוסיף בצחוק כי הוא נראה "בריא מדי".

    "יש הרבה שמועות על בריאותו של הנשיא פוטין וככל שאנו יודעים, הוא בריא מדי", אמר ברנס בפורום הביטחון אספן בקולורדו. לקול צחוק הקהל הוא הוסיף כי זאת אינה הערכה מודיעינית רשמית".

    פוטין נראה באחרונה לפני יומיים כשירד ממטוסו בשדה תעופה בטהרן, והיו שהעירו על כך שהוא גורר מעט את רגלו הימנית.

    הקרמלין הגיב כי בריאותו של פוטין טובה, דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר לכתבים כי השמועות במערב על בריאות הנשיא בחודשים האחרונים הן "מזויפות".

  • 13:04

    ארצות הברית העריכה כי כ-15 אלף רוסים נהרגו באוקראינה עד כה מתחילת המלחמה ב-24 בפברואר, ו-45 אלף נפצעו, אמר ראש ה-CIA ויליאם ברנס. "ההערכה האחרונה של קהילת המודיעין האמריקנית היא של כ-15 אלף חיילים רוסים הרוגים ופי שלושה נפצעו. מספר משמעותי למדי", אמר ברנס. "האוקראינים כנראה ספגו פחות אבדות אך עדיין זה מספר משמעותי".

  • 10:50/טורקיה: השיחות על חידוש יצוא החיטה מאוקראינה מתקדמות בצורה טובה

    השיחות בין רוסיה, טורקיה, אוקראינה והאו"ם לגבי חידוש יצוא החיטה מנמלי הים של אוקראינה בים השחור מתקדמות בצורה טובה עד כה, אמר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו והוסיף כי הוא מקווה להגיע להסכמה.

    טורקיה אירחה בשבוע שעבר נציגים מרוסיה, אוקראינה והאו"ם כדי לדון בפרטים של תוכנית בהובלת האו"ם. מאז אנקרה אמרה כי הצדדים הגיעו להסכם כללי שיגובש השבוע. צ'בושולו אמר לערוץ TRT Haber הממלכתי כי הוא מקווה להכריז על "חדשות טובות" לגבי השיחות בימים הקרובים, אך הוסיף כי יש עדיין נושאים קטנים שיש לדון בהם.

  • 10:50/זרימת הגז הרוסי בצינור הגז הגדול ביותר לגרמניה חודשה

    זרימת הגז הרוסי בצינור הגז הגדול ביותר לגרמניה חודשה אחר הפסקה בת עשרה ימים, ועוצמת הזרימה דרך צינור יאמאל-אירופה לפולין מגרמניה אף התחזקה, על פי נתוני המפעילה.

    אנחת רווחה נשמעה ברחבי אירופה לאחר שמועות כי זרימת הגז בצינור נורד סטרים 1 לא תחודש לאחר עבודות תחזוקה שהחלו ב-11 ביולי. הצינור אחראי להעביר יותר משליש מיצוא הגז הרוסי לאיחוד האירופי.

    להפסקה של יבוא הגז או ירידה חדה בזרימה ממזרח למערב עלולה להיות השפעה קטסטרופלית על הכלכלה האירופית, סגירת מפעלים ואילוץ משקי הבית לחסוך בחימום בעונת החורף הקפואה. שיבושים באספקה עלולים גם לדחוף את המחירים לצרכן גבוה יותר ולהגביר את הסיכוי למיתון עמוק.

    בשנה שעברה, רוסיה היתה אחראית ל-40% מכלל יבוא הגז לאיחוד האירופי. הרשויות האוקראיניות קוראות שוב ושוב לאירופה להחרים את אספקת האנרגיה מרוסיה, בטענה כי היבשת מעבירה כך לרוסיה מאות מיליוני יורו שמממנים את המתקפה שלה על אוקראינה.

  • 13:42/המטרות הגיאוגרפיות של רוסיה באוקראינה אינן מוגבלות יותר לדונבס

    שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי המטרות הגיאוגרפיות של "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה אינן מוגבלות יותר לאזור דונבס במזרח המדינה, אלא כוללת כעת כמה שטחים אחרים, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית RIA Novosti. לברוב הוסיף כי המטרות של רוסיה יתרחבו עוד אם המערב יספק נשק ארוך טווח לאוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully