וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיאד: "פתח מתמוטט, ההנהגה הפלסטינית כושלת"

בראיון לניו יורק טיימס סיפר ראש ממשלת הרשות הפלסטינית שהתפטר בחודש שעבר כי "גורל הפלסטינים בידי מנהיגים סתמיים". על הסכם עם ישראל אמר: "מדינת שאריות לא תספיק"

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר, סלאם פיאד, שהודיע לאחרונה על התפטרותו, אמר כי הממשלה שעזב הייתה נגועה ב"מנהיגות כושלת". בראיון לניו יורק טיימס שהתפרסם אמש (שישי) סיפר פיאד כי "סיפורנו הוא סיפור של מנהיגות כושלת, משלב מוקדם מאוד". לדבריו, "זה מדהים שגורל העם הפלסטיני הוא בידי מנהיגים סתמיים לחלוטין, המונחים בהחלטות של רגע, בלי רצינות. אין אסטרטגיה, אנו חותמים על הסכמים בצורה טקטית ואנו מחזיקים בעצמנו בני ערובה של הרטוריקה שלנו".

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. AP
"אין אסטרטגיה, אנו חותמים על הסכמים בצורה טקטית". פיאד/AP

פיאד הדגיש כי למרות שהרשות התגברה על מכשולים בזירה הבינלאומית, אלו הם מכשולים פנימיים המעמידים אותה בסכנה. "אם זה נראה כמו מדינה ומתנהג כמו מדינה, אף אחד לא יכול להגיד בסופו של דבר שזו לא מדינה. בסוף, דברי מדינות זרות על שינויים לטובה לא שינו דבר, אני חי את זה. עברתי גיהינום בעבר אבל זה מספיק". ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סיפר כי הוא חוזה עתיד שחור להנהגה אותה עזב: "עם כל כך הרבה רעל זה בלתי נמנע שיגרם משהו קטסטרופלי. המערכת לא מצליחה, המדינה סובלת. הם לא ישנו את דרכיהם ולכן עליי ללכת", אמר והזהיר כי "המפלגה הזו, פתח, הולכת להתמוטט. יש כל כך הרבה אכזבה".

"ישראל תצטרך לעשות פשרות בנוגע לירושלים"

"הישראלים לא השתחררו מ'גן הכיבוש'", אמר פיאד בהתייחסו להסכם עתידי אפשרי. "בואו נוודא כי לאוכלוסייה הבדואית בעמק הירדן תהיה גישה למי שתיה לפני שנדון בהסכמים סופיים. זהו עניין של 'הזכות לחיים' עבור הפלסטינים", סיפר והוסיף כי אמר לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי "על הצריף לבוא לפני גורד השחקים", כלומר, יש לפתור ראשית את הבעיות הבסיסיות לפני שהסכם שלום יהפוך להיות ריאלי.

הדבר הראשון שיש לטפל בו לדבריו, הוא הטריטוריה של המדינה הפלסטינית העתידית, אשר קשורה קשר בל יינתק בסוגיית ההתנחלויות. "מדינה של שאריות לא תספיק", הזהיר פיאד. לדבריו, חוסר המנהיגות נכון לא רק לצד הפלסטיני, אלא גם לצד הישראלי, והדגיש כי על הציבור הישראלי להיות מעודכן ולהתחנך על הנושא הפלסטיני. הוא הציע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יגיד לישראלים: "כן, זה נכון שיש לנו חוזה עם הבורא שנתן לנו את הארץ, אבל יש במקרה גם 4.4 מיליון אנשים אחרים בארץ הזאת, שרוצים לממש את זכותם להגדרה עצמית נחישות. אז אולי אנחנו יכולים להתאים לכך קצת את החוזה האלוהי".

פיאד הוסיף כי ישראל תצטרך לעשות פשרות בנוגע לירושלים, על מנת להפוך כל יוזמת שלום לאפשרית. "ישראל אומרת 'לא' וזה נלקח כמובן מאליו. אין דבר שיחזק את היוזמה האמריקנית. אז איך אפשר להשקיע בו?"

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. פברואר, 2012. AP
מתיחות יוצאת דופן עם אבו מאזן/AP

פיאד הגיש בחודש שעבר את התפטרותו ללשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שאישר אותה יומיים לאחר מכן. פיאד הוא ד"ר לכלכלה בן 61, שעבד בעבר בבנק העולמי וב-2006 נבחר לפרלמנט הפלסטיני מטעם תנועת "הדרך השלישית" יחד עם חנאן עשראווי. וב-2007 מונה לראש ממשלת החירום הפלסטינית. במרץ 2009 התפטר פיאד מתפקידו במסגרת המאמצים להקמת ממשלת אחדות, אך לאחר מכן חזר בו מבקשתו.

לאחרונה נרשמה מתיחות יוצאת דופן בין פיאד לאבו-מאזן על רקע הדרישה להחזיר לתפקיד את שר האוצר הפלסטיני, נביל קסיס, שהגיש אף הוא את התפטרותו לפני כחודש וחצי. בעקבות הודעתו של פיאד כי הוא מסכים להתפטרותו של השר קסיס, פורסמו ידיעות רבות מטעם "מקורבי אבו מאזן", שאיימו כי על ראש הממשלה להסכים לחזרתו של קסיס, לתפקיד כל עוד לא הסכים יו"ר הרשות לפיטורים. ברקע הדברים עומדת גם המתיחות המוכרת בין צמרת פתח לבין פיאד. בפתח ביקשו להביא לפיטוריו של פיאד בהקדם, ויו"ר הרשות אבו מאזן היה היחיד עד כה שסירב לשתף פעולה עם המהלך. יצוין כי אם נכונים הדיווחים על ההתפטרות, הרי שהיא לא נכנסה לתוקף, ועליה לקבל את אישורו של אבו מאזן שאמור לשוב לרמאללה רק מאוחר יותר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully