וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: איכילוב בודד נתינים מאפריקה בשל מוצאם

גלעד גרוסמן

30.7.2013 / 17:05

בני זוג מגאנה שבאו לקבל טיפול לבנם טוענים כי נכלאו בחדר למשך שלוש שעות ונאמר להם ש"זרים מגיעים עם כל מיני מחלות". בית החולים: הייתה אז התפרצות חצבת בקרב אפריקנים

אפליה גזענית בבית החולים? בני זוג מגאנה, נתינים זרים השוהים בישראל באופן חוקי זה כמה שנים, הגישו לאחרונה תביעה נגד בית החולים איכילוב בתל אביב, בה טענו כי הופלו לרעה בשל מוצאם. לדבריהם, כשהגיעו לקבל טיפול רפואי עבור בנם, הופרדו משאר החולים וננעלו בחדר נפרד למשך כשלוש שעות - וכל זאת בשל צבע עורם. בבית החולים דוחים את הטענות: "מדובר בתביעה מקוממת במיוחד על רקע העובדה שבית החולים מעניק מדי יום טיפול רפואי שיווני ואדיב לכלל האוכלוסיות בישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין".

על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין הישאם שבאיטה ועדי ניר-בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, באחד מימי ספטמבר 2011 הגיעו בני הזוג לבית החולים עם בנם בן תשעת החודשים, שסבל מקשיי נשימה. עם הגעתם, נטען בתביעה, חילקה הפקידה בקבלה לכל בני המשפחה מסכות פנים להגנה על דרכי הנשימה. לאחר מכן הובילה אותם אחות לאחד החדרים בבית החולים, הכניסה אותם פנימה ונעלה את הדלת. האב ניסה להסביר כי שני ילדיו נולדו בבתי חולים בישראל, קיבלו את כל החיסונים והטיפולים המקובלים בישראל והם אף חברי קופת חולים, אולם לטענתו נאמר לו כי על פי החוק, "אפריקאים שמגיעים לבית חולים חייבים להיות מופרדים מישראלים".

נושא: ביה"ח איכילוב, שם נקבע הערב מותו של הסופר יורם קניוק. יוני 2013. דרור עינב
האב ניסה להסביר כי שני ילדיו נולדו בבתי חולים בישראל, קיבלו את כל החיסונים והטיפולים המקובלים בישראל והם אף חברי קופת חולים. הכניסה לחדר המיון באיכילוב/דרור עינב

גם בהמשך, לפי התביעה, נמשך היחס המפלה והמעליב. לאחר כשעה שבה המתינו בחדר, הגיעו למקום שני רופאים והסבירו לבני הזוג כי ישנה "בעיה עם עובדים זרים שמגיעים עם כל מיני מחלות". האב שוב ניסה להסביר כי בנו נולד בישראל, אולם הוסבר לו כי ישנו נוהל בבית החולים שחל על "חולים שמוצאם באפריקה או חולים שאינם ישראלים". ההיגיון העומד מאחורי הנוהל, הסבירו לו לטענתו, הוא שישנן "בעיות רציניות עם מחלות של אפריקנים", וכי ייתכן שבנו חולה בחצבת. כעבור כחצי שעה נוספת, כאשר בנם של בני הזוג החל לבכות, יצא עמו האב מהחדר, ואז לטענתו הבחינה בכך אחת האחיות, החלה לצעוק עליו והורתה לו להיכנס מיד חזרה לחדר ולסגור את הדלת. רק כשלוש שעות לאחר שהוכנסו לחדר, ולאחר שהסתיימו בדיקות הרופאים, הותר להם לצאת הביתה.

לדברי עו"ד שבאיטה, המקרה מצביע על "תופעה חמורה של אפליה בין בני אדם אך ורק על בסיס צבע עורם". לדבריו, "הדבר חמור במיוחד לנוכח העובדה כי מדובר בטיפול רפואי שניתן על ידי אחד מבתי החולים הגדולים בישראל, הגם שבמקרה זה לא הייתה הצדקה רפואית כלשהי ליחס המפלה שהתובעים זכו לו". עו"ד אסף וייצן ממוקד הסיוע לעובדים זרים הוסיף: "לא ניתן להפלות מבקשי מקלט ובמקביל לשמור על זכויותיהם השוות של תושבי ישראל. אנחנו מקווים שהתביעה שהגישה הקליניקה בשם בני המשפחה תסייע להשיב את הצדק ולמתוח קו גבול ברור בין המותר לאסור".

בית החולים: "האב התנהג בתוקפנות"

מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה כי בנם של בני הזוג, שהם חסרי מעמד תושב וללא ביטוח רפואי, הגיע לחדר המיון כשהוא סובל מתסמינים של חום והקאות, בתקופה שבה התפרצה בעיר תל אביב מחלת החצבת בקרב ילדים של פליטים ומהגרי עבודה יוצאי אפריקה. בעקבות התפרצות זו, פרסם משרד הבריאות הוראות מיוחדות למניעת הפצת מחלות מדבקות באוכלוסייה זו, לצורך מתן טיפול רפואי נכון ובטוח.

"בזמן שהייתו בבית החולים, אובחן וטופל הפעוט בחדר הטיפולים שבמרכז חדר המיון", הוסיפו בבית החולים, "שם נלקחו ממנו בדיקות דם שהצביעו לבסוף על מחלה ויראלית. הוא שוחרר לביתו בסיום הטיפול במצב טוב. יודגש כי על אף השירות והטיפול הרפואי המסור שהוענק לילד, התנהג אביו בגסות רוח ובתוקפנות מילולית כלפי הצוות לאורך כל השהות במקום. התביעה הזו, שטרם הגיעה לבית החולים, מקוממת במיוחד על רקע העובדה שהמרכז הרפואי תל-אביב מעניק מדי יום טיפול רפואי שוויוני ואדיב לכלל האוכלוסיות בישראל ללא הבדל דת, גזע ומין". באיכילוב מבהירים כי גם במקרה זה הוענק שירות כזה, על חשבון בית החולים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully