וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בעצרת ברמאללה לרגל פתיחת הדיונים באו"ם

ניר יהב, רמאללה

21.9.2011 / 11:00

אלפי פלסטינים גודשים את הכיכר המרכזית ברמאללה והרחובות הסמוכים לציון פתיחת הדיונים בעצרת האו"ם, בעניין ההכרה במדינה פלסטינית. בתי הספר ומשרדי הממשלה נסגרו לכבוד האירוע

הגדה לובשת חג: כחלק מהמאמץ הפלסטיני לקדם רוח גבית לקראת ההצבעה על בקשת הרשות בפני מוסדות האו"ם להכיר במדינתם העצמאית, נערכים היום (רביעי) ברחבי הרשות טקסים ואירועים לציון פתיחת דיוני העצרת הכללית של האו"ם. במטרה לדחוף את ההמונים לצאת לרחובות, נסגרו בתי הספר, המוסדות להשכלה גבוהה והמשרדים הממשלתיים כבר בשעות הבוקר.

כבר בשעה זו אלפי אנשים נמצאים בכיכר השעון ובכיכר מנארה שברמאללה. בין המשתתפים ישנם גם תלמידים ששוחררו במיוחד מבתי הספר, כאשר במקום שוררת אוורית חג.

הפלסטינים הולכים לאו"ם - כותרות אחרונות
יצא לדרך: נתניהו ייפגש היום עם אובמה בניו יורק
לבקשת ברק: ניגריה תימנע מהצבעה על פלסטין
גבון: עדיין לא החלטנו אם לתמוך בבקשת הפלסטינים

תהלוכות ברמאללה, ספטמבר 2011. עומר מירון
טקסים ואירועים נערכים לציון פתיחת דיוני העצרת הכללית של האו"ם. רמאללה, היום/עומר מירון

בכיר ברשות ומזכ"ל הנשיאות ברשות, טייב עבד א-רחים, נשא דברים בעצרת ואמר כי "מה שהיה לפני ספטמבר, לא יהיה אחרי ספטמבר", והוסיף כי "אחרי שכל האופציות נכשלו, לא הייתה לנו ברירה אלא לפנות לקהילה הבינלאומית". עוד אמר המזכ"ל כי הפלסטינים עומדים מאחורי אבו מאזן וכי "העם רוצה מדינה פלסטיניתעל כל האדמות שנכבשו ב-67'". עבד א-רחים התייחס גם לאפשרות פתיחה במשא ומתן ואמר כי "אנחנו מסרבים לשאת ולתת רק לשם המשא ומתן", והוסיף כי "אנו רוצים מסגרת זמנים ברורה להקמת מדינה עצמאית. ממשלת נתניהו וליברמן אומרת שאין פרטנר פלסטיני, אבל הבעיה היא שאין פרטנר ישראלי שרוצה שלום". בנוגע להיותו של הצעד הפלסטיני חד צדדי אמר כי "ישראל אומרת שהצעד שלנו חד צדדי. כאילו שההתנחלויות ומתקפות המתנחלים הן לא חד צדדיות. הרי ההתנחלויות הן אלה שהורסות את השלום".

בנוסף, חברות אוטובוסים ומוניות הודיעו כי יסיעו בהתנדבות כל מי שירצה להגיע לעצרת. הרחובות המובילים נחסמו לתנועה, וכוחות רבים של המשטרה הפלסטינית פרושים באזור. המפגינים צועקים ססמאות כגון "ברוח, בדם, נפדה את פלסטין", "מדינה היא זכות קדושה", "ישראל תיפול", ו- "מתנחלים פשיסטים החוצה". אחד מהתושבים במקום אמר לוואלה! חדשות כי "הגענו למקום כדי לומר לאבו מאזן: 'תמשיך, תמשיך, תמשיך'. אנחנו מאושרים היום, זה יום היסטורי. אינשאללה בקרוב תקום לנו מדינה".

תהלוכות ברמאללה, ספטמבר 2011. עומר מירון
"ממשלת נתניהו וליברמן אומרת שאין פרטנר פלסטיני, אבל הבעיה היא שאין פרטנר ישראלי שרוצה שלום". התהלוכות ברמאללה, היום/עומר מירון

ברמאללה מתוכננים אירועים רבים, והם נפתחו באופן סמלי מול קברו של יאסר ערפאת, בתוך המוקטעה. עצרות נוספות צפויות גם בבית לחם, שכם, קלקיליה, ג'נין וחברון. מארגני העצרות הבטיחו כי באירועים השונים ישתתפו עשרות אלפי בני אדם. העצרות צפויות להגיע לשיא ביום שישי, עם נאומו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, בפני העצרת הכללית של האו"ם. אז ייתלו ברחובות הערים מסכי ענק, גם כן במטרה לשכנע את ההמונים להשתתף בחגיגה.

"אנו צופים שכל תושבי רמאללה יגיעו לעצרת המרכזית ביום רביעי", אמר לוואלה! חדשות מחמוד, אחד ממארגני הפעילויות לקראת ההצבעה באו"ם. מחמוד עומד גם מאחורי עמוד ברשת החברתית פייסבוק המאגד את כל האירועים שמתקיימים ויתקיימו ברשות הפלסטינית לקראת הפנייה לאו"ם. "יש עצרות, תהלוכות, הפגנות תמיכה, אירועי תרבות, אירועי ספורט, פאנלים אקדמיים, ועוד. גם אחרי יום רביעי נקיים מדי יום עצרות תמיכה בכל המחוזות בגדה. את עצרות הענק נסיים ביום שישי, נתאסף יחד ונאזין לנאום אבו מאזן ובכך נסיים את שלושת הימים האינטנסיביים של העצרות".

אלפים בעצרת ברמאללה לרגל פתיחת הדיונים באו"ם, ספטמבר 2011. עומר מירון
ברמאללה מתוכננים אירועים רבים, והם נפתחו באופן סמלי מול קברו של יאסר ערפאת, בתוך המוקטעה. אלפים בעצרת ברמאללה, היום/עומר מירון

ביקור ברמאללה מגלה כי ייתכן וההתלהבות היא מנת חלקה של הרשות, ואולי פחות של אזרחיה. צעירי העיר, ממש כמו צעירי ניו יורק או צעירי תל אביב, מודעים לכך שהם חיים בבועה. הם יודעים היטב שהעיר שבה הם גרים עוברת תהליכי פיתוח וצמיחה מדהימים, שלא כמו יתר הערים ומחנות הפליטים ברחבי הגדה, ואולי בשל כך הם מעדיפים לשוחח על מוזיקה וספורט ולא על פוליטיקה כשהם נפגשים בברים הפרושים ברחבי העיר.

"אנחנו יודעים שגם לאחר הטקסים וגם לאחר שעצרת האו"ם תסתיים, דבר לא ישתנה בשטח", מסבירה צעירה תושבת העיר תוך כדי לגימת כוס יין אדום, "בנוסף לכך, בעוד שרבים ברמאללה תומכים בפנייה לאו"ם, יש לא מעט שמתנגדים לה משום שהם חוששים למעמדם של הפליטים הפלסטינים ויש גם כאלה שפשוט לא אכפת להם. הם לא מבינים מה קורה וזה לא ממש משנה להם".

צה"ל נערך לאירועים אלימים

גם בישראל נערכים להפגנות, ובפיקוד מרכז החלו הבוקר לתגבר את העיר החברון ואת הצירים המובילים אליה.
מפקדי החטיבות המרחביות בפיקוד מרכז וקציני המנהל האזרחי ערכו אתמול סבב שיחות עם המפקדים המקבילים במנגנוני הביטחון הפלסטינים. יחד הכריזו הצדדים על כניסת ל"שעת השי"ן" לקראת בקשת ההכרה במדינה פלסטינית מהאו"ם. גורם ביטחוני אמר כי המפגשים נועדו לשפר את הקשר בין הצדדים ולמנוע טעויות בשטח בין הכוחות.

המפקדים הפלסטינים העבירו מסר ברור למפקדי החטיבות של צה"ל, "אנחנו נגד אלימות ונעשה הכל כדי למנוע אלימות". הקצינים משני הצדדים סיכמו עם קציני המנהל האזרחי במפקדות התיאום והקישור כי יקיימו שיחות רצופות במהלך היממות הקרובות כדי להעלות בעיות ולתאם את הפעולות בשטח.

חדרי הפיקוד הניידים של מפקדי הגדוד ומפקדי החטיבות מסיירים בשטח כדי לתת מענה מיידי לאירועים אלימים, אם יקרו, ועל מנת למנוע חיכוך. במערכת הביטחון יגבירו את רמת הדריכות עם תחילת התהלוכות, כדי למנוע אפשרות שהאזרחים יצעדו לעברי מוצבי צה"ל או ההתנחלויות באזור.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully