וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: יהיה קשה לגבש קואליציה עולמית נגד אירן

שר הביטחון אמר כי יש להטיל "סנקציות קטלניות" על אירן, בראשן סנקציות כלכליות, כולל בבנק המרכזי. בנושא הדיון הציבורי בנושא התקיפה אמר כי היה זה מסע הפחדות מוגזם ומופרך

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר הבוקר (שלישי) בראיון לרשת ב' של קול ישראל כי התמצית של דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנושא הגרעין האירני היא "שאירן ממשיכה בעורמה, אבל בהחלטיות ובעקביות, להגיע לנשק גרעיני תוך שהיא מתעתעת בעולם". ברק קרא לקהילה הבינלאומית להטיל על אירן "סנקציות קטלניות שיכריחו את אירן לעצור, וכל זמן שאין סנקציות יעילות אנחנו קוראים לידידותינו לא להוריד אף אופציה מהשולחן". ברק פירט את הסנקציות שיש להטיל ואמר כי ביניהן יש צורך ב"סנקציות כלכליות, כולל בבנק המרכזי, על היכולות לקיים פעולות כלכליות וסנקציות שעוצרות את הייבוא והייצוא של נפט וכיוצא בזה הן סוג הסנקציות שיכולות לעצור", אך יחד עם זאת הטיל שר הביטחון ספק "ביכולת לגבש קואליציה קוהרנטית" בקרב מדינות העולם, וכי הוא לא אופטימי בעניין זה.

עוד באותו נושא:
הדיון בנושא הגרעין האירני - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
ישראל ביצעה ניסוי בשיגור טיל מעל שמי המרכז
לקראת דו"ח סבא"א: כמה קרובה אירן לנשק גרעיני?
בגבעת אסף נערכים לפינוי אפשרי: "יהיה פה מאבק"

אם גבעת אסף היא קרקע פרטית - היא לא תהיה

ברק התייחס גם ל"פסטיבל התקשורתי" מהימים האחרונים בנושא אירן ואמר כי מדובר ב"מסע הפחדות מוגזם ומופרך". שר הביטחון ציין כי כל אזרח בר דעת "היה כבר על סף שיכרון מכמות האינפורמציה שהוא קיבל", וכי הדיון התקשורתי "מחייב חשבון נפש מה עשינו פה והאם זה היה שיח עמוק או רדוד". כמו כן, התייחס ברק לפרסום על פיו ראש המוסד לשעבר מאיר דגן וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין פתחו את הדיון הציבורי בנושא ואמר כי "אני אומר לך היום באחריות אנחנו המדינה הכי חזקה במזרח התיכון", אך יחד עם זאת "מלחמה זה לא פיקניק, ואנחנו רוצים פיקניקים ולא מלחמות". שר הביטחון אמר כי "התרחיש כאילו יושבים שני אנשים (ראש הממשלה ושר הביטחון) בחדר סגור זה תיאור תלוש מהמציאות".

כמו כן התייחס שר הביטחון לתזמון של ביצוע הניסוי בשיגור טיל בשמי אזור המרכז בשבוע שעבר, כשברקע הדיון הציבורי בנושא תקיפה ישראלית באירן, ואמר כי "מערכת הביטחון לא הייתה יכולה לדעת שההתעניינות של האנשים תצמח באותו זמן". ברק ביטל את האפשרות של קשר בין תזמון הניסוי לדיון ואמר כי "אנחנו עוסקים בדברים מאוד רציניים" וכי "ראוי שהשיח יתקיים בצורה אחראית".

עד היום הוטלו ארבעה סיבובי סנקציות

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון סיפרו כי האפשרות להטיל סנקציות על הבנק המרכזי של אירן מתקדמת. "ישראל ומדינות נוספות אירופה מפעילות לחץ לפגוע בבנק המרכזי של אירן שעד כה כולם נזהרו להכליל אותו במסגרת סל הסנקציות. זו תהיה מהלומה רצינית".

עד היום הטילה מועצת הביטחון ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על מכירת חומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של אישים ספציפיים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית. השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן והרחיב את הקפאת הנכסים. השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן. הרביעי, ביוני 2010 הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל אירוע בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של "משמרות המהפכה" האירניים וחברות הסחר הימי האירניות, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. בשבוע שעבר דיווחו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" אל מול הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה עד כה.

הקושי העיקרי בהעברת סנקציות נוספות טמון בעובדה שלשם כך נדרשת הסכמתן של כל המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, ובהן שתי ה"בעייתיות" - רוסיה וסין, הנוקטות באופן מסורתי מדיניות מרוככת כלפי אירן. מאחורי הקלעים, מתנהלים כל העת מגעים עם נציגיהן, וקשה בשלב זה לקבוע לאילו צעדים יסכימו בסופו של דבר. השבוע דיווח ה"טלגרף" הבריטי, מפי מקורות דיפלומטיים באו"ם, כי התנגדותן של סין ורוסיה הופכת סבב סנקציות נוסף ל"קשה ביותר להשגה", שכן שתי מדינות אלו יתנגדו לכל פגיעה במשק האנרגיה האירני - הנפט והגז (סין מייבאת נפט רב מאירן).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully