וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' טרכטנברג הגיש את המלצותיו לראש הממשלה

בתום עבודה של כחודש וחצי, הגיש יו"ר הצוות החברתי-כלכלי את מסקנות הוועדה לראש הממשלה נתניהו. "המסקנות מהוות ציון דרך בכלכלה ובחברה הישראלית", אמר נתניהו לחברי הוועדה

יו"ר הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, פרופ' מנואל טרכטנברג, הגיש אחר הצהריים (שני) את מסקנות הוועדה, שכונתה גם "צוות מנו", לראש הממשלה בנימין נתניהו. בשורה התחתונה, המליץ טרכטנברג להגדיל את תוספת התקציב ליעדים חברתיים בחמישה עד שישה מיליארד שקלים בשנה, למשך חמש שנים. משמעות הדבר היא תוספת של עד 30 מיליארד שקלים לטובת תחום הרווחה.

"חברי הוועדה עשו את הבלתי ייאמן, ובפרק זמן קצר הם הצליחו ללמוד את הנושא לעומק, לשתף את הציבור בדיוני הוועדה ולגבש המלצות שיתקנו את העיוותים שקיימים במשק", אמר נתניהו לחברי הוועדה בעת שהגישו לו את המלצותיהם. עוד אמר נתניהו כי "היעד שהצבנו לעצמנו הוא להוריד את יוקר המחיה", והוסיף כי "הבנו שהמציאות שבה האזרח בישראל משלם יותר מדי על חינוך ושירותים חברתיים חייבת להשתנות. ביקשתי מחברי הוועדה להגיש המלצות שיעשו את החיים קלים יותר לאזרחי ישראל ויורידו את יוקר המחיה בארץ".

דו"ח טרכטנברג - כותרות אחרונות
”המלצות ועדת טרכטנברג - כוסות רוח למת”
ועדת טרכטנברג תגיש המלצותיה: 30 מיליארד לרווחה
עיני: ”אם מסקנות טרכטנברג לא יספקו - נגיב בהתאם”

נתניהו הוסיף כי "המסקנות מהוות ציון דרך בכלכלה ובחברה הישראלית. עשרות שנים לא נעשתה רפורמה כל כך מקיפה במשק הישראלי, ופה אנחנו מדברים על שתי רפורמות ענק בתוך שבוע. בהתייחס לנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון אמר נתניהו כי "ביטחון אזרחי ישראל נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה בראשותי. תקציב הביטחון היה ונשאר התקציב הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה. עם זאת, ההתייעלות והשקיפות במערכת הביטחון הם שני מרכיבים חשובים שיאפשרו את שיפור רווחת האזרחים בישראל".

כבר אתמול הודה טרכטנברג, כי "לא הצלחנו למצוא מענה לרוב המצוקות". המלצות הוועדה עוסקות בארבעה נושאים עיקריים: יוקר המחייה, תמהיל המסים, דיור ותחרותיות. בהתאם להערכות, מסגרת תקציב המדינה, מבנה תקציב המסים או יעדי תקציב אחרים לא ייפרצו. המלצות הוועדה יובאו לאישור הממשלה בסוף חודש אוקטובר או בתחילת חודש נובמבר, אולם נראה כי במשרד האוצר ינסו לטרפד ביצוע של חלק מההמלצות.

צעדת המיליון בתל אביב מבט על ממסוק, אוגוסט 2011. איתמר גרינברג,
המוחים יהיו מרוצים? הפגנת הענק בכיכר המדינה בראשית החודש/איתמר גרינברג

לפי חלק מההמלצות שפורסמו בימים האחרונים, יונהגו בהדרגה עד לשנת 2016, חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 וכן יום לימודים ארוך עד השעה 16:00. בתחום הדיור, המליצה הוועדה על הטלת קנסות על "דירות רפאים", על הענקת תמריצים לבנייה על קרקעות מוכנות, ומנגד על הטלת קנסות על מגרשים שלא נעשה בהם שימוש זמן רב. מתוך ששת המיליארדים, עיקר המימון יגיע מקיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון - בסך של כשלושה מיליארד שקלים בשנה.

עוד בטרם פורסמו ההמלצות, מיהרו המבקרים להשמיע את דעתם. ראש צוות המומחים בצוות המייעץ למחאה, פרופ' אביה ספיבק, אמר הבוקר, כי "ספק גדול אם המעט שהוא כן מציע במסגרת ההמלצות אכן יבוצע. באופן ספציפי, הוועדה הייתה עיוורת למכלול הבעיות בחברה. לא נגעו בכלל בנושא הבריאות, בכלל לא התעסקו בזה. אם כבר עושים תיקון – צריך לתקן את הכול. הוועדה לא שינתה דברים יסודיים ואין בהמלצותיה שינויים מבניים ממשלתיים והכל נעשה במסגרת המבנים הקיימים".

לפניות לכתב:

בועז - bobi1979@walla.com, פנחס - pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully