וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור הקיצוץ בביטחון: האוגדות בגבול יעברו "התמחות"

26.6.2013 / 16:50

הרמטכ"ל הנחה לבחון את תכנית הקיצוצים שנגנזה אחרי מלחמת לבנון השנייה. במקביל, וכדי להתמודד עם התקציב המוקטן, בוחנים בצבא קיצוץ בחטיבות, ביטול תקנים וסגירת מערכים

תוכנית הקיצוצים הדרמטית במבנה צה"ל, אשר נגנזה אחרי הביקורת על תפקודו במהלך מלחמת לבנון השנייה, שוב עולה על הפרק נוכח הקיצוץ בתקציב הביטחון. קצינים בכירים בצה"ל קיבלו הנחיה לשלוף מהמגירה את התכנית אשר זכתה לשם "עטרת", שהגה הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, עוד בימיו כמפקד זרוע היבשה, יחד עם אלוף יעקב אייש ואלוף יואב הר אבן. קצין בכיר בצה"ל אישר כי במהלך דיונים סגורים הורה הרמטכ"ל לבחון את התכנית מחדש ולהתאימה לקיצוץ הנדרש.

במרכז תכנית "עטרת", הפיכת אוגדות בצה"ל בגבולות השונים לאוגדות מתמחות גזרה. לדברי הקצין הבכיר, במקום אוגדה שתהיה מפוזרת במשימות על פי כל המדינה, היא תתמקד בפעילות ביטחון שוטף. תחת זאת, נטל ה"הכרעה" בשעת חירום יועבר לידי אוגדה אחרת ובכך ייחסכו משאבים ותקנים.

לדבריו, כך יש גם לעשות ברמה החטיבתית - כלומר לעבור מחטיבה לעוצבה בעלת יכולות מגוונות. "מהלך כזה יצור תמהיל שירכז כוח במקומות נכונים, יביא לקיצוץ במשאבים ותקנים ואפילו יביא לקיצוץ במפקדות גיס", אמר. למרות המגמה לקצץ במפקדות, החליט הרמטכ"ל כי מפקדת חזית העומק - שמשתלבת באופן נרחב בתכניות האופרטיביות של צה"ל, לא תקוצץ.

במקביל, הנחה הרמטכ"ל להקים שלושה צוותי חשיבה שיבדקו את תרחישי הפעולה האפשריים של צה"ל - זאת לאור השתנות האיומים במזרח התיכון, ולצד השינויים האמורים במבנה צה"ל.

בתום עבודת המטה שתוצג לרמטכ"ל, יכריע רא"ל גנץ על שורה של צעדים כואבים ביניהם קיצוץ מפקדות, איחוד יחידות וסגירת מערכים. ראש אגף המודיעין האלוף אביב כוכבי כבר הודיע בפורום בכירים כי יקוצצו ימי המילואים באגף באופן משמעותי והנטל יעבור למשרתי הקבע והסדירים כדי לחסוך בעלויות. בשיחות סגורות הועלתה האפשרות לאחד בין מחלקת כושר קרבי למפקדת המרהו"ם (מרכז הטסה והכשרות מיוחדות א.ב) במטרה לקצץ בתקנים - אך מהר מאוד הרעיון נפסל למרות שהועלה על ידי קצין בכיר בזרוע יבשה.

קצין באגף כוח האדם בצה"ל ציין כי בשלב זה נראה שקיצוץ משמעותי יונחת על מחלקת מדעי ההתנהגות (ממד"א א.ב) בצה"ל. בכל בסיס אימון חטיבתי, חטיבה ואוגדה יש קצין מדעי ההתנהגות ויועצים ארגוניים עם כוח אדם נוסף. מבדיקות שנעשו בזרוע היבשה עולה כי מפקדי גדודים ומפקדי חטיבות, מעדיפים לקצץ בתקנים של קציני ממד"א ולא בלוחמים או בהדרכה. בנוסף לכך, נבדקת אפשרות לקצץ משמעותית בתחום התקשורת הצבאית כמו צמצום בהיקף ההדפסה והתפוצה של ביטאונים ומגזינים ומעבר לתפוצה ברשת האינטרנט. יצוין, כי החלטות הרמטכ"ל חייבות את אישור שר הביטחון משה בוגי יעלון.

גלי צה"ל, גל"צ. נמרוד סונדרס
נבדקת אפשרות לקצץ משמעותית בתחום התקשורת הצבאית./נמרוד סונדרס

מדובר צה"ל נמסר, "בצה"ל נערכים לקיים את מסגרת התקציב שהוחלטה ונבחנות הצעות להתייעלות. ההצעות טרם נידונו בצורה מעמיקה וטרם סוכמו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully