וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטים חגגו סדר פסח: מעבדות לחירות בחרדת הגירוש

ענת שלו

4.4.2012 / 22:02

פליטים רבים באו לגינת לוינסקי וקראו בהגדה. ברקע השירים והאוכל, עלתה שוב שאלת המחסור בהנהגה, והחשש שיהיה זה הפסח האחרון בישראל של רבים שלא זכו להכרה במעמדם

מעל מאה פליטים התכנסו הערב (רביעי) עם פעילים רבים ומתנדבים בגינת לוינסקי שבדרום תל אביב, כדי לחגוג סדר פסח מעט שונה באופיו. הפליטים, מסובים סביב שולחנות שעליהם נפרשו מפות חד-פעמיות, קראו בהגדות פסח אלטרנטיביות ואכלו מצות, שתו יין תירוש וציינו את יציאת מצרים של בני ישראל. הם סיפרו את סיפוריהם האישיים ואת יציאתם מעבדות לחירות, בה הביעו את תקוותם לכבוד ולצדק.

הסדר נראה כמבצע מתוכנן כהלכה. עשרות מתנדבים, חלקם מרחבי העולם, טרחו והכינו תבשילים שונים, הגישו אותם בצלחות לפליטים, כדי שכולם יקבלו את כל מבוקשם. ברקע התנגנה מוזיקה אפריקנית, והמסובים השיקו כוסות, לאחר כמה ברכות שנאמרו ברמקול בעברית, בערבית ובאנגלית.

סדר פסח לפליטים,אפריל 2012. דרור עינב
מוזיקה אפריקני וברכות בשלוש שפות/דרור עינב

אנה, מתנדבת מדנמרק, אמרה לוואלה! חדשות: "ארגון האירוע היה מדהים. כולם תרמו את כל מה שיש להם, זה דברים שלא ראיתי מעולם. כולם כאן נרתמו ועזרו וכולם נהנו. הם קיבלו אוכל חם ופגשו אנשים חדשים. הם מתעניינים בסיפור יציאת מצרים ומתחברים לזה באופן שהרבה ישראלים לא בטוח מתחברים".

"היכן המשה שלנו? מי ינהיג אותנו?"

בהגדה האלטרנטיבית שחולקה, שנכתבה בשלוש שפות, נכתב בין היתר: "באנו לחגוג את היותנו אנשים חופשיים. לאורך היסטוריה קמו קבוצות אשר ניסו לשעבד ולהשמיד את שוחרי השלום והאהבה בעולם, אך אנו שרדנו והם נעלמו". בהגדה מופיע תקציר של סיפור יציאת מצרים, יחד עם ההיקשים המתבקשים לימינו: "עשרות אלפים מאחינו ואחיותינו בורחים מארצות הנשלטות ביד קשה על ידי עריצים דיקטטוריים ונמלטים על חייהם. רבים מהיושבים פה עברו את אותו מסע לאורך המדבר. היכן המשה שלנו? מי ינהיג אותנו לעבר החופש?".

בישראל חיים קרוב ל-55 אלף פליטים ומבקשי מקלט, כמחציתם מאריתריאה ו-15% מסודן. רק 180 זוכים למעמד של פליטים, וליתר אין מקלט או ביטחון לעתידם. הם מפחדים להיעצר ואין להם יכולת לעבוד כחוק, לקבל טיפול רפואי ומאות הם חסרי בית, רבים מהם מבלים את לילותיהם בגינת לוינסקי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
סדר פסח לפליטים,אפריל 2012. דרור עינב
רק 180 פליטים זכו להכרה במעמדם/דרור עינב

צ'רלס, פליט מאריתריאה, היה נרגש מאוד מהערב, והרגיש חיבור אישי לסיפור יציאת מצרים. "אני רוצה להודות לכל האנשים שאירגנו את הערב הזה. זה מדהים לראות את טוב הלב של האנשים, וכמה שהם יצאו מגדרם כדי לתת קצת נחת. במשך שנים ברחתי והלכתי במדבר, דרך מצרים. הרגשתי שהגעתי הנה, לארץ המובטחת. אבל מחר, הכל יכול להיגמר".

רק רוצים לשים את יציאת מצרים מאחור

לדברי צ'רלס, "ככל שמכירים יותר את ההיסטוריה של העם היהודי, זה מפליא אותי יותר שהיחס לפליטים מצד המדינה הוא כזה. אתם יצאתם מעבדות לחירות, אז למה לנו לא נותנים? למה לא מסדירים פה מעמד לפליטים? אנחנו לא אנשים רעים. חבל שאין יותר אנשים בממשלה כמו האנשים הטובים פה, שבאו לחבר בינינו לבין המדינה ובין האחד לשני".

נטליה, פליטה מדרום סודן, הגיעה עם ילדיה לחגוג את הסדר הזה – שעשוי להיות הסדר האחרון שלה בארץ. "בינתיים אנחנו מחכים להכרעת בית המשפט ומקווה שהגירוש יידחה לפחות לעוד כמה חודשים אם לא יותר. יש לי רגשות מעורבים בחג הזה. אני כבר חלק מהמדינה הזאת, ויצא לי כן לחגוג עם שכנים ועם אנשים שונים את החג. אבל עם כל התקווה שהסיפור של יציאת מצרים מייצג, אני די חסרת תקווה. גם אם לא יגרשו אותנו, עצם זה שזה מה שרוצים בממשלה. חבל שלא בא אף אחד מהממשלה לסדר הזה, לראות שמדובר פה באנשים, בשר ודם שרק רוצים לחיות בכבוד ולשים את יציאת המצרים שלהם מאחוריהם", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully