וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת דו"ח המבקר בפרשת הרפז תופץ למעורבים

27.2.2012 / 11:06

מבקר המדינה לינדנשטראוס יבקש התייחסות המבוקרים לדו"ח ביום ראשון הקרוב. הכתמת שמות בכירים שמעורבים בפרשה עשויה להשפיע על החלטות הרמטכ"ל בסבב המינויים הקרוב

מבקר המדינה יעביר ביום ראשון הקרוב את טיוטת דו"ח הרפז לכלל המעורבים בפרשה ויבקש את התייחסותם למסמך, שצפוי להתפרסם בקרוב. כך הודיע היום (שני) משרדו. המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, החליט להזהיר את המעורבים ואת כל כלי התקשורת מפרסום תוכן הטיוטה בטרם יתפרסם הדו"ח הסופי, שכן מדובר בעבירה על החוק.

בהודעה הקודמת של משרד מבקר המדינה התייחס דובר המשרד, שלמה רז, לפגישה בין ראש אגף החקירות במשטרה יואב סגלוביץ' והמבקר לינדנשטראוס, שם כינה את הפרשה "פרשת ברק-אשכנזי". יועץ התקשורת של שר הביטחון, ברק סרי, מחה על ההודעה ופנה למבקר המדינה בטענה כי לברק ואנשיו אין כל קשר לפרשה ולכן אין סיבה לכנות אותה כך. משרד המבקר פרסם הבהרה בה התייחס לפרשה כ"פרשת הרפז".

צמרת צה"ל נמצאת בדריכות גבוהה שכן הכתמת שמות קצינים בכירים שמעורבים בפרשה עשויה לפגוע בהחלטות הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לגבי סבב המינויים הקרוב במטה הכללי. הבולט שבקצינים הוא האלוף גדי אייזנקוט שממתין לתוצאות הדו"ח שכן הוא מוגדר כמועמד מוביל לרשת את תפקיד סגן הרמטכ"ל במקומו של האלוף יאיר נווה.

בתחילת חודש אוגוסט 2010 חשפו חדשות ערוץ 2 מסמך שנושא את לוגו משרדו של אייל ארד ובו הנחיות ליצירת תדמית חיובית עבור האלוף יואב גלנט שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל ויצירת תדמית שלילית למועמד הנוסף - האלוף בני גנץ והרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי. גלנט וארד הכחישו כל מעורבות בכתיבת המסמך ובשל כך נפתחה חקירה במשטרה כדי לברר מי עומד מאחורי זיוף המסמך. בין מוסרי העדויות היו הרמטכ"ל אשכנזי, אלופים במטה הכללי, אנשי לשכתו של שר הביטחון ברק ואזרחים, בהם אנשי משרדו של ארד.

המשטרה ניקתה את כל מי שמסר עדות וסימנה את סא"ל במיל' בועז הרפז כמי שעומד מאחורי זיוף המסמך. הרפז, שנעצר לחקירה, הודה בזיוף אך מאוחר יותר חזר בו ושינה את גרסתו בטענה כי המסמכים נמסרו לו במעטפה על ידי גורם אלמוני. בכך אישרה המשטרה לשר הביטחון להתחיל בהליך בחירת רמטכ"ל חדש כשבסופו נבחר האלוף יואב גלנט. בתום פרסומים שונים ומעורבות של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה הוחלט לבטל את הבחירה בגלנט ולבחור במקומו באלוף בני גנץ לאחר שנמצאו אי סדרים בהתנהלותו של האלוף גלנט בבניית חלקים ביתו.

במשך כמה חודשים היה המסמך בידיו של רא"ל אשכנזי

באותה תקופה החלו להתפרסם פרטים מביכים בפרשה שחשפו את האופן שבו הגיע לערוץ 2. התגלה כי המסמך הועבר על ידי עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, לידי אל"מ במיל', גבי סיבוני, מקורבו של האלוף גדי אייזנקוט. סיבוני התייעץ עם תמיר פרדו, מי שלימים מונה להיות ראש המוסד מה לעשות במסמך ולאחר מכן באבי גוט שהעביר אותו לחברת החדשות של ערוץ 2.

עוד התברר כי במשך חודשים היה המסמך בידיו של רא"ל אשכנזי והוא בחר שלא לעשות בו שימוש פומבי אך הראה אותו לאלוף אייזנקוט ולאלוף גנץ. למרות שהמשטרה סתמה את הגולל על הפרשה וטענה כי אין מעורבות של אנשי צבא בכתיבת המסמך החליט שר הביטחון, אהוד ברק, למנות את האלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות חיילים, לעמוד בראש ועדה שתבחן את ממצאי חקירת המשטרה בתחום האתי בשל מעורבות קצינים בפרשה. ברק טען בפני פורום המטה הכללי כי היה כן ניסיון לחתור תחת חוק יסוד הצבא שמשמעותו היא חתירה תחת סמכותו של שר הביטחון וניסיון להשפיע עליו בבחירת הרמטכ"ל.

גנץ כינה את הפרשה כ"פגר על שולחן המטה הכללי"

לבסוף החליט מבקר המדינה לחקור את הפרשה ובכך הורה ברק להקפיא את כתב המינוי של ועדת בריק עד לסיום עבודת המבקר. ממצאי דו"ח מבקר המדינה מעוררים סקרנות רבה ודריכות בקרב צמרת צה"ל בשל הטענות כלפי אל"מ וינר שנבחר לכהן כקצין חינוך ראשי של צה"ל בדרגת תא"ל אך קידומו הוקפא בשל הפרשה. כמו כן, עננה מרחפת מעל לראשו של האלוף גדי אייזנקוט ששמו אוזכר בפרשה כמי שידע על המסמך ולא דיווח על כך לשר הביטחון אך בכל זאת ביקש מגבי אשכנזי להעביר את המסמך לראש הממשלה או ליועץ המשפטי לממשלה. גנץ כינה את הפרשה כ"פגר על שולחן המטה הכללי", וטען עוד בטרם נבחר כי יש לחקור את הפרשה לעומק כדי להוציא את האמת לאור ואת הסירחון מצמרת המטה הכללי.

מאז שנחשפה הפרשה על ידי חברת החדשות של ערוץ 2 נחשפו פרטים נוספים רבים על הפרשה, בהם הקשר בין גבי אשכנזי ורעייתו רונית לבועז הרפז שעדיין מתכחש לכתיבת המסמך. לדברי מקורביו - "הוא נוצל על ידי כלל המעורבים שעבדו עליו". הרפז ממתין להחלטת פרקליטות המדינה בעניין הגשת כתב אישום נגדו.

גורמים במערכת הביטחון מדגישים כי לא מן הנמנע שאם מבקר המדינה לא מצא עבירות פליליות או כשלים חמורים בהתנהלות קציני צה"ל, יעורר שוב ברק את פעילותה של ועדת בריק שתבחן את הפן האתי של מעורבות קציני צה"ל בפרשה.

עוד באותו נושא
לקראת דו"ח פרשת הרפז: דריכות במחנות ברק ואשכנזי
אהוד ברק העיד בפני המבקר על "פרשת הרפז"
בגלל 'מסמך הרפז' - "איזנקוט לא ימונה לסגן הרמטכ"ל"


לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully