וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין מזהיר: "עדיין לא התחלנו את הקרב האמיתי באוקראינה"

עודכן לאחרונה: 8.7.2022 / 11:37

"הסיכוי למשא ומתן ייפחתו ככל שהעימות יתמשך. "כולם צריכים לדעת את זה, לא התחלנו עדיין באמת. ככל שזה יימשך, כך יהיה קשה יותר בעבורם לנהל איתנו משא ומתן", אמר נשיא רוסיה. שלושה אנשים נהרגו וחמישה נפגעו לאחר מתקפת טילים על חרקוב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום הניצחון, הכיכר האדומה, מוסקבה, 9 במאי 2022. Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS, רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום הניצחון, הכיכר האדומה, מוסקבה, 9 במאי 2022/רויטרס
  • 11:35/הנשיא ולדימיר פוטין הזהיר כי מוסקבה בקושי התחילה את הקמפיין שלה

    הנשיא ולדימיר פוטין הזהיר כי מוסקבה בקושי התחילה את הקמפיין שלה באוקראינה ואתגר את המערב לנסות להביס את רוסיה בשדה הקרב. פוטין אמר כי הסיכוי למשא ומתן ייפחתו ככל שהעימות יתמשך. "כולם צריכים לדעת את זה, לא התחלנו עדיין באמת. ככל שזה יימשך, כך יהיה קשה יותר בעבורם לנהל איתנו משא ומתן".

  • 11:35/שלושה אנשים נהרגו וחמישה נפגעו

    שלושה אנשים נהרגו וחמישה נפגעו לאחר מתקפת טילים על חרקוב, על פי גורמים רשמיים. אדם אחד נהרגו ושישה נפצעו במתקפת טילים על אזור מגורים בעיר קרמטורסק. גם העיר סלאביאנסק נתונה תחת אש.

  • 15:34/שר החוץ הרוסי משתתף בכנס G20

    שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טס לאי באלי באינדונזיה לכנס שרי החוץ של מדינות ה-G20, שיתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה ובמחלוקות בתוך הארגון לגבי התגובה למשבר. שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, לברוב ועמיתם הסיני וואנג יי, משתתפים בכנס בזמן שהחשש במערב גובר לגבי משבר יוקר המחיה והדלק בשל המלחמה. זאת תהיה הפעם הראשונה שלברוב נפגש עם עמיתיו הזרים מאז המלחמה.

    בעוד במערב הטילו סנקציות על מוסקבה והאשימו אותה בפשעי מלחמה, מדינות אחרות כמו סין, אינדונזיה הודו ודרום אפריקה, לא אימצו גישה דומה. אתמול קרא לברוב לכל העולם לעשות מאמץ להגן על החוקים הבינלאומיים ואמר כי "העולם מתפתח בדרך מורכבת".

    מוקדם יותר השבוע, סין תקפה את ארצות הברית ואת נאט"ו, ואמכה כי וושינגטון "מצייתת לחוקים הבינלאומיים כשזה מתאים לה". דובר משרד החוץ הגרמני כריסטיאן וגנר אמר כי "זאת לא תהיה פסגה נורמלית שבה העסקים נמשכים כרגיל".

    באפריל, בריטניה, ארצות הברית וקנדה יצאו יחדיו מפגישה של ה-G20 במחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה. כמה מדינות מערביות איימו להחרים את כנסי ה-G20, אך משרד החוץ האמריקני הודיע השבוע כי בלינקן יהיה "משתתף פעיל ומלא" בכנס. בנוסף, לא תיערך פגישה רשמית בין ארצות הברית ללברוב, נמסר, משום שהרוסי "אינו רציני לגבי דיפלומטיה".

  • 15:26/הכוחות הרוסיים ירו טילים למרכז העיר קרמטורסק

    הכוחות הרוסיים ירו טילים למרכז העיר קרמטורסק במזרח אוקראינהץ לדברי ראש העיר יש נפגעים במתקפה האווירית. "מתקפה אווירית עם טילים על מרכז קרמטורסק, יש נפגעים", אמר אולכסנדר גונצ'רנקו בפייסבוק בלי לפרט. "הישארו במקלטים. הסכנה לא עברה".

    אוקראינה אמרה כי היא מצפה שקרמטורסק, בחבל דונצק, תיהפך לאחד מכמה יעדים מרכזיים בעבור הרוסים לאחר ההשתלטות על העיר ליסיצ'נסק ביום ראשון, בחבל השכן לוהנסק.

    ואדים ליאך, ראש העיר סלאביאנסק, אמר כי עירו גם הותקפה מהאוויר. לדבריו, תושבים נפגעו אך הוא לא מסר עוד פרטים. רוסיה לא הגיבה על המצב בערים.

  • 15:15/"זה מה שמשאיר אותנו ערים בלילה"

    הצבא הרוסי הופך את מתקן הגרעין הגדול באירופה לבסיס צבאי שלו, צעד שמסכן את בטיחות המתקן והאלפים שעובדים בו. יותר מ-500 חיילים רוסים השתלטו על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בדרום אוקראינה במרץ, ובאחרונה הציבו בו סוללות ארטילריה והניחו מוקשים לאורך חופיו של מאגר המים ששומר כי ששת הכורים יישארו צוננים, כך על פי דיווחים של עובדים, תושבים, גורמים אוקראינים ודיפלומטים. הצבא האוקראיני מחזיק בערים שנמצאות בחוף הנגדי, ומתקשים להתקיף את המתקן בשל הסוללות שהוצבו ליד הכורים הפעילים, דיווח "וול סטריט ג'ורנל".

    הצבת הנשק במתקן מגנה עליו מפני מתקפת נגד אוקראינית ומובילה לשינוי שתעשיית האנרגיה הגרעינית מעולם לא ראתה לפני כן: הפיכה אטית של תחנת כוח גרעינית לבסיס צבאי.

    הכוחות הרוסיים הציבו בחודש שעבר משגרי טילים, טנקים ונגמ"שים. באדמה סביב המתקן חצבו הרוסים שוחות וכלבי שמירה שוכנים במלונות מאולתרות. טכנאים בכירים מחברת האנרגיה גרעינית הממלכתית של רוסיה, רוסאטום, הקימו בסיס בבונקר שמור מתחת למתקן.

    עובדי תחנת הכוח ומשפחותיהם חוששים כי ההתחמשות במתקן עלולה להוביל תאונה נוספת, כ-500 ק"מ בלבד מצ'רנוביל. "הם לא מבינים מה עלול לקרות בגלל הפעולות שלהם שם", אמרה אשתו של אחד העובדים שדיברה עם "וול סטריט ג'ורנל".

    חברת האנרגיה של אוקראינה, אנרגואטום, שעדיין מנהלת את המתקן, אמרה כי הכוחות הרוסיים מאיימים לרוקן את בריכות הצינון כדי לחפש אחר נשק שלוחמי ההתנגדות האוקראינים אולי שתלו בקרקעית. צעד כזה עלול לסכן את המתקן, שמסתמך על זרימה רציפה של מים מסוננים כדי לצננן את הכורים ואת מוטות הדלק.

    מומחי בטיחות גרעינית אומרים כי ללא ביקורים של מומחים עצמאים באתר, קשה להעריך את הסיכונים השונים שהמוקשים, הארטילריה והחיילים הרוסים הפזיזים מציבים לכורים הפעילים. לדבריהם, השתלטות על תחנת כוח גרעינית היא צעד חסר תקדים, ואין לדעת מה יקרה אם המוקשים יגרמו נזק למסננים של המים שנשאבים לכורים.

    לדברי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA ), שבמשך חודשים ניסתה לנהל משא ומתן כדי לקבל גישה בטוחה למתקן אך ללא הצלחה, הבטיחות באתר נפגעה, כולל בטיחות הבניין, פיקוח הקרינה והזרימה הרציפה של חלקי חילוף, דלק ואספקה. הארגון חושש מפני העשרה של האורניום לרמות גבוהות במטרה לייצר נשק. "זה מה שמשאיר אותנו ערים בלילה", אמר במאי מנכ"ל הארגון רפאל גרוסי.

  • 14:51/הקרב על סלאביאנסק צפוי להיות המוקד הבא של הלחימה

    לפחות שני בני אדם נהרגו ושבעה נפגעו לאחר הפצצה כבדה בעיר סלאביאנסק במזרח אוקראינה. ראש העיר קרא לתושבים להתפנות לאחר שהכוחות רוסיים פגעו בשוק ובאזור מגורים.

    מושל דונצק קרא ל-35 אלף האזרחים להתפנות לאור המתקפה הרוסית. פבלו קירילנקו אמר כי הוצאה של האזרחים הכרחית כדי להציל חיים וכדי לאפשר לצבא האוקראיני לשפר את ההגנה של הערים.

    הקרב על סלאביאנסק צפוי להיות המוקד הבא של הלחימה במאבק על חבל דונבאס. הכוחות הרוסיים נמצאים במרחק 16 ק"מ מהעיר דונצק, על פי דוח מודיעיני של משרד ההגנה הבריטי.

  • 15:13

    ניידות משטרה הפוכות מחוררות ומלאות כדורים, בנייני ממשלה שרופים ומחוררים מפגיעת מרגמות וכיפת הזהב של הכנסייה האורתודוקסית שספגה נזק. כתב רויטרס בליסיצ'נסק שעלי השתלטה רוסיה בתחילת השבוע בסיוע הכוחות הבדלניים, מצא תושבים מעטים בעיר שבה התגוררו בעבר כמאה אלף אנשים - ובעיקר הרס רב, עדות לעוצמת הקרבות.

    אזרחים מעטים, רובם נשים, הסתובבו בין ההריסות בזמן שכלי רכב משוריינים, שבהם כוחות בדלניים, סרקו את הכבישים. שלט ניצחון סובייטי - סמל ממלחמת העולם השנייה שאימצו הכוחות הרוסיים - נתלה מעל כניסה לבניין ממשלה הרוס.

    הנפילה של ליסיצ'נסק בידי רוסיה ובעלות בריתה הוגדרה רגע חשוב על ידי מוסקבה. חבל והנסק כולו נמצא כעת בידי הרוסים, אחת המטרות של מה שמכנה הנשיא ולדימיר פוטין "המבצע הצבאי המיוחד" לחיסול איום מסוכן.

    מבחינת אוקראינה, נפילת העיר היא תבוסה כואבת במלחמה לא מוצדקת שמטרתה להשתלט על שטחים גדולים באוקראינה ולהותיר אותה קטנה יותר ומוחלשת.

    כתב רויטרס מצא עיר שמלבד ציוץ הציפורים, שורר בה שקט מטריד לאחר שמרבית התושבים נמלטו על נפשם. אולגה, בת 67, נשארה מאחור. כעת היא מברכת על הדממה. "המצב כעת טוב. אנחנו רק מפחדים שהלחימה תשוב", היא אמרה. לדבריה, המטרה היחידה שלה, מלבד לבקר את ילדיה ברוסיה, היא "להישאר בחיים".

    בחלק אחר של העיר, נמצא בניין ממשלתי מלבנים אפורות ועליו סמל אוקראיני שנשרף בלחימה וניצב כעת ריק, כל החלונות בקומה העליונה מנופצים. בתוך איד המשרים נמצאה ערמת דרכונים אוקראיניים. כיפת הזהב של הכנסייה האורתודוקסית מחוררת, וכל מה שנותר מהגג הוא מסגרת מתכת. בצד הדרך זרוק דגל אוקראינה ליד משאית ריקה.

  • 12:45/30 המדינות בנאט"ו חתמו על פרוטוקל הצטרפות בעבור פינלנד ושבדיה

    30 המדינות בנאט"ו חתמו על פרוטוקל הצטרפות בעבור פינלנד ושבדיה, כדי לאפשר להן להצטרף לברית הצבאית ברגע שהפרלמנטים יאשרו את ההחלטה - ההתרחבות המשמעותית ביותר של הברית מאז אמצע שנות ה-90.

    "זהו אכן רגע היסטורי", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כשלמדו שרי החוץ של שתי המדינות. "עם 32 מדינות מסביב לשולחן, נהיה חזקים אפילו יותר".

    משמעות הפרוטוקול היא שהלסינקי וסטוקהולם יכולות להשתתף בפגישות של נאט"ו ויש להן גישה רחבה יותר למודיעין, אך הן אינן מוגנות על ידי סעיף ההגנה של נאט"ו שלפיו מתקפה על מדינה אחת היא מתקפה על כל המדינות. תהליך זה יימשך כשנה.

    30 השגרירים של נאט"ו וסטולטנברג עמדו יחדיו תמונה שבה החזיקו את הפרוטוקולף "תודה לכם על התמיכה שלכם! כעת תהליך האישור מתחיל בכל מדינה בברית", ציצצה שרת החוץ השבדית אן לינד בטוויטר.

    נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר כי פינלנד ושבדיה חייבות קודם כל לקיים את ההבטחות שעשו לטורקיה בהסכם או שהסכם הקבלה שלהן לא יישלח לפרלמנט הטורקי. בהסכם הסכימו פינלנד ושבדיה לא לתמוך בארגונים הכורדיים PKK ו-YPG או במנהיג הרוחני פטהוללה גולן, שלברי טורקיה ביצע ניסיון הפיכה ב-2016.

  • 11:47/הכוחות האוקראיניים הניפו שוב את דגל המדינה באי הנחשים

    הכוחות האוקראיניים הניפו שוב את דגל המדינה באי הנחשים, מאחז סימבולי ואסטרטגי בים השחור שממנו נסוגו הכוחות הרוסיים לאחר שהשתלטו עליו עם תחילת המלחמה.

    "המבצע הצבאי הסתיים, השטח, אי הנחשים שב לסמכות אוקראינה", אמרה נטליה הומניוק, דוברת של פיקוד דרום באוקראינה. הצבא אמר כי הדגל הלאומי שב לאי בשעה 11 בבוקר.

    "הדגל הגיע לאי באמצעות מסוק וימתין לחיילים שיניפו אותו", היא אמרה. "איש לא נחת באי. איש לא יסכן את האנשים לטובת צילום לתקשורת".

  • 17:47/נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על ניצחון רוסיה בקרב על לוהנסק

    נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על ניצחון רוסיה בקרב על לוהנסק. בפגישה טלוויזיונית עם שר ההגנה שלו, ברך פוטין את הכוחות הרוסיים על "ניצחונם בלוהנסק". אלה שהשתתפו בקרבות יכולים "לנוח ולהחלים", הוא אמר, בזמן שיחידות אחרות ממשיכות להילחם באזורים אחרים.

    ההשתלטות על העיר ליסיצ'נסק ביום ראשון שמה קץ לאחת המערכות הגדולות באירופה מזה דורות, שבה רוסיה השתמשה במשך חודשיים בכל הכוח של הכוחות בשטח מול מובלעת קטנה בקו החזית. ליסיצ'נסק, סוורדונצק השכנה והערים הסובבות, ברבות מהן מפעלים תעשייתיים שבהם הסתתרו הכוחות האוקראיניים, נהרסו לגמרי על ידי המתקפות הרוסיות.

    לדברי מומחים צבאיים, הקרב עשוי להתגלות כנקודת מפנה במלחמה בשל ההשפעה של אובדן החיילים על היכולת של שני הצדדים להמשיך להילחם. "אני חושב שזה ניצחון טקטי לרוסיה אבל במחיר כבד מאוד", אמר ניל מלווין ממכון המחקר RUSI. הוא השווה את הקרב לקרבות הגדולים לעומת ההישגים הטריטוריאליים הקטנים במלחמת העולם הראשונה.

    "הושגה התקדמות אטית ביותר ב-60 ימים. אני חושב שהרוסים אולי יכריזו על ניצחון אבל הקרב האמיתי עדיין לא קרה", הוא אמר.

    מוסקבה מקווה כעת שהנסיגה האוקראינית תעניק לכוחות הרוסיים מומנטום לדחוף לכיוון מערב לחבל דונצדק, שם האוקראינים עדיין מחזיקים בערים סלאביאנסק, קרמטורסק ובקמוט.

  • 13:08/הכוחות הרוסיים והכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה השתלטו על העיר ליסיצ'נסק

    הכוחות הרוסיים והכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה השתלטו על העיר ליסיצ'נסק, המאחז האחרון של האוקראינים בחבל לוהנסק, כך דיווחה סוכנות החדשות הרוסית TASS על פי משרד ההגנה רוסי.

    שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הודיע לנשיא ולדימיר פוטין כי כל חבל לוהנסק "שוחרר" על ידי הרוסים והבדלנים. מאוקראינה לא נמסרה תגובה.

    לאחר שנכשלו בניסיונות ראשוניים לכבוש את הבירה קייב, רוסיה התמקדה בהסגת הכוחות האוקראיניים מחבל לוהנסק וחבל ודונצק במזרח, שם הכוחות הבדלניים שנתמכים על ידי רוסיה נלחמים נגד אוקראינה מאז 2014.

    "לאחר מבצע צבאי מוצלח, הכוחות הרוסיים, עם יחידות ממליציית העם של הרפובליקה העממית של לוהנסק, השתלטו על העיר ליסיצ'נסק", נאמר ממשרד ההגנה הרוסי.

  • 10:17/הכוחות האוקראיניים פגעו בבסיס רוסי בעיר הכבושה מליטופול

    הכוחות האוקראיניים פגעו בבסיס רוסי בעיר הכבושה מליטופול, אמר ראש העיר הגולה של העיר. גם גורם רוסי אישר את המתקפה. "בשעה 3 בבוקר ובחמש בבוקר נרשמו 30 תקיפות על בסיס צבאי", אמר ראש העיר של מליטופול איוואן פדורוב בסרטון בטלגרם. לדבריו, "הבסיס יצא מכלל פעולה". סוכנות הידיעות RIA דיווחה כי אוקראינה פגעה באזור שבו נמצא נמל התעופה.

    לפחות שלושה בני אדם נהרגו ועשרות בתים נהרסו במתקפות על העיר הרוסית בלגורוד ליד הגבול עם אוקראינה, אמר המושל האזורי. מושל העיר וייצ'לסלב גלדקוב דיווח כי כמה פיצוצים נשמעו בעיר, כ-40 ק"מ מצפון לגבול עם אוקראינה. לפחות 11 בנייני מגורים ו-39 בתים ניזוקו. חמישה בתים נהרסו כליל.

    רוסיה מתמקדת בהסגת הכוחות האוקראיניים מחוץ לחבלים לוהנסק ודונצק שבדונבאס, שם נלחמים בדלנים תומכי רוסיה באוקראינה מאז הפלישה. הכוחות האוקראיניים בחזית המזרחית מדווחים על מתקפות ארטילריה עזות על אזורי מגורים, בעיקר סביב העיר ליסיצ'נסק, העיר האחרונה שנמצאת בידי אוקראינה בחבל לוהנסק.

    "לדברי רודיון מירושניק, שגריר רוסיה של לוהנסק הפרו רוסית, "ליסיצ'נסק נמצאת תחת שליטה, אך עדיין לא שוחררה".

    בדרום אוקראינה, הרוסים פגעו בעמדות פיקוד צבאיות במיקולייב ליד עיר הנמל אודסה בים השחור. "הכובשים הרוסים שיגרו כמה מתקפות טילים בכיוון מיקולייב", דיווח הצבא האוקראיני.

    על פי הרשויות האוקראיניות, טיל רוסי פגע בגוש בנייני מגורים ליד אודסה ביום שישי, ולפחות 21 בני אדם נהרגו. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי המתקפות "הן מכוונות". "זה טרור רוסי ולא מתקפה מקרית", הוא אמר. בנאומו הלילה, אמר הנשיא כי הדרך לניצחון תהיה "מאוד קשה" אך האוקראינים חייבים לשמר את הנחישות שלהם ולפגוע בתוקף "כך שכל רוסי יזכור שאי אפשר לשבור את אוקראינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully