וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לאחר חתימה על הסכם ליצוא החיטה מאוקראינה, רוסיה הפציצה את אודסה

עודכן לאחרונה: 24.7.2022 / 9:31

מתקפת הטילים קרתה יום לאחר שרוסיה ואוקראינה הגיעו להסכם, בתיווך האו"ם וטורקיה באיסטנבול, לאפשר את יצוא החיטה מנמלי הים השחור של אוקראינה, בצעד שיקל על משבר המזון הגלובלי שנוצר בשל המלחמה

רוסיה תקפה את נמל הים של אודסה, בדרום אוקראינה, יולי 2022. רויטרס
רוסיה תקפה את נמל הים של אודסה, בדרום אוקראינה, יולי 2022/רויטרס
  • 09:20/טילים רוסיים פגעו בעיר הנמל האוקראינית אודסה

    טילים רוסיים פגעו בעיר הנמל האוקראינית אודסה שבדרום המדינה, יממה לאחר שאוקראינה ורוסיה חתמו על הסכם שיאפשר את חידוש יצוא החיטה מהאזור לעולם.

    סרהיי ברטצ'וק, דובר של המינהל הצבאי של אודסה, אמר כי שני טילים פגעו בתשתיות של הנמל ושניים אחרים יורטו על ידי הצבא האוקראיני. לפחות שישה פיצוצים נשמעו, על פי חבר הפרלמנט האוקראיני אולקסי גונצ'רנקו.

    מתקפת הטילים קרתה יום לאחר שרוסיה ואוקראינה הגיעו להסכם בתיווך האו"ם וטורקיה באיסטנבול לאפשר את יצוא החיטה מנמלי הים השחור של אוקראינה, בצעד שיקל על משבר המזון הגלובלי שנוצר בשל המלחמה. "זה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסכמים עם רוסיה", צייצה ראש הממשלה של אסטוניה, קאיה קאלאס. שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל, אמר כי הגוש "מגנה בתקיפות" את המתקפה.

    "פגיעה ביעד קריטי ליצוא החיטה יום לאחר החתימה על הסכמי איסטנבול היא ראויה לגינוי באופן מיוחד ומראה שוב את חוסר ההתחשבות של רוסיה להתחייבויות בינלאומיות ולחוק הבינלאומי", הוא צייץ.

    שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן אמר כי מתקפת הטילים "מציבה בספק רציני" את ההסכם על יצוא החיטה. "המתקפה מטילה בספק את האמינות של ההתחייבות הרוסית להסכם וחותרת תחת העבודה של האו"ם, טורקיה ואוקראינה לספק מזון קריטי לשוקי העולם. רוסיה נושאת האחריות להעמקת משבר המזון הגלובלי, חייבת להפסיק את האגרסיביות שלה וליישם את ההסכם במלואו", הוא כתב.

    "היה שביב של תקווה", אמרה סמנתה פאואר, מנהלת הסוכנות לפיתוח בינלאומי של ארצות הברית. "כעת, קיבלנו את ההודעה כי הכוחות הרוסיים הפציצו את תשתיות נמל אודסה, התשתיות שאמורות להעביר את החיטה החוצה לים השחור. זה גרוטסקי וזאת ההוכחה האחרונה לאדישות הקרה של ולדימיר פוטין כלפי מחיר המלחמה באוקראינה - מלחמה שהוא יצר ללא סיבה".

    שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר, אמר כי רוסיה טענה שאין לה קשר להפצצות. "זה מדאיג אותנו שאירוע כזה קרה לאחר שחתמנו על ההסכם. אך אנחנו ממשיכים לשאת באחריות לגבי ההסכם ותומכים בכך שהצדדים ימשיכו את שיתוף הפעולה בשלווה ובסבלנות", הוא אמר.

  • 13:06/אין מידע מודיעיני כי מצבו הבריאותי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רעוע

    אין מידע מודיעיני כי מצבו הבריאותי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רעוע, כך אמר ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, על רקע שלל השמועות בתקשורת וברשתות החברתיות כי פוטין, שיחגוג השנה יום הולדת 70, סובל מבעיות בריאותיות, אולי אף מסרטן. לדברי ברנס, אין לכך ראיות ואף הוסיף בצחוק כי הוא נראה "בריא מדי".

    "יש הרבה שמועות על בריאותו של הנשיא פוטין וככל שאנו יודעים, הוא בריא מדי", אמר ברנס בפורום הביטחון אספן בקולורדו. לקול צחוק הקהל הוא הוסיף כי זאת אינה הערכה מודיעינית רשמית".

    פוטין נראה באחרונה לפני יומיים כשירד ממטוסו בשדה תעופה בטהרן, והיו שהעירו על כך שהוא גורר מעט את רגלו הימנית.

    הקרמלין הגיב כי בריאותו של פוטין טובה, דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר לכתבים כי השמועות במערב על בריאות הנשיא בחודשים האחרונים הן "מזויפות".

  • 13:04

    ארצות הברית העריכה כי כ-15 אלף רוסים נהרגו באוקראינה עד כה מתחילת המלחמה ב-24 בפברואר, ו-45 אלף נפצעו, אמר ראש ה-CIA ויליאם ברנס. "ההערכה האחרונה של קהילת המודיעין האמריקנית היא של כ-15 אלף חיילים רוסים הרוגים ופי שלושה נפצעו. מספר משמעותי למדי", אמר ברנס. "האוקראינים כנראה ספגו פחות אבדות אך עדיין זה מספר משמעותי".

  • 10:50/טורקיה: השיחות על חידוש יצוא החיטה מאוקראינה מתקדמות בצורה טובה

    השיחות בין רוסיה, טורקיה, אוקראינה והאו"ם לגבי חידוש יצוא החיטה מנמלי הים של אוקראינה בים השחור מתקדמות בצורה טובה עד כה, אמר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו והוסיף כי הוא מקווה להגיע להסכמה.

    טורקיה אירחה בשבוע שעבר נציגים מרוסיה, אוקראינה והאו"ם כדי לדון בפרטים של תוכנית בהובלת האו"ם. מאז אנקרה אמרה כי הצדדים הגיעו להסכם כללי שיגובש השבוע. צ'בושולו אמר לערוץ TRT Haber הממלכתי כי הוא מקווה להכריז על "חדשות טובות" לגבי השיחות בימים הקרובים, אך הוסיף כי יש עדיין נושאים קטנים שיש לדון בהם.

  • 10:50/זרימת הגז הרוסי בצינור הגז הגדול ביותר לגרמניה חודשה

    זרימת הגז הרוסי בצינור הגז הגדול ביותר לגרמניה חודשה אחר הפסקה בת עשרה ימים, ועוצמת הזרימה דרך צינור יאמאל-אירופה לפולין מגרמניה אף התחזקה, על פי נתוני המפעילה.

    אנחת רווחה נשמעה ברחבי אירופה לאחר שמועות כי זרימת הגז בצינור נורד סטרים 1 לא תחודש לאחר עבודות תחזוקה שהחלו ב-11 ביולי. הצינור אחראי להעביר יותר משליש מיצוא הגז הרוסי לאיחוד האירופי.

    להפסקה של יבוא הגז או ירידה חדה בזרימה ממזרח למערב עלולה להיות השפעה קטסטרופלית על הכלכלה האירופית, סגירת מפעלים ואילוץ משקי הבית לחסוך בחימום בעונת החורף הקפואה. שיבושים באספקה עלולים גם לדחוף את המחירים לצרכן גבוה יותר ולהגביר את הסיכוי למיתון עמוק.

    בשנה שעברה, רוסיה היתה אחראית ל-40% מכלל יבוא הגז לאיחוד האירופי. הרשויות האוקראיניות קוראות שוב ושוב לאירופה להחרים את אספקת האנרגיה מרוסיה, בטענה כי היבשת מעבירה כך לרוסיה מאות מיליוני יורו שמממנים את המתקפה שלה על אוקראינה.

  • 13:42/המטרות הגיאוגרפיות של רוסיה באוקראינה אינן מוגבלות יותר לדונבס

    שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי המטרות הגיאוגרפיות של "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה אינן מוגבלות יותר לאזור דונבס במזרח המדינה, אלא כוללת כעת כמה שטחים אחרים, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית RIA Novosti. לברוב הוסיף כי המטרות של רוסיה יתרחבו עוד אם המערב יספק נשק ארוך טווח לאוקראינה.

  • 12:00/ולדימיר פוטין קיבל את תמיכתו של המנהיג הרוחני של איראן

    ולדימיר פוטין קיבל את תמיכתו של המנהיג הרוחני של איראן, האייתולה עלי חמינאי, בפלישה לאוקראינה. חמינאי אמר לפוטין בפגישה בין השניים בטהרן כי "מלחמה היא קשה ואכזרית ואיראן אינה מרוצה מכך שאזרחים רגילים סובלים. אך במקרה של אוקראינה, לא היתה לך חלופה. אם לא היית נוקט ביוזמה, הצד השני היה פותח במלחמה".

    הוא הוסיף כי "אם הדרך לנאט"ו פתוחה, אז אין יותר גבולות, ואם לא היית עוצר את אוקראינה, הם היו פותחים במלחמה מאוחר יותר בתואנה של חצי האי קרים".

    חמינאי הוסיף כי רוסיה ואיראן צריכות לעבוד יחד כדי לצמצם את הכוח של הדולר בסחר הגלובלי.

    פוטין אמר מצדו כי "איש אינו רוצה מלחמה, ומותם של אזרחים רגילים הוא טרגדיה גדולה, אך ההתנהגות של המערב לא הותירה לנו ברירה אלא להגיב. כמה מדינות אירופיות אמרו כי התנגדו לחברות של אוקראינה בנאט"ו, אך נאלצו להסכים בשל לחץ אמריקני, מה שמראה כי הן אינן עצמאיות". דוברו של פוטין אף אמר כי הנשיא מתכוון לצאת לכמה ביקורים מחוץ למדינה בסתיו .

    בנוגע לסוגיית החיטה שתקועה בנמלי הים של אוקראינה בים השחור בשל מצור רוסי עליהם, אמר פוטין כי הושגה התקדמות בשיחות בנושא, לאחר פגישה עם נשיא טורקיה ונשיא איראן בטהרן אתמול. "אני רוצה להודות לך על מאמצי התיווך", אמר פוטין לנשיא רג'פ טייפ ארדואן. "באמצעות התיווך שלך, התקדמנו. לא כל הנושאים נפתרו, אבל העובדה שחלה התקדמות היא כבר טובה".

  • 11:57/"רוסיה מניחה את היסודות לסיפוח של שטחים אוקראיניים"

    "יש בידינו מידע שמוכיח כי רוסיה מניחה את היסודות לסיפוח של שטחים אוקראיניים" כך אמר דובר הבית הלבן לענייני המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי. לדבריו, רוסיה משתמשת במשאל עם שקרי כדי לבסס את טענותיה לגבי הסיפוח.

    כמו כן, רוסיה מציבה "שליחים מטעמה" לנהל את השטחים שעליהם השתלטה באוקראינה. עוד אמר כי רוסיה כופה על האזרחים האוקראינים להגיש בקשות לאזרחות רוסית.

    "ארצות הברית לא תרשה שסיפוח כזה יעבור ללא עונש", ותטיל סנקציות נוספות על רוסיה, אמר קריבי. "הביקור של ולדימיר פוטין באיראן מוכיח עד כמה רוסיה מבודדת", הוא הוסיף.

    רוסיה השתמשה בטקטיקה דומה ב-2014 כשהכריזה על הסיפוח של חצי האי קרים. "הוא לא עובד על איש. פוטין פשוט מנער את האבק מהמדריך מ-2014", אמר קירבי. לדבריו, רוסיה מנסה כעת להשתלט על מגדלי התקשורת באוקראינה.

  • 12:56/נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן ייפגשו בטהראן

    נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן ייפגשו בטהראן עם נשיא איראן אברהים ראיסי. במסגרת הפגישה המשולשת, ידונו המנהיגים גם בייצאו הדגן מנמלי הים של אוקראינה. "הנושא של משלוחי הדגן מאוקראינה יעלה...אנחנו מוכנים לעבוד עליו", אמר יורי יושקוב, יועץ מדיניות חוץ של פוטין.

    פוטין ייפגש גם עם המנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי. זהו ביקורו הראשון של המנהיג הרוסי במדינה מחוץ לברית המועצות לשעבר מאז תחילת המלחמה באוקראינה.

    משא ומתן בין רוסיה, אוקראינה, טורקיה והאו"ם אמור להניב השבוע הסכם לחידוש משלוחי הדגן מנמלי הים השחור של אוקראינה לשווקים הגלובליים. "הגענו להסכם עקרונות", אמר שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר", להקמת מסדרונות בטוחים בים שיאפשרו את מעבר הסחורה. זאת על רקע העובדה שרוסיה הטילה מצר על נמלי הים של אוקראינה, בעוד שאוקראינה הניחמה מוקשים בים כדי למנוע מתקפה רוסית דרך הים.

  • 12:42/צפון קוריאה עשויה לשלוח עובדים לשתי טריטוריות בשליטת הרוסים במזרח אוקראינה

    צפון קוריאה עשויה לשלוח עובדים לשתי טריטוריות בשליטת הרוסים במזרח אוקראינה, כך אמר שגריר רוסיה בפיונגיאנג - צעד שקורא תגר על הסנקציות הבינלאומיות שמוטלות על צפון קוריאה בשל תוכנית הגרעין שלה.

    על פי אתר "NK ניוז" הצפון קוריאני, השגריר אלכסנדר מטסגורה אמר כי עובדים מהמדינה יכולים לסייע בשיקום התשתיות שניזוקו במלחמה באוקראינה, באזורים הבדלניים בדונצק ולוהנסק. לדבריו, יש "הזדמנויות רבות" לשיתוף פעולה ככללי בין צפון קוריאה לחבל דונבאס, למרות הסנקציות.

    השגריר אמר גם לעיתון "איזבסטיה" הרוסי בראיון ל-"NK ניוז", ש"עובדי בניין צפון קוריאנים איכותיים וחרוצים שיכולים לעבוד בתנאים הקשים ביותר, יכולים לעזור לנו לשקם את התשתיות החברתיות והתעשייתיות שלנו".

    צפון קוריאה הכירה לפני כמה ימים בשני השטחים הבדלניים- אחת המדינות הבודדות בעולם לעשות כך - והאשימה את ממשלת אוקראינה בכך שהיא חלק מהעמדה ה"עוינת" של וושינגטון כלפי פיונגיאנג. משרד החוץ של המדינה אמר כי "לאוקראינה אין שום זכות לערער על הבעת הריבונות שלנו לאחר שביצעה צעד לא הוגן ולא צודק של הצטרפות למדיניות הלא חוקית והלא הוגנת של ארצות הברית בעבר".

    בתגובה, אוקראינה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם צפון קוריאה והאשימה אותה בחתירה תחת הריבונות שלה והשלמות הטריטוריאלית. אוקראינה גם הקפיאה את יחסיה הכלכליים והפוליטיים עם צפון קוריאה כחלק מהסנקציות הבינלאומיות שמטרתן לגרום למדינה לעצור את תוכנית הגרעין שלה.

    צפון קוריאה נוהגת לשלוח את אזרחיה לעבוד מחוץ למדינה בשל הצורך שלה במט"ח. מספר גדול של אזרחים עובדים בסין, כמו גם בלאוס ובווייטנאם.

  • 14:19/ליזה בת ה-4, שנהרגה מטיל רוסי, נקברה

    תושבים אבלים במרכז אוקראינה קברו את הילדה בת הארבע שנהרגה במתקפת טילים רוסית על העיר ויניציה בשבוע שעבר.

    ליזה דמיטרייבה, שסבלה מתסמונת דאון, יצאה עם אמה לטיול בכיכר הומה אדם כששוגרו הטילים על האזור. המוות שלה דווח ברחבי העולם ונהפך לסמל טרגי של המחיר הכבד שאותו משלמים אזרחים במלחמה.

    ליזה נקברה אתמול כשהיא עונדת זר פרחים לבנים. הכומר פרץ בבכי כשניהל את הלוויה. הוא ניסה לנחם את קרובי משפחתה ואמר להם ש"הרשע אינו יכול לנצח".

    סבתה של ליזה, לריסה דמיטרייבה, ליטפה את נכדתה השכובה בארון כשלצדה בובות מפרווה. "הביטי, פרח שלי! הביטי כמה אנשים באו לבקר אותך", אמרה לריסה. אביה של ליזה, ארטם דמיטרייב, עמד בדממה, דמעות זולגות מעיניו.

    הלוויה נערכה בזמן שתמונות של אמה שנפצעה במתקפה מאושפזת בבית חולים, אמרה לכתבים כי "לעולם לא אכפת. הוא רואה מה קורה אך אינו מגן עלינו. עוד כמה פעמים נצטרך לבקש לסגור את השמיים? והעולם רק מביט כיצד אוקראינה נרצחת. הילדים שלנו נרצחים, החיילים והאזרחים שלנו. הגנו עלינו מפני העריץ", היא אמרה בהתייחסה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "משום שאחרינו הוא ימשיך הלאה ויהרוס הכל".

    22 בני אדם נהרגו במתקפת הטילים על ויניציה. אדם אחד עדיין נעדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully