וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיהום בנחל צין: "רק דוגמה קטנה לעתיד לבוא"

29.6.2011 / 20:35

מומחים הסבירו כי דליפת הדלק שנגרמה במהלך קידוח, היא רק דוגמא קטנה למה שעלול להתרחש בקידוחים גדולים יותר. לדבריהם, ישראל לא תצליח להשתלט על זיהום כזה אם יתרחש בים התיכון

יש לטפל מיידית ובמהרה בזיהום הכבד שנגרם לנחל צין בעקבות דליפת הדלק באזור שדה בוקר - כך הסבירו היום (רביעי) מומחי איכות סביבה לוואלה! חדשות. לדבריהם, הזיהום, שהתרחש בעקבות דליפת דלק במהלך עבודות של חברת קו צינור הנפט אילת-אשקלון, יכול לפגוע במים, בצמחייה ובבעלי החיים, אך ניתן להשתלט עליו בטרם ייגרם נזק בלתי הפיך לשמורה.

עוד באותו נושא:
דלק רב נשפך לנחל צין, חשש לנזק בלתי הפיך
בפעם השנייה ביומיים: נפט דלף למפרץ אילת
בשבת: דלק נפלט לחופי אילת, אין סכנה לשמורת האלמוגים

תמונות מדליפת הנפט , דלק סילוני בנגב, יוני 2011. צחי אולייניק, רשות הטבע והגנים
"הטמפרטורות הגבוהות של הקיץ יביאו לפירוקם של הדלקים"/רשות הטבע והגנים, צחי אולייניק

פרופ' אופירה אילון, ראש תוכנית האנרגיה בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, טוענת כי ניתן לתקן את הנזק שנגרם לנחל. "בטווח הקצר", היא הסבירה, "מדובר בזיהום מתפשט שחלקו ינוקה באופן טבעי על ידי הטמפרטורות הגבוהות של הקיץ שיביאו לפירוקם של הדלקים".

אילון הסבירה כי באופן לא טבעי ניתן להאיץ את הליך הפירוק של הדלק על ידי תוספות של דשנים וחיידקים ייעודיים שמפרקים את השרשראות הפחמניות הארוכות של הדלק ואמרה כי ישנן חברות בארץ שמתמחות בתחום הזה. עם זאת, חששה העיקרי נובע מנושא הזרמת הכספים הממוקדת והמהירה הנדרשת לשם הטיפול בזיהום. "במידה והכספים לא יועברו במהרה לחברות המתמחות בנושאים אלה, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בזיהום ארוך טווח", אמרה.

ד"ר נועם גרינבאום, מומחה למקורות מים מהחוג לגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, מודאג הרבה יותר מאילון, בעיקר מפאת החשש לחדירתם של הדלקים למאגרי המים. "אם הנפט יגיע לאקוויפר הסחף, באזור שדה בוקר ובמורד הנחל, הוא יזין את המעיינות בסביבה. אותם מעיינות יזדהמו וכתוצאה מכך הצמחייה ובעלי החיים באזור ייפגעו מפני שהמים יהיו לא שמישים", הוא הסביר, "הבעיה הגדולה ביותר היא שבגלל מיעוט זרימות מים ושיטפונות באזור המדברי, ההתנקות הטבעית תיקח הרבה זמן ומשך הפגיעה יהיה ממושך". גרינבאום סבור כי מדובר אירוע נדיר שלא זכור כמותו בשנים האחרונות.

תמונות מדליפת הנפט , דלק סילוני בנגב, יוני 2011. צחי אולייניק, רשות הטבע והגנים
תמונות מדליפת הנפט , דלק סילוני בנגב, יוני 2011/רשות הטבע והגנים, צחי אולייניק

פרופ' יוחאי כרמל מהיחידה להנדסת הסביבה, מים וחקלאות בטכניון הזהיר מפני שתי הבעיות העיקריות שיווצרו כתוצאה מהזיהום. הראשונה, לחי ולצומח והשנייה היא חלחול למי התהום. לדבריו, ליטר דלק יכול לזהם מיליון ליטר מים. "נחל צין אינו מערכת טבעית כבר שנים רבות", אמר כרמל, "המפעלים באזור מזרימים לשם באופן קבוע חומרים מזהמים. אבל אולי ייצא משם משהו טוב בעקבות האסון הזה והוא טיפול יסודי וממוקד בשמורת טבע מוזנחת ופגועה". עם זאת, לדבריו, הנזק שייגרם לסביבה ניתן להכלה בעזרת טיפול יעיל.

פרופסור אלון טל, יו"ר התנועה הירוקה ומרצה במחלקה לאקולוגיה מדברית באוניברסיטת בן גוריון, דווקא מודאג יותר מפני המצב בים התיכון והקידוחים של ישראל באזור. "מה שהיה היום זו דוגמא קטנה לעומת מה שעלול לקרות שם, כאשר מדובר בקידוחים עמוקים ומסוכנים הרבה יותר", אמר. לדבריו, לחברות אין את הידע המקצועי הנדרש כדי למנוע תקלות ודליפות מהסוג שאירעו היום לכשיתרחשו בים התיכון. "היום מדברים על אלפי ליטרים, בים התיכון מדובר על מיליונים. ארה"ב, עם ניסיון של עשרות שנים, לא הצליחה להתמודד עם תקלה בדליפה במפרץ מקסיקו, אזי שישראל בוודאי לא תהיה מסוגלת".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully