וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יקצץ ב-50% הסיוע לחרדים נשואים שהתגייסו

18.4.2013 / 13:25

מנתוני אגף כוח האדם, עולה כי 20% מהחיילים הנשואים שנזקקים לסיוע כלכלי הם חרדים, אף שהם מהווים 12% מכלל החיילים בצה"ל. דובר צה"ל: "מדובר בעבודת מטה נרחבת"

אחרי המילואימניקים, בצה"ל מסמנים את החרדים הנשואים: באגף כוח האדם (אכ"א) נערך בשבוע שעבר דיון שבמהלכו הציע ראש חטיבת התכנון, תא"ל גדי אגמון, לקצץ עד 50% בהיקף התשמ"ש (תשלום משפחה) בשל העלויות הגבוהות וניסיונות להתייעל. מנתונים שהציג תא"ל אגמון עולה כי מסך זכאי התשמ"ש, 80% הם חיילים נשואים ו-20% הם חיילים להורים שידם אינה משגת ושאינם עומדים בתנאים סבירים של כלכלת הבית.

עוד התברר כי 20% מהחיילים הנשואים שנזקקים לסיוע כלכלי הם חרדים, אף שהם מהווים 12% מכלל החיילים בצה"ל. סך התקציב לזכאי תשמ"ש נאמד ביותר ממאה מיליון שקלים בשנה, והערכה היא שבשנים הקרובות הוא יגדל ל-120 מיליון שקלים.

123. AP
השנה צפוי זינוק בהיקף המתגייסים בשל ביטול חוק טל. חייל חרדי בנח"ל/AP

עוד התברר כי נרשמו נתונים חריגים בקרב חיילים חרדים שנזקקים לסיוע ברכישת עגלות לתינוקות ומזון תוך ניצול מקסימלי של הזכויות המגיעות להם בהשוואה לשאר החיילים הנזקקים. מכאן יוצא שאם תאומץ ההמלצה של אכ"א בעניין קיצוץ זכאי תשמ"ש, עיקר הנפגעים יהיו החיילים החרדים, שכן מרביתם נשואים, ומה שעודד אותם עד כה להתגייס לצה"ל למרות היות בעלי המשפחה הוא הסיוע הכספי, המגיע עד 5,000 שקלים, מלבד השכר שהם מקבלים כחיילי חובה.

גורם באכ"א הסביר כי בצה"ל רואים בגידול גיוס החרדים לצה"ל ובהשתלבותם יעד חיובי, וכי השנה, החל באוגוסט 2013, עשוי להירשם זינוק משמעותי בהיקף המתגייסים לאור ביטול חוק טל. עם זאת, נדרשת התייעלות וחשיבה חדשה בנוגע לתנאים שלהם זכאים כלל החיילים. הגורם הוסיף כי עוד בתקופתו של ראש אכ"א הקודם, אלוף במיל' אבי זמיר, נבחנה המגמה של תשלומי תשמ"ש לחרדים, אך היא ירדה מהפרק בשל התנגדות פוליטית. כעת היא תעלה ותוצג בפני שר הביטחון משה יעלון, שיידרש להכריע בנושא.

ההצעה נבחנה בעבר וירדה מהפרק בשל לחץ פוליטי

יצוין שכיום משרתים בצה"ל אלפי חיילים חרדים בנח"ל החרדי או בפרויקט שח"ר על סוגיו, בחיל האוויר, באגף המודיעין ובאגף התקשוב. מאז החל הגיוס במסלול הנח"ל החרדי בשנת 1999 גויסו על ידי האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון למעלה מ-4,000 חיילים מהמגזר החרדי. במחזור הגיוס הראשון גויסו 31 חרדים ובמחזור האחרון גויסו יותר מ-150 חרדים לגדוד הנח"ל החרדי.

יו"ר איגוד החיל התורני, אליהו לקס, מסר: "אם אכן השמועה ששמענו נכונה, שכוונת צה"ל לקצץ כ-50% מתשלומי המשפחה המגיעים לחייל נשוי, אנו זועקים מרה נגדה. הקצינים רמי הדרג והמעלה היושבים בהיכלי השן שוכחים את קשיי היום יום שעוברים חיילים נשואים בשירות חובה, שזכאים לתשלומים אלו רק במידה שאין במשפחתם הכנסה משמעותית נוספת. כעת רוצה צה"ל לאלץ חיילים אלו להתקיים מ-3,000 שקלים בחודש".

עוד אמר לקס כי "אם קיצוץ זה יחול, כצפוי, גם על חיילים שכבר גויסו, רוב הסיכויים שנחזה בהתמוטטויות כלכליות קשות שיעברו משפחות החיילים הנשואים. אך גם אם הקיצוץ יחול רק על חיילים שיתגייסו לאחריו, צה"ל ממשיך במאמציו להצר את צעדי הציבור התורני-החרדי בה בעת שמצהירים על הנכונות לגייס אותו. פעם אחר פעם מתגלה קלונו של צה"ל בכל הנוגע לחיילים החרדים, הן בשמירה על אורח חייהם, והן במתן האפשרות הסביבתית להתגייס".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בימים אלה מתקיימת בצה"ל עבודת מטה נרחבת הבוחנת, בין היתר, את סוגיית היקף תשלומי המשפחה לחיילים נשואים. העבודה נוגעת לכלל החיילים הזכאים, ואינה מתמקדת במגזר ספציפי. טרם גובשו כלל ההמלצות בנושא, ואלו יתקבלו באופן ענייני תוך התייחסות לכלל השיקולים הרלוונטיים, לרבות אופי שירותו של החייל ומצבו המשפחתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully