וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: נשק כימי סורי עלול להגיע לידי ארגוני טרור

ה-"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי סוכנויות המודיעין של ארה"ב וישראל עוקבות בדריכות אחר המצב בסוריה מחשש כי מאגרי הנשק הכימי של המשטר יפלו לידי ארגוני טרור. "החשש הוא מהתפוררות"

"אנחנו מאוד מודאגים ממצב הנשק להשמדה המונית שבידי סוריה" כך אמר שגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן בראיון שמתפרסם הבוקר (שבת) בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". "אנחנו עוקבים יחד עם הממשל האמריקני אחר המצב בדריכות רבה". דבריו של אורן נאמרים על רקע החשש הגובר בארצות הברית וישראל שעוקבות אחר מאגרי הנשק הכימי בסוריה מתוך דאגה שארגוני טרור ינצלו את המהומות נגד משטרו של בשאר אסד על מנת להשתלט עליהם. על פי המודיעין האמריקני מאגרי הנשק של אסד כוללים כמויות נכבדות של גז חרדל, גז VX וסארין, כמו גם טילים ומערכות שיגור המותאמים לנשיאתם.

ה-CIA דיווח כבר ב-2009 כי סוריה מחזיקה במאגר של נשק כימי במשך שנים רבות. לדברי בכירים בארה"ב בסוריה פזורים לפחות חמישה אתרים לייצור החומרים הכימיים. לדברי הבכירים האתרים קשים לאיתור ומעקב מכיוון שהם פזורים ברחבי המדינה בערים כמו דמשק, חמה, לטקיה ואלפו. לדברי הבכירים, בחלק מהאתרים מוצבים גם טילי סקאד. עם זאת מדגישים הגורמים כי אין כל ראייה לכך שאבטחת מאגרי נשק אלה נפגמה או לכך שנשק כימי הוברח, בין אם על ידי ארגוני טרור ובין אם על ידי משטרו של אסד לידי חיזבאללה או חמאס.

בארה"ב ובישראל חוששים שהמצב ישתנה עם סוריה תילך בדרכה של לוב ותיכנס לתקופה ממושכת של מלחמת אזרחים. מומחים העוקבים אחר הפצת נשק להשמדה המונית בעולם מודאגים כי כוחות השומרים על המאגרים יופנו לטיפול בנושאים אחרים עקב המצב במדינה ובכך תיפגם אבטחתם של המאגרים. כמו כן עלה החשש כי גורמים בצבא סוריה יבקשו למכור חלקי ארטילריה המכילים חומרים כימיים. " הפחד הוא מפני התפוררות", אומר החוקר לאונרד ספקטור. "במצב בו הצבא מתפורר עליך להיערך לכל התרחישים האפשריים".

בחודש אפריל אישר לראשונה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמאנו, שסוריה ניסתה לפתח בחשאי כור גרעיני למטרות צבאיות באתר בדיר א-זור, שהופצץ על פי גורמים זרים על ידי ישראל. אמאנו הסביר במסיבת עיתונאים בצרפת כי האתר, שהופצץ בקיץ 2007, היה למעשה "כור בבנייה".

עוד בנושא נשק להשמדה המונית בסוריה:

צ'ייני: לחצתי להפציץ הכור בסוריה - בוש סירב
"הכור שהופצץ בסוריה פעל עם עוד 3 מתקני גרעין"
סבא"א מאשרת: סוריה בנתה כור במתקן בדיר א-זור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully