וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסללה הדרך: "חוק גרוניס" צפוי לעבור בשבוע הבא

פנחס וולף

27.12.2011 / 19:12

שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים יוביל לאישור החוק שיאפשר לשופט גרוניס לכהן כנשיא העליון. בש"ס החליטו לכרוך את שני החוקים, במטרה לקדם סעיף שיוביל לשינוי הוועדה למינוי דיינים

לאחר השתהות ארוכה, בעקבות מחלוקות פוליטיות ומשפטיות, נסללה הדרך לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ולחקיקת "חוק גרוניס" – כך נודע היום (שלישי) לוואלה! חדשות. ועדת החוקה של הכנסת צפויה לאשר בהכנה לקריאה שניה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, במסגרתו יתבצע הליך חריג כאשר הכנסת תכריח את לשכת עורכי הדין לקיים בחירות חוזרות לנציגיה בוועדה למינוי שופטים ובוועדה למינוי דיינים. שבוע לאחר מכן החוק יגיע להצבעה סופית במליאת הכנסת.

"חוק גרוניס" מבקש לקבוע כי שופט עליון יוכל להתמנות לנשיא בית המשפט גם אם נותרו לו פחות משלוש שנים לפרישתו מהתפקיד. החוק יסלול את דרכו של השופט אשר גרוניס, אשר כהונתו מסתיימת בינואר 2012, לכס הנשיאות. אישור החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים בוועדת החוק, יאפשר את אישור "חוק גרוניס" במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, כנראה כבר בשבוע הבא.

המניע של ש"ס: השפעה על מינוי הדיינים

לכאורה מדובר בשני חוקים לא קשורים זה לזה, מלבד העובדה ששניהם מבקשים להשפיע על הרכבו של בית המשפט העליון, אלא שמפלגת ש"ס החליטה לפני כשלושה שבועות לכרוך את שני החוקים יחדיו, כדי לעמוד על כך שגם שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים יתבצע, על אף מורכבותו החוקתית.

הסעיף החשוב לש"ס הוא זה המדבר על הרכב הוועדה למינוי דיינים. ההצעה קובעת כי נציג לשכת עורכי הדין בוועדה יהיה ראש לשכת עורכי הדין או נציג מטעמו, בניגוד למצב היום שהנציג הוא מהאופוזיציה, הממוקמת על צידה השמאלי של המפה הפוליטית. "אם מדברים על שינוי בחוק הקשור למערכת המשפט, גם חוק לשכת עורכי הדין חשוב לנו", הסביר אז יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי. "מי שרוצה לקדם את 'חוק גרוניס', שישים ב'טיפול נמרץ' גם את החוק השני. שיביאו פתרונות לעניין".

סיבה נוספת לעיכוב החקיקה בשני החוקים האלה הייתה מחלוקת בין שר המשפטים יעקב נאמן, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד) ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו). אלקין, כמו השניים האחרים, סירב לפרט את עמדתו בנושא, אך אמר בעבר כי "בעקבות השיח הציבורי של השבועות האחרונים, אני שוקל את עמדתי מחדש לגבי שני החוקים".

עוד בנושא
קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב
ש"ס: נתמוך בחוק גרוניס - אם תשונה ועדת השופטים
אנשי רוח לשופט אשר גרוניס: "אל תקבל המינוי לנשיא בית המשפט העליון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully