וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגזרות בצה"ל: בוטלו תעסוקות מבצעיות למילואים עד סוף השנה

3.6.2013 / 17:59

בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון החליט הרמטכ"ל לבטל את כלל התעסוקות המבצעיות לגדודי המילואים בקרב כוחות היבשה. כמו כן, יחול קיצוץ גם בפעילות הכוחות הסדירים

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו בשר הביטחון מתייחס לקיצוץ בתקציב הביטחון בשבוע שעבר

עוברים מדיבורים למעשים: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, החליט היום (שני) לבטל את כלל התעסוקות המבצעיות לגדודי המילואים במהלך שנת 2013 בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון עליו הוחלט במסגרת תקציב המדינה לשנים 2013-2014. על פי החלטת פורום המטה הכללי של צה"ל, צווי המילואים שנשלחו לחיילי ארבעה גדודי מילואים לשבועיים הקרובים יבוטלו לאלתר. כמו כן, הוחלט לבטל את התעסוקות המבצעיות לכ-70 גדודי מילואים בסך הכל למשך השנה הנוכחית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל לביטול ימי המילואים לפעולות מבצעיות, יבוטלו בהדרגה גם ימי המילואים לאימונים. על פי ההחלטה, במסגרת גאנט האימונים תינתן עדיפות באימונים לחטיבות המילואים המשויכות לדרג המתמרן, כלומר לכוחות היבשה הכוללים את גדודי החי"ר, שריון, הנדסה, חימוש, תותחנים, לוגיסטיקה ורפואה. הביטול בדרג המתמרן יחול בדגש על גדודי חי"ר ושריון, ואילו שאר המסגרות יקיימו כשירות בסיסית בלבד.

הגזרות החדשות יביאו לקיצוץ גם בפעילות הכוחות הסדירים. בפיקוד העורף, חיל ההנדסה וחיל התותחנים יתבצעו רק אימונים בסיסים. במקביל, במסגרות החי"ר יצומצמו האימונים בכמה שבועות. עוד הוחלט כי כלל התרגילים המטכ"ליים עד סוף שנת 2013 יבוטלו, בהם תרגיל חיל הים ותרגיל פיקוד המרכז. עוד צפויים ירידה בפעילויות החינוך בצה"ל, צמצום אירועים יחידתיים חיצוניים וצמצום בפעילויות רווחה.

מילואימניקים משתחררים בצאלים לאחר מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. יותם רונן
במסגרת גאנט האימונים תינתן עדיפות באימונים לחטיבות המילואים המשויכות לדרג המתמרן/יותם רונן

לפני כשלושה שבועות אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקצץ שלושה מיליארדי שקלים מתקציב משרד הביטחון – במקום ארבעה מיליארד כפי שדרשו באוצר. מטרת הקיצוץ עליו הנחה הרמטכ"ל היא חיסכון מידי בכספי הצבא. בנוסף לצעדים האמורים, יבחנו בצה"ל דרכים נוספות, רחבות ומשמעותיות, לקיצוץ בתקציב בעקבות "הבור התקציבי" שנוצר עקב החלטות הממשלה עד סוף שנת 2015. "צה"ל ימשיך ביתר שאת לפעול על פי עקרונות 'צבא צנוע'", נמסר. ההערכה במערכת הביטחון היא כי משנת 2016 תחל "ההתאוששות בתקציב הביטחון".

בעמותה למען משרתי המילואים הזכירו בעקבות ההחלטה כי חוק שירות מילואים משנת 2008 קובע בסעיף 3(ג) כי "על צבא הגנה לישראל מוטלת החובה והאחריות להבטיח את רמת כשירות מערך המילואים והמשרתים בו באמצעות מתן הכשרות, אימונים וציוד הולמים על פי משימות יחידותיו...". "החוק לא מתחשב במערכת השיקולים המעוותת של צה"ל, אשר מעדיפה לקצץ בכשירות המערך הלוחם ולא לקצץ היכן שהשומן האמיתי קיים וגלוי לעיני כלל הציבור", נמסר מהעמותה. "פגיעה בכשירות יחידות המילואים משמעותה הפקרת אזרחי המדינה ובמיוחד, פגיעה קשה בחיי האזרחים שעוזבים משפחה, עבודה ולימודים ומתייצבים לקרב ללא הכלים לנצח בו ולחזור הביתה בשלום". בעמותה דרשו "לקבוע תקציב קשיח לכשירות יחידות המילואים ולדרוש מצה"ל לעמוד במדדי כשירות בסיסיים שטרם הוגדרו. כך ניתן יהיה להבטיח כשירות היחידות ושימוש נכון בתקציב. מיותר לציין שאנו מאוד מקווים שאין איש בצה"ל שמעלה בדעתו לעבור על החוק".

מילואימניקים ברכבת מרכז לאחר מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. דרור עינב
"זה פוגע ביכולת של מפקד גדוד לשלוט בלוחמים שלו"/דרור עינב

בשבוע שעבר אמר גורם בכיר במערכת הביטחון כי הקיצוץ לא יפגע באופן גורף באימוני המילואים. "חיל האוויר לא ייפגע, וזה כבר סוכם", אמר הגורם בשיחה עם וואלה! חדשות. "הקיצוץ הראשוני יהיה באימונים ובימי המילואים, הנפגעים העיקריים יהיו כוחות היבשה. אבל זה לא מוחלט ולא גורף, וכעת נידרש לעשות זאת בצורה חכמה", הוסיף. לדבריו, צמצום ימי המילואים והאימונים "יחסוך מיליארד שקלים".

ההודעה על הקיצוץ התקבלה במורת רוח בקרב מפקדי גדודים במילואים. סגן-אלוף במיל', עו"ד אופיר כהן, סיים את תפקידו כמפקד גדוד לפני כשלושה שבועות. "זה פוגע ביכולת של מפקד גדוד לשלוט בלוחמים שלו. אנחנו, כמדינה, נשלם מחיר על כל ניסיון לצמצם את האימונים לגדודי היבשה", אמר לוואלה! חדשות. לדבריו, "גם ככה היקף האימונים קטן. מי שחושב להביא אותנו ארבעה ימים לפני כניסה קרקעית במלחמה ולאמן אותנו בלחץ, מתוך מחשבה שזה יצמצם את הפערים, לא מבין במילואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully